פנסי לד פאר (PAR), לד בר או פנסים נעים (בימים) – מה הכי מתאים לכם ?

1. מבוא

בהמשך למדריך המקיף לבחירת ציוד הגברה, הכנו לכם את מדריך התאורה הזה, בו אנחנו רוצים לתת לכם סקירה כללית של מה זמין בשוק, איזה מוצר יתאים לשימוש הנחוץ לכם, ומה כדאי לדעת כשבאים לבחור את מנורת הלד המתאימה ביותר. הקרירטיונים המכריעים הם מטרת השימוש, (נייד\קבוע)  המקום (אולם \ סטודיו \ חדר כושר), התאורה הקיימת במקום וכמובן גודל המקום המרחק. כמו כן, אפשרויות השליטה במכשיר גם מהוות פקטור חשוב.

השאלה הראשונה היא הבהירות. כמה יצרנים מודדים את הבהירות של הלדים בוואטים, ממש כמו שמודדים נורות הלוגן . עם זאת, עדיף להסתמך על נתונים כמו Lux או Lumen כיוון שהם יותר מתאימים למטרתנו.


 

*** לפני שנמשיך…. שימו לב! אנו יבואנים של ציוד תאורה מקצועי, לסטודיו, מועדונים, חדרי כושר, אולמות קטנים וגדולים, תקליטנים ומפעילים  (מכירה סיטונאית בעיקר)  כך שאם יש לכם שאלות בנושא תאורה מקצועית אתם מוזמנים לפנות אלינו ונעזור לכם בשמחה…

חייגו אלינו 050-2288600 או הגיעו אלינו וקבלו ייעוץ ללא תשלום !


מקווים שתהנו מהקריאה!

2. לדים

[ ראו כאן מחירון פנסי תומס לד – במחיר הזול בישראל ]

קודם כל טיפת היסטוריה

ראשי התיבות LED משמעותם דיודה פולטת אור (Light-Emitting Diode). הלד הומצא בשנות ה60 של המאה הקודמת, אך בתחילה הלד סיפק מעט מאוד אור. בימינו, לעומת זאת, ניתן למצוא נורות לד כמעט בכל במה אפשרית. כל סוגי פנסי הספוט מצויידים במגוון רחב של נורות לד. כמו הנורה המסורתית והטובה, ללד יש קוטב חיובי וקוטב שלילי. ברגע שהלד מחובר לזרם חשמלי, האלקטרונים ינועו מקוטב אחד למשנהו, והאנרגיה שתשוחרר במהלך המסע הזה תוקרן כאור אל הסביבה (זהו בעצם הפוטון).

[ קראו כאן בהרחבה אודות תאורת לד מקצועית באתר ויקפדיה ]

בתמונה: פנסים עם תאורה “חמה” (צהוב)

אור חם לעומת אור קר

בתוך הלד הלבן, יש בעצם לד כחול שבדך כלל מכוסה בשכבה של זרחן, שגורם לאור להיראות חם. כל עוד הפנס לא מכיל כמה לדים שונים, לדוגמא שילוב של צבעי הRGB, הוא לא יתקרב לאיכות של נורת להט רגילה.
באופן כללי, פנסי לד לבנים לא יכולים לפלוט אור בצבעים אחרים. אבל הם כן מציעים גוונים רבים של לבן, מגוון חם (עד ל3400 קלווין) גוון לבן נייטרלי (5000 קלווין) ועד גוון אור יום (6800 קלווין). כמו כן, תוכלו למצוא לרוב פנסי לד מסוג ספוט בגוון טונגסטן או אור יום, שמתהדרים בכיסוי יותר טוב של ספקטרום האור הלבן. [ לדוגמא כמו הפנס הזה ]

Eurolite LED Theatre 36x 3W – פנס בעל גוון מתכוונן בין 3000 קלווין ל7000 קלווין

לדים בעלי צבע אחד

הלדים האלה מצויים בפנסי ספוט רבים, במיוחד בפנסי RGB-LED PAR כאשר מספר נורות לד אדומות ממוקמות ליד נורות כחולות וירוקות, שנותן את האפקט של תערובת צבעים. כתוצאה, האובייקט המואר מטיל צל צבעוני ומגוון. ככל שהרווחים בין הלדים גדולים יותר, כך יגדל הצל הצבעוני שהפנס מטיל.

Stairville LED Par56 MKII RGBW – המכשיר הזה משתמש במגוון נורות לד בצבעי אדום, ירוק וכחול. (דוגמא נוספת ללד בעל צבע אחד הוא פליקר, שהוא בצבע לבן בלבד)

לדוגמא: פנס לד בעל צבע אחד בלבד

RGB / RGBW / RGBA:

פנסים אלה מכילים נורות לד בעלות צבע אחד, שמסודרות במערך כך שהאור מהנורות בצבעים השונים מתערבב לפני שהוא מוקרן החוצה דרך עדשה. שילוב הצבעים מתבצע לפני שהאור יוצא מהפנס וכך ניתן לראות רק צבע אחד בסופו של דבר. 

פנסי תאורה – תומס לד RGB \ RGBW מומלצים מאוד לשימוש בסטודיו, או אולמות אירועים קטנים.

 

תלת לד/ לד מרובע: (Tri LED/quad LED)

סוג זה משלב RGB או RGBW לתוך לד אחד. בזכות זה ניתן למנוע צללים צבעוניים, כיוון שהאור מתערבב לפני היציאה מהפנס.

Stairville Led Par 64 CX-1 RGB+W 15x3W –

מאחורי העדשה, הלדים מסודרים בארבעה קבוצות הצבע הבסיסיות.

 

לד עם שבב מובנה (COB)

בפנסי לד עם מנגנון Chip On Board שבב מובנה (, הלדים ושבבי השליטה ממוקמים במארז קטן.) הודות ליעילות התרמית הרבה של הלדים, ניתן למקם מספר שבבים בחלל יחסית קטן, כך שנוצר שטף אור גדול בהרבה יחסית לפנסים רגילים. הודות לכמות החום הפחותה, ניתן לראות פנסי לד קטנים הרבה יותר, שמעוצבים בצורה דומה לפנסי הבמה המסורתיים.

Cameo Flat Pro Flood IP65 TRI


3. יתרונות וחסרונות

בעד הלדים:

• הטיעון המרכזי בעד הוא צריכת האנרגיה. אם ניקח שני פנסים באותה עוצמת תאורה, פנס הלד יצרוך עשירית מהאנרגיה שצורך פנס ההלוגן הרגיל. עם התפתחות הטכנולוגיה, מספרים אלה צפויים לרדת אף יותר. פנסי לד הם עמידים ביותר, עם זמני עבודה של עד כ50,000 שעות בדגמים מסויימים. נתונים אלה משאירים את נורות ההלוגן הרחק מאחור. כיוון שאין בתוך הנורה חלקים נעים, פנסי הלד פחות נוטים לתקלות עקב הובלה או הצבה.

בנוסף, פנסי הלד לא זקוקים למתגי עמעום חיצוניים, או עזרים נלווים כמו כבלים יעודיים או באלאסטים למיניהם (קופסאות מיתוג ואספקת כוח). זאת ועוד, פנסי הלד תמיד כוללים אפשרות של הבהוב מהיר (Strobe). אם הלד מכיל נורות פיקסל הניתנות לשליטה, במידה והפנס מאפשר זאת, ניתן אף ליצור תמונות או להציג סרטוני וידאו.

 

• פנסי לד לא פולטים חום, דבר שמורגש מאוד על הבמה. האמן המופיע מזיע פחות, ונחסכת לציוד העקה הנגרמת עקב חום גבוה. כמו כן אפשר גם לוותר על פילטרים מצבעים שונים, כיוון שכל כוונוני הצבעים נעשים כבר מתוך הפנס.

• דגמים רבים מציעים מצב של ראשי/משני (Master/Slave). בנוסף לפונקציות של הפנס הבודד, ניתן לתכנת את הפנסים כך שהשליטה בהם נעשית ע”י פנס אחד ראשי. באופן הזה, ניתן גם להימנע מעמדת שליטה מרכזית ופשוט לתכנת את מה שרוצים להציג ישירות לתוך הפנס הראשי.

 

נגד הלדים:

• צל מרובה צבעים יכול להיות בעיה אם יש הגבלות תקציב, ובסוגים מסויימים של לדים באופן כללי. דבר זה יכול להפריע לעיתים. אפילו בכמה מהמוצרים היותר יקרים ניתן לראות תופעה זו באופן חלקי, אך לרוב, בפנסים האיכותיים, האור יהיה אחיד וכך גם הצל.

• ספקטרום האור של הלדים הוא לא אחיד כמו זה של נורות ההלוגן. הלדים מאופיינים בפיקים מונוכרומטיים חדים לאורך ספקטרום האור שלהם. דבר זה יוצר עיוות מה של האור המוקרן מהם, יחסית לנורות ההלוגן המסורתיות שמספקות אור שנראה חם יותר ונעים יותר לעין.


4. סוגי תאורה

תאורת אפקטים

תאורת אפקטים [ ראו כאן מבצעי תאורת אפקטים ] , זוהי התאורה הנפוצה במסיבות או אירועים מיוחדים, כאשר אורות דיסקו, לייזרים או פנסי ספוט יוצרים תצוגה בפני עצמם. הצופה ממוקד באפקט שיוצרת כל קרן אור, ואין חשיבות לסוג המשטח עליו האור מוקרן. חשוב לציין כי בשביל לקבל את מלוא האפקט ב- 100% מומלץ לרכוש מכונת עשן.

תאורה דקורטיבית.

בסוג זה של תאורה, בניגוד לתאורת אפקטים, יש להאיר את החלל באופן נקי ואחיד. המטרה היא ליצור מעבר נעים של אור לחושך, או בין אזורים שונים. זה נכון גם במקרים של תאורה על אנשים, חפצים או סטים על במה.

5. תאורת פיגורה/דמות (Figure Lighting)

כאשר אתם מעוניינים בתאורת ספוט על אדם המופיע על במה, בגוון לבן וחם, ניתן להשיג זאת עם פנס RGBW. פנס זה מאפשר הצגת צבעים לבנים חמים יותר על ידי שילוב של צבעי הRGB עם נורות הלד הלבנות. אבל, במידה ושיטה זו לא תצלח, אולי עדיף כבר ללכת על פנס שמטיל רק אור לבן בגוונים שונים. לרוב, פנסים אלה יכסו את הטווח בין החם לקר באופן חלק.

Stairville Octagon Theater CW/WW 36x 1Watt,

טמפרטורת הצבע יכולה לנוע בין 2800 ל6400 קלווין.


6. אורות נעים

ישנם שלושה סוגים מובחנים: 1.שטיפה, 2. קרן 3. וספוט
אור שטיפה מתהדר בדרך כלל בטווח זום גדול, כך שניתן להאיר איזור גדול, ובמידת הצורך למקד את האור לאלומה צרה כך שניתן להשתמש בו גם כאור אפקט.

אם יש ברשותך ספוט, כנראה שאתה מתכוון להקרין כמה גובואים.

Stairville novaWash Quad LED Moving Head

או

Stairville MH-x200 Pro Spot Moving Head

 

פנסי קרן צרה (Beam Lights) הם שיא האופנה כרגע, בעוד היצרנים מתחרים ביניהם על מי ישבור את שיא “הקרן הצרה ביותר” או “הקרן הבהירה ביותר”. פנסים אלו יכולים לעבוד גם עם פריזמות (מנסרות), גובואים וצבעים, אבל הכל מסתכם בסוף בקרן האור עצמה. מסיבה זאת, רוב הפנסים האלו יהיו לרוב מסוג הלוגן, שיש לו נראות יותר טובה כאשר יש אור סביבתי. עם זאת, עדיין אפשר להמליץ לכם על סוגים שונים של תאורת לד בהתאם לשימוש הרצוי. פנס יחיד אולי לא ייתן אפקט חזק מספיק, אבל מערך שלם של לדים הוא כלי שאי אפשר להתעלם ממנו!

[ ראו כאן מחירון פנסי בימים ]


7. לד בר (Led Bars)

פנסי לד בר הם כלי מעניין מבחינה עיצובית, למרות שלא ניתן לשלוט בהם עם מנוע, והפונקציות שלהם מוגבלות. הם מספקים תאורה מפוזרת ואחידה מאוד, וביצועי הצבע שלהם גבוהים מאוד. כמו כן, ניתן לשלוט בעוצמתם באופן מתמשך, פנסי תאורה אלו מומלצים מאוד לשימוש בסטודיו, או אולמות אירועים קטנים.

לדוגמה לאורך הופעה בה יש שינויים רבים בעוצמת התאורה. חשוב לשים לב להבדל בין פסי לד ללד ברים. פסי לד נוטים להיות ארוכים וגמישים הרבה יותר, ומשתמשים בהם בעיקר למטרות דקורטיביות.

Stairville Led Bar 240/8 RGB DMX 30°


8. לסיכום

הצמיחה של עולם פנסי הלד היא מגוונת כמו שהיא מהירה, וניתן לראות אותם מופיעים יותר ויותר. יש סיבה למה הנורה המסורתית נקראת “נורת להט”: רוב האנרגיה שמגיעה אליה מומרת לחום במקום לאור, וזאת אכן בעיה. זוהי אחת מהסיבות למה אנשים מעדיפים כיום להשתמש במונורות לד. בעבר היה נחוץ להזרים 28,000 וואט על מנת להאיר במה ממוצעת, בעוד שכיום ניתן להשיג אותה עוצמה עם 2,800 ואט בלבד. באופן אירוני, לעיתים צריך להוסיף חימום לבמות מסויימות שבעבר התלוננו על חום מהפנסים!

תאורנים העובדים עם לדים צריכים לפקוח עין על הטמפרטורות של פנסי הלד, כיוון שהרכיבים האלקטרוניים ברוב הפנסים רגישים לחום שמעל 40 מעלות, ולקור מתחת לאפס מעלות.
לפני ההחלטה באיזה פנס להשתמש, כדאי לכם להבין מה השימוש שיעשה בו. לדוגמא, לא כל ספוט מתאים להאיר דמות או נואם, שכן צריך פנס עם אור חם כלשהו, ולא כל פנס כזה יכול לשמש בתאורה בתצוגת רכב או אמנות. מצד שני, מובטח לכם חשבון חשמל הרבה יותר קטן בסוף החודש.

 

 

החסכון בחשמל לבדו יצדיק את ההשקעה ברוב המקרים. ההבדלים בין הדגמים השונים הוא מידת השליטה בעמעום, איכות הצבע שלהם ואורך החיים שלהם. דבר אחד בטוח: אצלנו בחנות תמיד תמצאו משהו שיענה על הדרישות שלכם.

 

ראו עוד במרכז הידע שלנו: 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !