תוכן עניינים

***שימו לב! אנו יבואנים ומשווקים של רמקולים שקועים בלוטוס ו- מערכות שמע ביתיות שקועות בתקרה – הכי זולים בארץ (מכירה סיטונאית בעיקר) כך שאם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לפנות אלינו ונעזור לכם בשמחה…

תוכלו ליצור איתנו קשר – טלפוני או ווצאפ ב:

050-2288600


 

מילון מונחים למערכת קולנוע ביתית

לא צריך ללכת לאיבוד, הינה כמה מונחים בעברית פשוטה.

 

טכנולוגיית קולנוע ביתית יכולה להיראות כמו רשימה אינסופית של שפה טכנית וראשי תיבות בלתי מובנים.

זה בגלל שזה באמת כך!

 

אבל אל ייאוש, העזרה בהישג יד. ריכזנו עבורכם מילון מונחים זה למערכת קולנוע ביתית כדי להסביר רבים מהמונחים שאתם נתקלים בהם בעת התמודדות עם דבר שכזה.

הרעיון הוא לא לקבל הסברים טכניים מעמיקים על כל נקודה – אלא לתת סיכום פשוט כדי שתהיה לכם נקודת התייחסות מהירה כאשר אתם צריכים לרענן את הזיכרון.

או כשאתם אבודים לגמרי ואין לכם מושג מהי המשמעות של דבר כזה או אחר.

אל תהססו לשמור דף זה ולצפות בו שוב אם תזדקקו לכך.

 

בואו נתחיל.

 

100 הרץ (Hz)

זהו קצב ריענון שבהם משתמשות מערכות הטלוויזיה מסוג PAL . לטלוויזיות אילו יש מערכות של Hz50 שיכולות להכפיל את עצמן ולכן הן בעצם יהיו Hz100.

הרעיון הוא שקצב ריענון גבוה יותר יראה פחות טשטוש תנועה והבהוב לעין האנושית.

קראו עוד: הסבר על שיעורי ריענון בטלוויזיה.

 

120 הרץ

טלוויזיות מסוג  NTZCישתמשו בקצב ריענון של 120 הרץ. לטלוויזיות מסוג זה יש קצב ריענון של 60 הרץ אך הטלוויזיה יוצרת עותק משוכפל לכול שדה כך שהקצב הוא יוכפל ל120 הרץ.

הרעיון הוא שקצב ריענון גבוה יותר יראה פחות טשטוש תנועה והבהוב לעין האנושית.

קראו עוד: הסבר על שיעורי ריענון בטלוויזיה

 

1080i

תיאור קצר עבור סוג של תמונה בחדות גבוהה. משמש לעתים קרובות לתיאור היכולות של טלוויזיות בעלות מסך שטוח וציוד וידאו דיגיטלי אחר. ‘1080’ מתייחס למספר קווי הפיקסלים האנכיים המרכיבים מסגרת (פריים) של תמונה אחת. ה-‘i’ אומר לנו שהתמונה משולבת.

 

1080p

תיאור קצרצר עבור סוג של תמונה בחדות גבוהה – המכונה גם Full HD. 1080p תכונה זו נהגה לספק את התמונה הזמינה והמפורטת ביותר עם ההגדרה גבוהה – עד שהוצג Ultra HD. זה משמש לעתים קרובות לתיאור היכולות של טלוויזיות עם מסך שטוח – למרות שזה באמת מתייחס לרזולוציית תמונה ולא לרזולוציה המקורית של מסכי הטלוויזיה. ‘1080’ מתייחס למספר קווי הפיקסלים האנכיים המרכיבים מסגרת של תמונה אחת. ה-‘p’ אומר לנו שהתמונה תוצג באמצעות סריקה פרוגרסיבית. (שיטה מתקדמת לסריקת תמונת וידיאו שמפיקה תמונה חלקה וללא ריצודים)

קראו עוד: הבנת רזולוציות מקרן.

 

720X1280

הרזולוציה המקורית של מסך שטוח HD – או רזולוציית התמונה המינימלית של תמונה בחדות גבוהה. זה אומר שלתצוגה/תמונה יש 1280 שורות של מידע פיקסל אופקי ו-720 שורות של מידע פיקסל אנכי. בשל הגודל והצורה של הפיקסלים המרכיבים את המסך, חלק מהמסכים של HD  עשויים לקבל רזולוציה מקורית מעט שונה, למשל 1366X 768או  1024X768 בסך הכל זה אומר 921,600 פיקסלים.

 

16:9

יחס הגובה-רוחב הסטנדרטי של טלוויזיית HD. זה אומר שצורת התמונה היא בקוטר של 16 יחידות ו-9 יחידות למטה. זה ידוע גם בשם 1.78:1 – שזה 16 ÷ 9.

 

1920X1080

הרזולוציה המקורית של מסך שטוח Full HD – או רזולוציית התמונה של תמונת HD מלאה. זה אומר שלתצוגה/תמונה יש 1920 שורות של מידע פיקסל אופקי ו-1080 שורות של מידע פיקסל אנכי. בסך הכול, המשמעות היא למעלה מ-2 מיליון פיקסלים – או 2,073,600 ליתר דיוק.

 

2160p

תיאור קצר של תמונת 4K Ultra HD. ‘2160’ מתייחס למספר קווי הפיקסלים האנכיים המרכיבים פריים אחד של התמונה. ה-‘p’ אומר לנו שהתמונה תוצג באמצעות סריקה פרוגרסיבית.

קראו עוד: הבנת רזולוציות טלוויזיה

 

3840X2160

הרזולוציה המקורית של צג 4K Ultra HD – או רזולוציית התמונה של וידאו 4K עבור טלוויזיות נצרכות. זה אומר שלתצוגה/תמונה יש 3840 שורות של מידע פיקסל אופקי ו-2160 שורות של מידע פיקסל אנכי. בסך הכול, המשמעות היא למעלה מ-8.2 מיליון פיקסלים – או 8,294,400 ליתר דיוק.

 

4:3

יחס הגובה-רוחב הסטנדרטי המקורי עבור תוכניות טלוויזיה. ידוע גם בשם 1.33:1. זה אומר שצורת התמונה היא 4 יחידות רוחב ו-3 יחידות למטה. זה נהיה הרבה פחות נפוץ ככל שהשידורים עוברים למסך רחב. עם זאת, תוכניות ישנות רבות עדיין יוצגו ביחס גובה-רוחב זה מכיוון שכך הן צולמו.

 

4030p

תיאור קצר של תמונת 8K Ultra HD. ‘4030’ מתייחס למספר קווי הפיקסלים האנכיים המרכיבים מסגרת אחת של התמונה. ה-‘p’ אומר לנו שהתמונה תוצג באמצעות סריקה פרוגרסיבית.

קראו עוד: הבנת רזולוציות טלוויזיה

 

4096X2160

רזולוציית התצוגה המקצועית של 4K המשמשת בתעשיית הקולנוע. זה אומר שבתמונה יש 4096 שורות של מידע פיקסל אופקי ו-2160 שורות של מידע פיקסל אנכי. מצלמות 4K המשמשות לצילום סרטים מתעדות תמונה רחבה יותר ב-7% מתקן 4K המשמש את מוצרי 4K לצרכן. אז, 4096 שורות הרזולוציה האופקית בפורמט הזה הם הסיבה האמיתית לכך שהרזולוציה הזו נקראת 4K. גודל תמונה זה נחתך ל-4096X2160 כדי להתאים ליחס רוחב-גובה של 16:9 במוצרי הצריכה.

 

480i

אות תמונת SDTV באזורי NTSC. ‘480’ הוא מספר קווי המידע האנכיים הגלויים בפריים (525 שורות בסך הכול). ‘i’ פירושו שהאות משולב.

 

480p

אות תמונה עם הגדרה משופרת. ‘480’ הוא מספר קווי המידע האנכיים בפריים. ‘p’ פירושו שהאות הוא סריקה פרוגרסיבית.

 

480p

אות תמונה עם הגדרה משופרת. ‘480’ הוא מספר קווי המידע האנכיים במסגרת. ‘p’ פירושו שהאות הוא סריקה פרוגרסיבית.

 

4K

רזולוציית וידאו שהיא חלק ממשפחת ה-Ultra HD. ידוע גם בשם 4K UHD. תמונת 4K תוקלט באמצעות סריקה פרוגרסיבית וברזולוציה מינימלית של 3840X 2160 פיקסלים – כך 8.3 מיליון פיקסלים ביחס גובה-רוחב של 16:9.

קראו עוד: הבנת רזולוציות טלוויזיה.

 

 

5.

5.1 סאונד היקפי

ראו: צליל היקפי.

 

576i

אות תמונת SDTV באזורי המזרח התיכון-

 PAL ‘576’ הוא מספר קווי המידע האנכיים הגלויים במסגרת (625 שורות בסך הכול). ‘i’ פירושו שהאות משולב.

 

720p

תיאור קצר עבור סוג של תמונה בחדות גבוהה. זוהי הדרישה המינימלית לתמונה שניתן לקרוא לה -חדות גבוהה. הדבר משמש לעתים קרובות לתיאור היכולות של טלוויזיות עם מסך שטוח. ‘720’ מתייחס למספר קווי הפיקסלים האנכיים המרכיבים מסגרת של תמונה אחת. ה-‘p’ אומר לנו שהתמונה תוצג באמצעות סריקה פרוגרסיבית.

קראו עוד: הבנת רזולוציות טלוויזיה.

 

7680X4320

הרזולוציה המקורית של צג 8K Ultra HD – או רזולוציית התמונה של וידאו 8K UHD. זה אומר שלתצוגה/תמונה יש 7680 שורות של מידע פיקסל אופקי ו-4320 שורות של מידע פיקסל אנכי. בסך הכל, המשמעות היא למעלה מ-33.1 מיליון פיקסלים – או 33,177,600 ליתר דיוק.

 

8K

רזולוציית וידאו שהיא חלק ממשפחת ה-Ultra HD. ידוע גם בשם 8K UHD. תמונה של 8K תוקלט באמצעות סריקה פרוגרסיבית וברזולוציה של 7680 x 4320 פיקסלים – כך 33.18 מיליון פיקסלים ביחס גובה-רוחב של 16:9.

קרא עוד: הבנת רזולוציות טלוויזיה.

 

A

Active Subwoofer סאבוואפר אקטיבי.

סאבוופר בעל מגבר מובנה. סוג זה של סאבוופר שאמור לקבל אות מקדים-מגבר ברמת קו (אות שעדיין לא הוגבר) ממקלט AV. לאחר מכן, הסאבוופר מגביר את אות האודיו עצמו ומשמיע אותו דרך הרמקול. לסאבוופרים פעילים יש בדרך כלל בקרות בסיסיות של עוצמת הקול וההשוואה ביחידה כדי לשנות את עוצמת הקול והטון של היציאה. רוב הסאבוופרים המיועדים לקולנוע ביתי יהיו סאבוופרים פעילים. האלטרנטיבה היא סאבוופר פסיבי שהוא פחות נפוץ.

 

ALLM Auto Low Latency Mode מצב שהייה נמוך אוטומטי.

חלק ממפרט  HDMI 2.1בטלוויזיה. כאשר מכשירים תואמים מחוברים, הם יעברו אוטומטית למצבי המשחק שלהם. המשמעות היא שהם מאפשרים את הגדרות השהייה הנמוכות הטובות ביותר שלהם למשחקים. כל המכשירים בשרשרת צריכים לתמוך בכך.

 

Amplifier Slew Rate קצב הטיית המגבר.

באלקטרוניקה, קצב ההילוך הוא השינוי לאורך זמן של כמות מסוימת – כגון מתח או זרם. עבור מגבר, קצב ההילוך הוא מדד לכמה מהר המגבר יכול להגיב לשינוי ברמת הכניסה. זה נמדד בדרך כלל בוולט למיקרו-שנייה (V/μs). ההשפעה העיקרית של קצב ההילוך של המגבר היא באיזו מידה הוא יכול לשחזר תדרים גבוהים כאשר יש שינוי מהיר במתח. למגבר שתוכנן היטב יהיה קצב תנועה גבוה – מה שאומר שהוא ישחזר את התדרים הגבוהים בטווח השמיעה שלנו עם עיוות מועט או ללא עיוות. נקודת התחלה טובה עבור מגבר אודיו תהיה קצב תנועה של סביב 10 V/µs. למגברים טובים יותר יהיו שיעורי קצב גבוהים מזה.

 

-Aspect Ratio יחס הרוחב והגובה של הטלוויזיה.

יחס הרוחב-גובה אומר לנו את הצורה של תמונת טלוויזיה. יחס הגובה-רוחב של תמונה הוא הרוחב שלה חלקי הגובה שלה. לדוגמה, הצורה המסורתית של תמונת טלוויזיה היא 4:3. זה אומר שזה 4 יחידות רוחב ו-3 יחידות למטה.

ארבע חלקי שלוש = 1.33. אז, יחס הרוחב-גובה של תמונה של 4:3 הוא 1.33:1 – או שהיא רחבה פי 1.33 מאשר ארוכה. אם תסתכלו על גב נרתיק של DVD, זה יגיד לכם את יחס הגובה-רוחב של הסרט בדיסק. זה יכול להגיד 4:3 או זה יכול להגיד 1.33:1 – או שניהם! יחס הגובה-רוחב של תמונת 16:9 HDTV הוא 1.78:1.

קראו עוד: יחסי גובה-רוחב של סרטים.

 

 

AV Amplifier-מגבר AV

זהה לריסבר AV, אלא שאין לו מקלט רדיו מובנה.

 

– AV Receiver ריסבר AV

זהו המוח של מערכת קולנוע ביתי מודרנית. רסיבר AV הוא מגבר/מעבד למערכות קול מקיפות ומחליף להתקני כניסה מרובים. הריסיבר משמש למעבר בקלות בין מקורות כניסה שונים – כגון קופסאות טלוויזיה בלוויין, קונסולות משחקים ונגני DVD/Blu-ray. כל התקני הכניסה מחוברים לריסבר ה-AV – גם חיבורי וידאו וגם אודיו. לאחר מכן הריסבר שולח את אותות הווידאו למכשיר התצוגה, למשל, טלוויזיית LED – והאודיו מאותת לרמקולים. לריסבר AV יש מקלט רדיו מובנה, מה שמבדיל אותו ממגבר AV. הרסיבר גם יעבד אות אודיו 5.1/7.1 מקיף וישלח אותו למערכת הרמקולים המחוברים למערכת הקול המקיפה.

קראו עוד: כיצד לבחור את רסיבירים ה-AV הטובים ביותר.

 

 

B

Backlit LED TV טלוויזיית LED עם תאורה אחורית.

סוג של טלוויזיית LED. נורות ה-LED ממוקמות בקצוות מאחורי המסך. ניתן להפעיל ולכבות כל קצה ללא תלות אחד בשני. זה נקרא עמעום מקומי וזה מביא ליחס ניגודיות משופר לעומת טלוויזיות LCD סטנדרטיות.

קרא עוד: טלוויזיות LED עם תאורה אחורית לעומת קצה מואר.

 

Bipole Speakers    רמקולים דו קוטביים.

לרמקולים דו-קוטביים יש שני סטים של מנהלי רמקולים והם שולחים את הצליל משני הצדדים של ארון הרמקולים בו-זמנית. הם אידיאליים כרמקולים היקפיים במערכת 5.1/7.1 מכיוון שהם מפיצים את האודיו טוב ביותר מרמקולים רגילים עם קרינה ישירה ויוצרים צליל פחות כיווני. חלופה נוספת היא רמקולים דיפולים (התפלגות הצליל)

קראו עוד: מיקום רמקול דו קוטבי.

 

Blu-ray Disc – דיסק בלו- ריי

תקליטור Blu-ray הוא דיסק אחסון אופטי הדומה ל DVD זהה בגודל של CD/DVD אבל לא ניתן להפעיל אותו בנגן CD או DVD רגיל. היתרון של דיסק Blu-ray הוא שהוא יכול להכיל בערך פי שש מכמות הנתונים בהשוואה ל-DVD דו-שכבתי. המשמעות היא שתקליטור Blu-ray יכול לאחסן וידאו ואודיו בפורמטים וברזולוציה גבוהה שלא יתאימו ל-DVD. לכן, ניתן לצפות בסרט בווידאו באיכות 1080p ולשמוע אותו עם Dolby TrueHD או DTS-HD Master Audio רב ערוצי לא דחוס. אתם יכולים לחשוב על זה כ-DVD בחדות גבוהה אם תרצו.

 

BT.2020

תקן הצבע של 10 סיביות משולב במפרט ה-Ultra HD. הוא כולל תקנים עבור רזולוציית התצוגה, קצב פריימים, עומק סיביות, תת-דגימת של צבע וטווח הצבעים. אם אתם משתמשים בריסבר AV, הוא יצטרך לתמוך ב-BT.2020 כדי להעביר סוג זה של תוכן לטלוויזיה התואמת ל 4K.

 

C

 CCFL (Cathode Fluorescent Lamp) מנורת פלורסנט קרה מקודדת.

זהו הסוג המסורתי של מנורה המשמשת כתאורה אחורית קרה LCD. בכמה מהטלוויזיות LCD החדשות, סוג זה של מנורה מוחלף כעת בשימוש ב-LED (דיודות פולטות אור). טלוויזיות אלו מכונות כיום טלוויזיות LED.

 

– CEC Consumer Electronics Control

בקרת אלקטרוניקה לצרכן

חיבור אפיק טורי דו-כיווני בין התקני AV המאפשר להם לשלוט זה בזה. חיבור זה הוא חלק ממפרט HDMI ולכן השליטה הזו מתרחשת על ממשק HDMI. לכל יצרן יש שם אחר לתכונה זו כגון BRAVIA Sync (Sony) ו-Viera Link (Panasonic).

 

Chroma Subsampling – תת דגימה של צבע.

שיטה המשמשת בקידוד וידאו כדי להפחית את רוחב הפס הנדרש להעברת וידאו. מידע הכרומה (צבע) באות הוידאו נדגם כמה פעמים ולאחר מכן נוצר מחדש על ידי מסך הטלוויזיה כאשר הוא מוצג. התוצאה היא כמות קטנה יותר של נתונים להעברת אך ללא הפסד באיכות התמונה כאשר אתם צופים בה. ב-4:2:0 נדגמים צבע אחד בכל פעם, צבע אחר חצי מהזמן והצבע הסופי בכלל לא. כך מאוחסן וידאו בדיסק Blu-ray. עם 4:2:2, צבע אחד נדגם בכל פעם, ושני הצבעים האחרים בכל פעם אחרת.  ב-4:4:4, כל צבע אדום, ירוק וכחול נדגם בכל פעם.

הטלוויזיה משתמשת באלגוריתם כדי לבנות את התמונה ללא הפסדים מנתוני 4:2:0 שהיא נשלחת מנגן ה-Blu-ray – אבל יש פחות נתונים עבור כבל ה-HDMI להעביר.

 

 Coaxial חַד צִירִי

סוג של כבל המשמש להעברת אותות רדיו, וידאו ואודיו שונים. יש לו ליבת מוליך מוצקה, שכבת בידוד פלסטית, שכבה מוליכה דקה נוספת ולבסוף שכבת בידוד חיצונית. מומלץ כבל קואקסיאלי 75  ohm(יחידת התנגדות בנגדים) לחיבור קואקסיאלי (כבל קואקסיאלי באנגלית: Coaxial cable הוא כבל תקשורת חשמלי המכיל שתי שכבות מוליכות המבודדות זו מזו, כאשר אחת מהן היא בצורת גליל חלול והשנייה, שצורתה גליל אטום, מושחלת בתוך הראשונה) אודיו דיגיטלי כדי להבטיח שידור נכון של האות. חיבור קואקסיאלי לאודיו דיגיטלי ישתמש במחבר RCA אחד בכל קצה.

קראו עוד: חיבורי אודיו דיגיטליים קואקסיאליים מוסברים.

 

Codec (coder-decoder) קודן-מפענח

במונחים של קולנוע ביתי, codec הוא מונח המשמש לתיאור אלגוריתמי דחיסה דיגיטליים שונים כגון אלו המשמשים לדחיסת/פירוק אודיו בתקליטורי DVD ובלו-ריי. לכן, אנו יכולים להתייחס לקודק Dolby Digital או לקודק DTS 5.1.

 

Color Depthעומק הצבע

ידוע גם בשם עומק סיביות. רוב הטלוויזיות משתמשות בדגם הצבע RGB כדי להציג תמונה. זה המקום שבו הצבע של כל פיקסל עשוי מכמויות שונות של אדום, ירוק וכחול. עומק הצבע עבור וידאו הוא המספר הכולל של סיביות המשמשות להגדרת כל צבע עבור כל פיקסל. צבע 8 סיביות מאפשר כ-16 מיליון צבעים. צבע 10 סיביות מאפשר כמיליארד צבעים. צבע 12 סיביות מאפשר כ-68 מיליארד צבעים. בוידאו לצרכן יש בדרך כלל ב-8 סיביות עבור כל צבע – זה משמש ב-Blu-ray רגיל, למשל. 4K UHD Blu-ray משתמש בצבע של 10 סיביות והצבעים הנוספים שימושיים במיוחד עבור תוכן HDR. מפרט ה-Ultra HD מאפשר גם צבע של 12 סיביות אך רוב מסכי הטלוויזיה כיום הן 8 או 10 סיביות. לעתים קרובות אנשים מתבלבלים בין עומק צבע לבין תת-דגימת של צבע. אבל הם דברים שונים.

 

Component Videoרכיב וידאו

אפשרות יציאה נפוצה ב-DVD, Blu-ray וציוד אודיו-ויזואלי אחר. זהו אחד ממחברי ה-RCA האדומים, הירוקים והכחולים. רכיב וידאו הוא אות וידאו אנלוגי המפוצל לשני אותות נפרדים או יותר. פיצול זה של האות יוצר תמונה טובה יותר מאשר וידאו מורכב. וידאו רכיב RGB ו-YPbPr מפצל את האות לשלושה חלקים, וכל אחד משתמש באותו סוג של כבל לחיבור התקנים – כבל RCA אדום, ירוק וכחול.

קראו עוד: הסבר על כבל וחיבור רכיב וידאו.

 

Composite Videoוידאו מורכב

זו היא אפשרות יציאה נפוצה בציוד אודיו-ויזואלי. וידאו מורכב הוא אות וידאו אנלוגי והוא הסוג הבסיסי ביותר של אות וידאו. האיכות אינה טובה כמו S-Video או רכיב וידאו. זה נקרא וידאו מורכב מכיוון שהוא משלב שלושה אותות (YUV) ושולח אותם כאחד. לכן, לכבל וידאו קומפוזיט (משמש להעברת וידיאו) יש רק יציאה אחת לחיבור בכל מכשיר – חיבור ה-RCA הצהוב היחיד.

קראו עוד: הסבר על כבל וידאו מורכב וחיבורים.

 

Contrast Ratioיחס ניגודיות

יחס הניגודיות הוא ההבדל בין אותות הצבע הבהירים (לבן) והכהים ביותר (שחור) שפאנל יכול להפיק. זה מתבטא כיחס ואומר לנו כמה פעמים הלבן בהיר בהשוואה לרמת השחור, למשל. יחס ניגודיות של 2000:1 אומר שהלבן בהיר פי 2000 משחור. יחס ניגודיות גבוה יותר תיאורטית טוב יותר, שכן זה אומר שהלבנים לבנים יותר והשחורים שחורים יותר. זה מייצר תמונה מציאותית ומפורטת יותר – במיוחד עבור סצנות חשוכות. טלוויזיית OLED תראה לעתים קרובות בעלת יחס ניגודיות אינסופי. הסיבה לכך היא שיש לו רמות שחור מושלמות – נמדדת כאפס. עם זאת, אל תיסחפו יותר מדי על ידי המספרים בלבד. במצבים בעולם האמיתי, זה יכול להיות בעל משמעות קטנה מאוד. טלוויזיה שממוקמת בחדר מואר לא תציג את יחס הניגודיות המלא שלה שכן האור הסביבתי ישטוף את התמונה. לכן, יחס הניגודיות חשוב יותר אם אתם צופים בסרטים בחדר חשוך. רק שימו לב שזה משהו שצריך לשים לב אליו כאשר משווים טלוויזיות שונות בחנות. האם העיניים שלכם יכולות לראות הבדל בין השחורים והלבנים במסכים שונים? מה נראה לך יותר טוב?

 

Crossover – הצלבה

קרוסאובר (הצלבה) הוא רכיב אלקטרוני המשמש לסינון תדרי אודיו. רמקול עם מספר דרייברים ישתמש בקרוסאובר כדי לפצל את האודיו בטווח המלא לרצועות נפרדות. לאחר מכן, התדרים הגבוהים יעברו לטוויטר – והתדרים הנמוכים יופנו לדרייברים של טווח הביניים או הוופר. ריסבר AV עשוי להשתמש בהצלבה כדי לסנן את התדרים הנמוכים מהאודיו הנשלחים לכל רמקול מקיף. האודיו בתדר נמוך נשלח לאחר מכן לסאבוופר. בהתאם לתכנון, קרוסאובר עשוי להיות אנלוגי או מבוצע על ידי עיבוד אותות דיגיטלים.

 

 

CRT TVטלוויזיית CRT

הסגנון הישן של הטלוויזיה. (cathode-ray tube  ) CRT מייצג שפופרת של קרניים מקודדות וזו הטכנולוגיה המשמשת להפקת תמונה על המסך. בעיה אחת בשימוש בשפופרת הקרן מקודדת להצגת תמונות היא שהן גדולות, עמוקות וכבדות. וזו הסיבה שנהגתם להתאמץ את הגב כשהייתם צריכים להזיז את הטלוויזיה! הם מוחלפים בטכנולוגיות מסך שטוח שיכולות לספק פאנלים דקים וקלים יותר, למשל. LED ו-OLED.

 

D

DABDigital Audio Broadcasting– מייצג שידור אודיו דיגיטלי

התקן במדינות רבות לשידור רדיו דיגיטלי. בצפון אמריקה, משתמשים ברדיו HD במקום זאת.

 

Dipole Speakersרמקולים דיפולים

לרמקולים דיפול יש זוג דרייברים של רמקולים באותו ארון, ולכן יכולים לשלוח את הצליל לשני כיוונים שונים. הם אידיאליים כרמקולים היקפיים במערכת 5.1/7.1. הצליל ברמקולים דיפולים יוצאים מפאזה (כשצד אחד דוחף הצד השני מושך), וזה יוצר צליל מאוד מפוזר שקשה לזהות במדויק. חשוב להתקין רמקול מסוג זה במיקום הנכון כדי לקבל את האפקט הנכון. חלופה נוספת היא רמקולים דו-קוטביים, הגמישים יותר במיקומם.

 

De-interlacing

תהליך המרת אות וידאו משולב לאות סריקה פרוגרסיבית על מנת להציגו על צג HDTV עם פיקסלים קבועים. מסך שטוח מציג תמונות כסריקה מתקדמת. אז כל מקורות סריקת הוידאו המשולבים צריכים להיות משולבים על ידי הטלוויזיה לפני שהם מוצגים. תהליך זה יתבצע באופן אוטומטי על ידי הטלוויזיה. עם זאת, דגמים מסוימים יעשו זאת טוב יותר מאחרים ולכן זה עשוי להיות שיקול כשאתם קונים טלוויזיה חדשה.

 

 – Digital Living Network Alliance- DLNAR  רשת התחברות דיגיטלית.

ארגון סחר של למעלה מ-250 חברות. הם שואפים ליצור סט של סטנדרטים כדי להקל על השימוש ולשתף מוזיקה דיגיטלית, וידאו ותמונות. מכשיר ‘מוסמך DLNA’ יוכל לשתף נתונים עם התקני DLNA אחרים באותה רשת. להגדרה רגילה יהיה שרת DLNA המאחסן את המדיה הדיגיטלית – כמו כונן PC או NAS. לאחר מכן, לקוחות DLNA יוכלו ‘לראות’ את השרת ברשת ויוכלו להפעיל את הקבצים. לא חשוב אם ללקוח עשוי להיות טלוויזיה, מחשב נייד או ריסיבר AV. מותגים רבים משתמשים בגרסה של DLNA לשיתוף תוכן ברשת ביתית – אך לעתים קרובות הם משתמשים בשם שלהם בתפריטים ובמדריכים. אז ייתכן שלא תראו את זה בשם DLNA כשאתם מגדירים את המכשיר שלכם.

 

DLPDigital Light Processing  עיבוד אור דיגיטלי

טכנולוגיית וידאו שפותחה על ידי Texas Instruments ומשמשת במערכות תצוגה שונות. מערכת זו יוצרת תמונה על ידי הקרנת אור על מטריצה ​​של מראות קטנות. בשימוש נרחב בייצור מקרנים קדמיים – הן לבית והן בבתי קולנוע מקצועיים – ולעיתים בשימוש בטלוויזיות עם מקרנים אחוריים.

 

Dolby Atmos

פורמט הקול המקיף מבוסס על אובייקטים היוצרים שדה צלילים תלת מימדי באמצעות רמקולים גבוהים ומקיפים. במקום להשתמש בערוצי קול מקיפים  מסורתיים – שמאל קדמי, ימין קדמי, מרכז, היקפי שמאל, היקפי ימין ו-LFE – מיקס Dolby Atmos משתמש ב128 אובייקטים של אודיו. 10 ערוצים 7.1.2 משמשת ליצירת מיקס שיתנגן בכל מערכת 5.1 או 7.1 סטנדרטית. לאחר מכן, עבור מערכות התומכות ב-Dolby Atmos, ניתן למקם 118 אובייקטים נוספים מסביב לשדה הקול.

קראו עוד: הבנת פורמטים שמערכת קול מקיפה.

 

Dolby Pro Logic II

טכנולוגיית עיבוד אותות אודיו שפותחה על ידי Dolby. היא יוצרת ערבול קול 5.1 מפסקול סטריאו סטנדרטי של שני ערוצים. Pro Logic II הוא תחליף למערכת Pro Logic המקורית ונמצא במכשירים רבים כגון רסיבירים AV וקונסולות משחקים. הוא הוחלף ברסיבירים AV חדשים יותר על ידי Dolby Surround.

 

Dolby Pro Logic IIx

בדומה ל-Dolby Pro Logic II, אלא שהיא תיצור ערבול קול של 6.1 או 7.1 מפסקול סטריאו או 5.1.

 

Dolby Pro Logic IIz

שיפור ב-Dolby Pro Logic IIx. גרסה זו מוסיפה ממד גובה חדש לצליל היקפי. עבור Dolby Pro Logic IIz עליכם להוסיף שני רמקולים מעל הרמקולים הקדמיים השמאלי והימני הרגיל כדי ליצור תחושה אפילו יותר מציאותית לאפקטים קוליים מסוימים – במיוחד דברים כמו רוח וגשם. ניתן להוסיף את הרמקולים הגבוהים הללו למערכת 5.1 כדי ליצור 7.1 (עם רמקולים קדמיים בגובה במקום אחוריים משמאל וימין) – או למערכת 7.1 כדי ליצור מערכת 9.1. ברור שריסבר ה-AV יצטרך לתמוך בתצורות הרמקולים הללו כדי שזה יהיה זמין.

 

Dolby Surround – דובלי מקיפה

אלגוריתם הערבוב  (upmixing)שנמצא ברסיברים AV רבים. זה יכול לערבב כל סוג של פסקול סטריאו או היקפי כדי להתאים לפריסת הרמקולים שיש ל לכם בחדר.     זה יערבל את פסקול הסטריאו כדי שתוכלו להשתמש במערכת סאונד 5.1 סראונד שלכם. לחלופין, הוא יערבל פסקול 5.1 כך שתשמעו אודיו גם ברמקולים הגבוהים של Dolby Atmos. זוהי גרסה חדשה יותר של Dolby Pro Logic II/IIx/IIz. עקב מגבלות רישוי, ייתכן שתוכלו להשתמש בו רק בפסקול אודיו של Dolby. באופן מבלבל, פורמט פענוח הצליל ההיקפי המקורי של Dolby – משנת 1982 – נקרא גם Dolby Surround. זוהי גרסת ה-Upmixing החדשה שפורסמה ב-2014.

 

Dolby True HD

פורמט אדיו רב-ערוצי שפותח על ידי Dolby ומשמש בתקליטורים של .Blu-ray TrueHD משתמש בדחיסה ללא הפסדים – כלומר נתוני האודיו נדחסים כך שיתאימו לדיסק, אבל מה שאתם שומעים הוא האודיו הלא דחוס, כלומר אתם שומעים את האודיו בדיוק כפי שהיה בקלטות המאסטר של האולפן. אתם מקבלים טווח דינמי רחב, בס עמוק וקצה עליון נוצץ. זה נהדר! עם זאת, לא תקבלו הרבה תועלת אלא אם כן יש לכם מערכת מקיפה טובה למדי. הוא מתחרה עם DTS-HD Master Audio בדיסק Blu-ray ואתם יכולים לקבל את כל הפורמטים – או את שניהם.

 

Dolby Vision – הגירסה של דובלי.

   וריאציה של HDR שפותחה על ידי Dolby. היתרון העיקרי על פני HDR סטנדרטי הוא היכולת להעביר נתונים של סצנה אחר סצנה למסך הטלוויזיה כפי הם אמורים להופיע. זה יכול גם להתאים ליכולות של כל טלוויזיה. ניתן להוסיף Dolby Vision באמצעות עדכון קושחה (זו היא תוכנה שצרובה פיזית על רכיב חומרה והיא לא תמיד ניתנת לשינוי), כך שאתם עשויים לגלות שניתן לעדכן את החומרה הנוכחית שלכם.

 

Dolby Vision IQ– הגרסה של דובלי IQ

טכנולוגיה המשפרת את הביצועים של Dolby Vision בתנאי תאורת סביבה שונים. הטלוויזיה תזהה עד כמה החדר חשוך או בהיר ותשתמש במטא נתונים של Dolby Vision כדי לשנות את התמונה בהתאם. זה מאפשר לקבל את התמונה הברורה ביותר במגוון של סביבות שונות. הטלוויזיה תצטרך חיישן אור מובנה כדי שזה יעבוד. המותגים הראשונים שתמכו בטכנולוגיה זו הם LG ו- פאנסוניק.

 

DTS-HD Master Audio – מאסטר אודיו

פורמט אודיו רב-ערוצי שפותח על ידי Digital Theater System (DTS) ומשמש בתקליטורים של Blu-ray. DTS-HD Master Audio משתמש בדחיסה ללא הפסדים – כלומר נתוני האודיו נדחסים כדי להתאים לדיסק – אבל מה שאתם שומעים הוא השמע הלא דחוס, כלומר אתם שומעים את האודיו בדיוק כפי שהיה בקלטות המאסטר של האולפן. אתם מקבלים טווח דינמי רחב, בס עמוק וקצה עליון נוצץ. זה נהדר – אבל תצטרכו מערכת סאונד טובה מהממוצע כדי לשמוע את ההבדל. הוא מתחרה ב-Dolby TrueHD בדיסק Blu-ray. אתם יכולים לקבל את כל הפורמטים – או את שניהם.

קראו עוד: הבנת פורמטי קול היקפי.

 

DTS:X

פורמט אודיו מקיף מבוסס אובייקטים שפותח על ידי DTS. בדומה ל-Dolby Atmos, פסקול DTS:X יכול ליצור שדה צלילים תלת-ממדי באמצעות שילוב של רמקולים היקפיים רגילים ורמקולי גובה. פסקול DTS:X יתאימו לפריסת הרמקולים בחדר. כך שתוכלו לחוות אודיו DTS:X ממגוון פריסות רמקולים. אתם רק צריכים לוודא שהריסבר ה-AV שלכם יכול לפענח פסקול DTS:X.

קראו עוד: הבנת פורמטים של קול היקפי.

 

DTS Neo:6

טכנולוגיית עיבוד אותות אודיו שפותחה על ידי Digital Theater System (DTS). הוא יוצר ערבול של קול 5.1 או 6.1 מפסקול סטריאו רגיל דו-ערוצי. זה נמצא במכשירים רבים כגון רסיברים AV וקונסולות משחקים ונותן חוויה טובה יותר עבור אותם אנשים עם מערכת קול מקיפה.

 

DTS Neural:X

מצב עיבוד Upmix נמצא בחלק מריסברים AV. מצב מיקסינג (ערבול) זה, שפותח על ידי DTS, ישמיע כל סוג של פסקול סביב מערכת הרמקולים של הקול ההיקפי.      אודיו סטריאו יתנגן בפריסת 5.1 או 7.1. מיקס 5.1 יעפיל ל-7.1 או מערכת רמקולים עם רמקולים הבנויים לגובה. זה המקבילה ל-DTS של Dolby Surround. עקב מגבלות רישוי, אפשר להשתמש בו רק בפסי קול של DTS.

קראו עוד: הבנת מצבי האזנה של מקלט AV .

 

 DVD audio אודיו DVD

פורמט אודיו דיגיטלי המיועד ל-DVD. בהשוואה לתקליטור, שטח הדיסק הגבוה יותר של DVD מאפשר אחסון והשמעה של אודיו באיכות גבוהה יותר. DVD-Audio מאפשר רצועות אודיו סטריאו ברזולוציה גבוהה של עד 192 קילוהרץ 24 סיביות, ואילו צליל היקפי 5.1 עד רזולוציית 96 קילוהרץ 24 סיביות.

 

DVI (Digital Visual Interface) ממשק חזותי דיגיטלי

ממשק שמשדר נתוני וידאו דיגיטליים לא דחוסים – אך יכול גם להעביר נתוני וידאו אנלוגיים כמו חיבור VGA. משמש בעיקר עם מסכי מחשב LCD עם מסך שטוח ומקרנים דיגיטליים – אך לעיתים נמצא במכשירים אחרים. בטלוויזיה מודרנית עם מסך שטוח ונגן Blu-ray, בדרך כלל תקבלו אותו עם חיבור HDMI, ולא עם DVI.

קראו עוד: מחבר DVI וכבל הסבר.

 

HDR דינמי

גרסה של HDR שיכולה לשנות את המטא הנתונים על בסיס מסגרת אחרי מסגרת. HDR סטנדרטי קובע רמה קבועה של בהירות וטווח צבעים עבור סרט או תוכנית טלוויזיה שלמה. HDR דינמי יכול להגדיר בהירות וטווחי צבעים שונים עבור כל סצנה. טכנולוגיות המשתמשות ב-HDR דינמי הן Dolby Vision ו-HDR10+.

 

E

Edge-lit LED TV – טלוויזיית LED מוארת בקצה

זהו סוג של טלוויזיית LED. נורות ה-LED מאחורי המסך מסודרות סביב ההיקף.  עיצוב מסוג זה מאפשר צריכת חשמל נמוכה יותר.

 

EDTV (Enhanced Definition Television) טלוויזיה עם הגדרה משופרת.

בקיצור, טוב יותר מ-SDTV אבל לא טוב כמו HDTV. ל-EDTV יש אותו מספר שורות של מידע אנכי לכל מסגרת כמו ל-SDTV – ההבדל הוא שהוא משתמש בסריקה פרוגרסיבית ולא בסריקה משולבת. אז, אות EDTV יכול להיקרא 480p או 576p (תלוי איפה אתם גרים בעולם). למרות שקיימת אותה כמות של מידע וידאו כמו אות SDTV, הסריקה הפרוגרסיבית תפיק תמונה חדה יותר מכיוון שהיא מפחיתה את החפצים המיוצרים על ידי הערבוב.

 

F

 

Flat Screen TV טלוויזיית שטוחת מסך.

ידוע גם בתור טלוויזיה שטוחה. טלוויזיה בעלת מסך שטוח היא דקה וקלה יותר מהסגנון המסורתי של הטלוויזיה – ה-CRT. טלוויזיה בעלת מסך שטוח תהיה בעובי של כמה סנטימטרים בלבד, מה שמקל על המיקום בחדר – ואפילו ניתן לתלות אותה על הקיר. הם מגיעים במגוון גדלים החל מ-10 אינץ’ בערך ועד 70 אינץ’ פלוס.      נכון לעכשיו, הסוגים הנפוצים ביותר של טכנולוגיית מסך שטוח הם LED ו-OLED. גרסאות ישנות יותר שהופסקו הן LCD ופלזמה.

 

Frame/Frame Rate – קצב פריים (מסגרת)

מסגרת היא כל תמונה ייחודית, או תמונת מצב, שמצלמת וידאו/סרט מצלמת בזמן שהיא מקליטת משהו. קצב הפריימים הוא מספר הפריימים שהמצלמה הזו מצלמת בשנייה אחת. אם יצולמו מספיק פריימים לשנייה, אז כל תנועה בתמונה תהיה חלקה וטבעית כשהעין האנושית תראה אותה. סרט מצולם באופן מסורתי על במהירות של 24 פריימים לשנייה. וידאו משתמש בקצבי פריימים שונים ברחבי העולם. בבריטניה וברוב מדינות באירופה, זה 50 הרץ – 25 פריימים לשנייה כלומר 50 שדות לשנייה. בצפון אמריקה וביפן, זה 30 פריימים לשנייה כלומר 60 שדות לשנייה. קצב הפריימים גבוהים יותר של 50/60 הרץ עשויים לשמש לפעמים עבור שידורים מיוחדים כמו אירועי ספורט שבהם קצב הפריימים המוגבר יכול לעזור לפעולה מהירה.

קראו עוד: שיעור הפריימים של וידאו לעומת קצבי ריענון של טלוויזיה.

 

 

H

HD ReadyHD מוכן

טלוויזיה HD מוכנה היא טלוויזיה שיכולה לקבל ולהציג לפחות את התקן המינימלי לאות של HD. לכן, זה יכול להיות 720P 1080i או 1080p. הדרישה המינימלית היא שהטלוויזיה תוכל להראות וידאו עם 720 קווים אנכיים ועם יחס גובה-רוחב של מסך רחב. וזה די מובן מאליו בכל תצוגה מודרנית.

 

HD Ready 1080p – טלוויזיית HD מוכנה ל1080p

טלוויזיה יכולה להיות מסומנת ‘מוכנה HD 1080p’ אם היא יכולה לעמוד בסטנדרטים מסוימים בעת הצגת אות HD. זה יחרוג מהסטנדרטים של טלוויזיה ‘READY HD’. עליה להיות בעלת רזולוציה טבעית מינימלית של 1920X1080 פיקסלים (1080 קווים אנכיים ביחס גובה-רוחב של 16:9), כדי להציג את התמונה ללא עיוות (פיקסל אחד לכל פיקסל בתמונת המקור), ולהיות מופעל עבור HDCP.

 

HD DVD

פותח על ידי Toshiba, פורמט דיסק אופטי זה נועד לאחסון נתונים בצפיפות גבוהה ודומה מאוד ל-Blu-ray. היכולת לאחסן הרבה יותר נתונים מאשר DVD מסורתי הפכה אותו לאידיאלי לשימוש עם וידאו ואודיו בחדות גבוהה. זה הופסק בשנת 2008 כאשר יצרניות התוכן הגדולות הסירו את תמיכתן ובחרו ללכת עם טכנולוגיית Blu-ray.

 

HDCP High-bandwidth Digital Content)) – הגנה על תוכן דיגיטלי עם פס גבוה.

זהו סוג של הגנה מפני העתקה עבור תוכן וידאו ואודיו דיגיטלי הנכלל במפרט של HDMI 2.0. כאשר התקנים מחוברים באמצעות ממשק HDMI – למשל, נגן ה-Blu-ray שולח סרט לטלוויזיית LED באמצעות כבל HDMI – או אז, ניתן להצפין את המידע הדיגיטלי שנשלח. שני המכשירים (הבלו-ריי וטלוויזיית ה-LED) מדברים ביניהם דרך חיבור ה-HDMI ומסכימים אם שניהם תואמים ל-HDCP. כשהם יחליטו שכן, ה-Blu-ray ישלח את הסרט לטלוויזיה. זה יקרה בשקיפות ללא ידיעתכם. מכשיר שאינו תואם HDCP לא יוכל לקבל את האות הדיגיטלי ויאלץ להסתפק באות אנלוגי במקום זאת. זה כדי למנוע מאנשים ליצור עותק דיגיטלי מושלם של הווידאו/אודיו. עבור Ultra HD, התקן צריך להיות לפחות תואם HDCP 2.2. אם נגן ה-Ultra HD Blu-ray וטלוויזיית ה-4K שלכם תומכים ב-HDCP 2.2, אך ריסיבר ה-AV שלכם לא, תוכן ה-4K לא יעבור דרך ריסבר ה-AV.

 

 

HDMIממשק מולטימדיה בחדות גבוהה.

ממשק זה מעביר אותות אודיו ווידאו דיגיטליים. סוג זה של חיבור הופך לדרך הסטנדרטית לחיבור מכשירים אודיו-ויזואליים מודרניים. אם אתם קונים טלוויזיה או נגן Blu-ray/DVD חדש, צריך שיהיה לו לפחות אחד מאלה. זהו חיבור לשימוש ולא חיבורי רכיבים או SCART. כבל HDMI אחד מאפשר שידור של כל אותות הווידאו הדיגיטליים (כולל HD), ועד 8 ערוצים של אודיו דיגיטלי לא דחוס (כולל Dolby TrueHD ו-DTS-HD Master Audio – עם HDMI 1.3). לכן, יש לכם פחות כבלים שמסתובבים בחלק האחורי של הטלוויזיה – וזה יכול להיות רק טוב!

קראו עוד: הבנת מחבר וכבל HDMI

 

HDMI ARC/eARC – (Audio Return Channel) – ערוץ החזרת אודיו.

 בטלוויזיה, ריסבר AV או במקרן קול, ייתכן שחלק מיציאות HDMI מסומנות כ-ARC. משמעות הדבר היא שאתם יכולים לשלוח אודיו מהטלוויזיה בחזרה לריסבר ה-AV או מקרן הקול. גם יציאות ה-HDMI של הטלוויזיה וגם של ריסבר/מקרן קול שלכם צריכות לתמוך בזה כדי שזה יעבוד. זה יכול לפשט את החיבורים שלכם. זה יכול להיות שאתם לא צריכים לחבר כבל אופטי נפרד אם אתם רוצים לשמוע את האודיו שנוצר בתוך הטלוויזיה, למשל, מאפליקציית נטפליקס או Amazon Prime Video. זה שימושי גם אם לטלוויזיה שלכם אין יציאת אודיו דיגיטלית. eARC (Enhanced Audio Return Channel) זו היא גרסה חדשה התומכת גם בשליחת אודיו בקצב סיביות גבוה יותר כמו Dolby TrueHD/DTS-HD Master Audio ו-Dolby Atmos.

 

HDR (High Dynamic Range) – טווח דינמי גבוה.

טכניקה המגדילה את הטווח הדינמי של תמונה. שחורים כהים יותר ולבנים בהירים יותר. עוד צבעים? תוצאה: התמונה תהיה יותר מציאותית. רסיבר ה-AV שלכם יצטרך לתמוך ב-HDR כדי להעביר תוכן מסוג זה המנגן ה-Blu-ray התואם HDR לטלוויזיה התואמת HDR שלכם. ישנן גרסאות שונות של HDR כגון HDR10, HDR10+, Hybrid Log-Gamma ו-Dolby Vision. שרשרת החומרה השלמה תצטרך לתמוך בגרסה מסוימת כדי להשתמש בה.

 

HDR10

פורמט קוד פתוח של HDR הנתמך על ידי מספר יצרני חומרה. כרגע זו הגרסה הנפוצה ביותר הזמינה במקורות ובתצוגות.

 

HDR10+

גרסה מעודכנת של HDR10. כמו Dolby Vision, יש תמיכה במטא נתונים דינמיים שיכולים לשנות את הבהירות וטווח הצבעים עבור כל סצנה או פריים. זה הופך נפוץ יותר במוצרים של יצרנים מסוימים.

 

High-Definition Television )HDTV) טלוויזיה בחדות גבוה.

HDTV מספקת תמונות ברזולוציה גבוהה בהרבה מהסטנדרטים הקודמים של SDTV ו-EDTV. כדי להיקרא תמונה בחדות גבוהה, כל פריים של אות וידאו חייב לכלול מינימום של 720 קווים אנכיים של מידע עם סריקה מתקדמת או 1080 קווים אנכיים של מידע עם סריקה משולבת. לכן, 720p או 1080i הם שניהם אותות בחדות גבוהה – כמו גם האבא הגדול – 1080p (הידוע גם כ-full HD). התמונה צריכה להיות גם ביחס רוחב-גובה של 16:9 (מסך רחב).

טלוויזיה בחדות גבוהה

ראו  HDTV

מערכת קולנוע ביתית

ראו  Home Theaterמערכת קולנוע ביתית.

 

Home Theater – מערכת קולנוע ביתית

קולנוע ביתי

מונח המשמש בצפון אמריקה לתיאור מערכת בידור ביתית מתקדמת. מערכת קולנוע ביתית בסיסית תתייחס בדרך כלל לטלוויזיה בעלת מסך שטוח גדול או למקרן כדי להציג את התמונה – למגבר נפרד ורמקולים לסאונד. מערכת הקול היא לרוב סאונד היקפי. זה ידוע יותר בתור קולנוע ביתי – או מערכת קולנוע ביתי – באירופה.

 

Hybrid Log-Gamma – לוג-גמא היברידי.

ידוע בתור HLG בקיצור. וריאציה של HDR שפותחה על ידי BBC ו-NHK ביפן. היא נועדה לשמש גופי שידור להעברת תמונות HDR.

 

I

 Image Resolution רזולוציית התמונה.

הרזולוציה של תמונת טלוויזיה מוגדרת לפי מספר הפיקסלים המרכיבים את התמונה. ניתן לחשב אותו לפי מספר השורות של נתוני הפיקסלים האנכיים של התמונה כפול יחס הגובה-רוחב של התמונה. לדוגמה, עבור HDTV יחס הגובה-רוחב הסטנדרטי הוא 1.78 (16:9), והמספר המינימלי של קווי פיקסלים אנכיים לפריים הוא 720.  לכן, 720 (קווים אנכיים) X1.78 (יחס גובה-רוחב) = 1280 (קווים אופקיים). אז, הרזולוציה של תמונת 720p זו אמורה להיות 720X1280  – או 921,600 פיקסלים. הרזולוציה של תמונה המתקבלת בטלוויזיה יכולה להשתנות בהתאם למקור. זה לא זהה לרזולוציה המקורית של מסך הטלוויזיה – שהיא קבועה.

קראו עוד: הבנת רזולוציות טלוויזיה.

 

 

IR – אינפרא אדום.

סוג של קרינה אלקטרומגנטית המשמשת בדרך כלל לשליחת אותות בקרה למכשירים אלקטרוניים ביתיים באמצעות שלט רחוק. שלטי אינפרא אדום צריכים ‘קו ראייה’ עם המכשיר שהם שולטים בהם, כלומר הם לא יפעלו דרך קירות או דלתות.

 

Interlaced Video סרטון משולב.

וידאו משולב היא שיטה להכפלת קצב מסגרות (הפריימים) של וידאו מבלי להגדיל את רוחב הפס. טלוויזיית CRT ישנה מציגה תמונה משולבת על ידי בניית כל מסגרת תמונה בשני מעברים נפרדים במורד המסך. ראשית, הוא ממלא את הקווים האי-זוגיים – 1, 3, 5, 7 וכו’. לאחר מכן הוא חוזר למעלה וממלא את השורות הזוגיות – 2, 4, 6, 8 וכו’. לאחר שני המעברים הללו, יהיה לו ‘צייר’ מסגרת אחת של כל תמונה. כל מעבר ידוע כשדה. לאחר מכן הוא חוזר אחורה ו’מצייר’ פריים שני – ו-3 – ו-4 וכו’. זוהי השיטה המסורתית המשמשת אותות טלוויזיה PAL ו-NTSC. טכניקה זו מייצרת תמונה שיכולה להיראות מהבהבת וחסרת חדות. האלטרנטיבה המודרנית היא להשתמש בסריקה פרוגרסיבית. טלוויזיות חדשות עם מסך שטוח אינן מסוגלות להתמודד עם וידאו משולב ביעילות כמו טלוויזיות CRT ישנות יותר. לכן, עבור כל מקורות וידאו משולב, מוצרי AV מודרניים מבצעים תהליך של ביטול הערבול.

 

L

 

LCD TV (liquid crystal display) תצוגת גביש נוזלי.

סוג של טלוויזיה עם מסך שטוח. מסך LCD מורכב מפיקסלים קטנים מלאים בקריסטל נוזלי – ותאורה אחורית. ניתן לשנות את עוצמת האור בכל פיקסל על ידי הפעלת אות חשמלי המשנה את המבנה המולקולרי של הגביש הנוזלי. כל פיקסל מחולק לשלושה תת-פיקסלים (אדום, ירוק וכחול) על ידי שימוש במסנן צבעים – ועל ידי שינוי עוצמת האור בכל אחד מהם – ניתן ליצור צבעים שונים. על ידי שינוי מתמיד של העוצמה והצבע בכל פיקסל, ניתן ליצור תמונת טלוויזיה. טכנולוגיה זו משמשת גם לייצור סוגים אחרים של תצוגה – כמו צגי מחשב ומקרנים.

 

 

LCoS (Liquid Crystal on Silicon) קריסטל נוזלי על סיליקון.

טכנולוגיית הקרנה המשמשת בכמה סוגים של מקרני וידאו. לעתים קרובות ניתן למצוא אותו בטלוויזיות הקרנה אחוריות. זה דומה לטכנולוגיית DLP, אבל האור מוחזר משבב סיליקון המצופה בגבישים נוזליים ולא במראות.

 

LED TV טלוויזיות לד

סוג של טלוויזיה בעלת מסך שטוח הדומה לטלוויזיית LCD מסורתית. ההבדל הוא שהתאורה האחורית בטלוויזיית LED מסופקת על ידי דיודות פולטות אור (המרכיב העיקרי במנורת לד) LED, בניגוד ל-CCFL בטלוויזיית LCD. עם זאת, לשניהם יש מסכי LCD. באופן מבלבל, בהתחלה, חלק מהיצרנים התייחסו לטלוויזיות עם מסכי LCD ותאורת LED אחורית כטלוויזיות LED – וחלק עדיין קראו להן טלוויזיות LCD. כולם משתמשים עכשיו במונח טלוויזיית LED.

קראו עוד: כיצד לבחור את הטלוויזיה בעלת מסך שטוח הטוב ביותר עבורכם.

 

LFE (Low-Frequency Effects) אפקטים בתדר נמוך.

ה-LFE הוא רצועת אודיו בתדר נמוך (מתחת ל-120 הרץ) אופציונלי שיכול להיות חלק מפסקול אודיו 5.1/7.1. זה מוסיף בס נוסף בנוסף לבס הרגיל בתוך פסקול. אם אתם משתמשים ברסיבר AV, רצועת ה-LFE נשלחת בדרך כלל לסאבוופר (בס נמוך) מחובר. עם זאת, אם אין לכם סאבוופר מותקן, אז ריסבר ה-AV יכול לשלוח את רצועת ה-LFE לרמקולים בטווח מלא במקום זאת.

קרא עוד: כיצד לחבר סאבוופר.

 

Line Levelרמת קו

מונח המשמש לתיאור עוצמתו של אות אודיו. הוא מתבטא כדציבלים כנגד מתח יחסי. רוב המכשירים האודיו-ויזואליים מוציאים את האודיו שלהם ברמת הקו. לאחר מכן יש להגביר את האות לפני שניתן יהיה לשמוע אותו ברמקול. זו הסיבה שאנחנו צריכים לחבר קודם נגן CD או DVD למגבר כוח – ולא ישירות לרמקול. זה לא סכום קבוע ויכול להשתנות בהתאם לציוד. בדרך כלל, מכשירי אודיו לצרכן יוצרים רמת קו ב-10 dBV. ואילו מוצרי שמע מקצועיים יוצרים רמה גבוהה יותר של +4 dBu.

 

LPCM (Linear Pulse Code Modulation

שיטה לקידוד/פענוח דיגיטלי של נתוני אודיו. זוהי שיטה סטנדרטית לקידוד אודיו בתקליטורי CD, DVD ו-Blu-ray.

 

N

NanoCell

מסך NanoCell הוא מסך LCD בעל תאורת LED אחורית.

מונח המשמש את LG למיתוג טלוויזיות ה-LED המובילות שלה. טלוויזיות NanoCell משתמשות בטכנולוגיית LED דומה לטלוויזיות QLED. לכן, יש להם טווח צבעים מוגדל וזוויות צפייה טובות יותר בהשוואה לטלוויזיות LED סטנדרטיות.

קראן עוד: כיצד לבחור את הטלוויזיה בעלת מסך שטוח הטוב ביותר עבורכם.

 

Native Resolutionרזולוציה מקורית

כשמדברים על צגי LCD או פלזמה, הרזולוציה המקורית היא הגודל הפיזי של מסך טלוויזיה – הגודל נמדד במספר הפיקסלים. אפשר לקרוא לזה גם מימד הפיקסלים. הרזולוציה המקורית של מסך מתבטאת על ידי ציון מספר הפיקסלים האופקיים במספר הפיקסלים האנכיים. כלומר, למסך שנאמר שיש לו רזולוציה מקורית של 1080X1920 יהיו 1920 פיקסלים על פני המסך, ו-1080 פיקסלים במורד המסך. באופן כללי, ככל שיש יותר פיקסלים (רזולוציה גבוהה יותר), התמונה תהיה חדה יותר. הרזולוציה המקורית של מסך קבועה. הערה: זה לא זהה לרזולוציית התמונה.

 

NTSC (National Television System)- מערכת הטלוויזיה העולמית.

מערכת NTSC משמשת לקידוד שידורי טלוויזיה אנלוגיים בחלקים מסוימים של העולם – בעיקר ביבשת אמריקה וביפן. המונח משמש לעתים קרובות לתיאור תמונת 480i (525 שורות וקצב ריענון של 60 הרץ).

 

O

OLED TV

סוג של טלוויזיה עם מסך שטוח המשתמש בטכנולוגיית תצוגה שונה מטלוויזיית .LED OLED מייצג דיודה פולטת אור אורגנית. ל-OLED יש שכבה אורגנית הפולטת אור כאשר הוא מוזן בזרם חשמלי. בשל האופן שבו הטכנולוגיה הזו פועלת, טלוויזיות אלו יכולות להיות דקות וקלות מאוד מכיוון שאין תאורה אחורית. יתרונות נוספים הם דרישות הספק נמוכות, זווית צפייה רחבה ויחסי ניגודיות גבוהים. הם נחשבים כבעלי איכות התמונה הטובה ביותר הקיימת כיום.

קראו עוד: כיצד לבחור את הטלוויזיה בעלת מסך שטוח הטוב ביותר עבורך.

 

Optical Audio Connection חיבור אודיו אופטי

ידוע גם כחיבור TOSLINK. שיטה להעברת אותות אודיו דיגיטליים בין מכשירים. נפוץ במוצרי צריכה אלקטרוניים כגון נגני DVD וקונסולות משחקים. אות האודיו מומר לאור ומועבר באמצעות כבל העשוי מסיבים אופטיים. תומך באודיו סטריאו ובאותות אודיו של Dolby Digital/DTS 5.1 סראונד.

קראו עוד: הבנת כבל השמע הדיגיטלי האופטי והחיבור.

 

Overscan סריקה יתר

מבחינה היסטורית, קשה היה לבנות טלוויזיות בהגדרה סטנדרטית בצורה מדויקת מספיק כדי שנוכל להבטיח כמה תמונות טלוויזיה הן יציגו. לכן, טלוויזיות אלו השתמשו בטכניקה הנקראת overscan שהגדילה מעט את התמונה כדי לוודא שיש קצה נקי מסביב לתמונה על המסך, כל שטח המסך האפשרי שימש לתמונה, ושלא היו אותות שידור וחפצים אחרים. יוצרי התוכניות דאגו לשמור את כל הפעולות החשובות בתוך ‘אזור פעולה בטוח’, ולכן הבטיחו שאף אחד לא יפספס שום דבר חשוב. עם זאת, על ידי שימוש בסריקת יתר אנו מאבדים חלק מהתמונה. בטלוויזיית HD או מקרן מודרניים, לעתים קרובות ניתן להפעיל או לכבות את תכונת הסריקה הזו – אך לא תמיד. לעתים קרובות מומלץ להפעיל את סריקת יתר עבור תמונות ברזולוציה סטנדרטית – אך לכבות עבור תמונות בחדות גבוהה ו-UHD. בסופו של דבר זה מסתכם בהעדפה אישית.

 

P

PAL (Phase Alternating Line) קו מחליף שלב.

מערכת PAL משמשת לקידוד שידורי טלוויזיה אנלוגיים בחלקים מסוימים של העולם – בעיקר באירופה ובאסיה. המונח משמש לעתים קרובות לתיאור תמונת 576i (625 שורות וקצב ריענון של 50 הרץ).

 

Passive Subwoofer סאבוופר פסיבי

סאבוופר ללא מגבר מובנה. סוג זה של סאבוופר אמור לקבל אות מוגבר ריסיבר/מגבר AV. הסאבוופר הוא רק בית לרמקול. בדרך כלל, לסאבוופרים פסיביים לא יהיו בקרות עוצמת קול וצלילים מובנית, מכיוון שהמגבר יעשה זאת לפני שליחת האות לסאבוופר. רוב הסאבוופרים המיועדים לקולנוע ביתי יהיו סאבוופרים פעילים.

 

Pixel (picture element) פיקסל

קיצור של אלמנט תמונה. מסך טלוויזיה מורכב מרשת של נקודות, ריבועים או מלבנים קטנים מאוד. כל אחד מאלה נקרא פיקסל. ניתן לגרום לכל אחד מהפיקסלים הללו להציג צבע שונה בעוצמות שונות. תמונה על המסך עשויה מכל הפיקסלים הקטנים הללו הפועלים יחד ליצירת תמונה גדולה. אם אתם מתקרבים מאוד למסך שלכם, ייתכן שתוכלו לראות את הפיקסלים הנפרדים בעבודה. המספר הכולל של הפיקסלים המרכיבים את מסך הטלוויזיה ידוע בתור הרזולוציה המקורית.

 

Plasma TV טלוויזיית פלזמה

סוג של טלוויזיה עם מסך שטוח. מסך פלזמה מורכב מפיקסלים קטנים מכוסי זרחן מלאים בגז. כאשר מוזנים עם אות חשמלי, הגז והזרחן מתקשרים ליצירת צבעים. ניתן לשלוט בצבעים אלה כדי להפיק תמונת טלוויזיה. חכם הא! טלוויזיות פלזמה הציעו בעבר את איכות תמונת הטלוויזיה הטובה ביותר, אך כעת הופסקה הייצור על ידי כל היצרנים.

 

Progressive Scan סריקה מתקדמת

הטלוויזיה שלכם מציגה תמונת סריקה מתקדמת על ידי בניית כל מסגרת תמונה- שורה אחת בכל פעם במורד המסך, כלומר כל מסגרת מצוירת במעבר אחד. זה מייצר תמונה חדה מאוד ו’נטולת ריצודים’. השיטה המסורתית להצגת תמונות טלוויזיה היא באמצעות סריקה משולבת – כאשר כל פריים מצויר בשני מעברים. רוב נגני ה-DVD וה-Blu-ray המודרניים יוכלו להציג את התמונה באמצעות סריקה פרוגרסיבית. שידורי טלוויזיה מסוימים עדיין משתמשים בסריקה משולבת.

 

Q

 

QFT ((Quick Frame Transport שילוח פריים מהיר

חלק ממפרט HDMI 2.1. QFT מאפשר למכשיר המקור לשלוח פריימים של וידאו לטלוויזיה ברגע שהם מיוצרים – במקום לחכות עד שהתקן התצוגה יהיה מוכן לכך. זה מקטין את זמן ההשהיה בזמן משחקים. כל המכשירים בשרשרת צריכים לתמוך בכך.

 

 

טלוויזיית QLED

סוג של טכנולוגיית LED שפותחה על ידי סמסונג. הם בנויים באמצעות טכנולוגיית נקודות קוונטיות – ומכאן השם QLED. לטלוויזיות QLED יש מספר יתרונות על פני טלוויזיות LED סטנדרטיות כגון טווח צבעים רחב יותר, בהירות מוגברת וזוויות צפייה רחבות יותר. עם זאת, הם גם יקרים יותר.

קראו עוד: כיצד לבחור את הטלוויזיה בעלת המסך השטוח הטוב ביותר.

 

 

QMS (Quick Media Switching) מיתוג מדיה מהיר.

חלק ממפרט HDMI 2.1. QMS מסיר כל עיכוב לפני הצגת התוכן. לדוגמה, אתם עלולים לקבל מסך שחור זמני כאשר אתם עוברים ממקור וידאו אחד לאחר – במיוחד אם אתם מחליפים רזולוציות וידאו או קצבי פריימים. QMS עוצר את המסך השחור הזה מלהתרחש. כל המכשירים בשרשרת צריכים לתמוך בכך.

 

R

 

RF (radio-frequency) תדרי רדיו

משמש על ידי שלטים מסוימים לשליחת אותות בקרה לציוד קולנוע ביתי. בבית, שלטים רבים משתמשים באינפרא אדום כדי לשדר אות בקרה. עם זאת, מכשירים מסוימים משתמשים בשלטי RF שיש להם יתרון של טווח גדול יותר ויכולת לעבוד דרך קירות ומשטחים קשים אחרים.

 

תקע RCA

ידוע גם בתור תקע פונו. חיבור נפוץ לכבלי אודיו/וידאו ונמצא בדרך כלל כמחברי כניסה/יציאה בנגני DVD וטלוויזיות וכו’. חיבורים אלו בדרך כלל בצבע אדום ולבן עבור אותות אודיו סטריאו אנלוגיים, צהוב עבור אותות וידאו מורכבים אנלוגיים ואדום/ירוק/כחול עבור אותות וידאו עם רכיב אנלוגי. הם משמשים גם לחיבורי אודיו דיגיטליים קואקסיאליים.

קראו עוד: הבנת תקע RCA וכבלי סטריאו.

 

Rear Projection Television) RPT) טלוויזיה עם הקרנה אחורית.

סוג של טלוויזיה עם מסך גדול שיוצרת תמונה באמצעות מקרן קטן מאחורי המסך.   זו הייתה בעבר השיטה העיקרית לייצור טלוויזיות עם מסך גדול, אך טלוויזיות LCD ופלזמה עקפו אותה בשנים האחרונות. היתרון של מערכת זו הוא שמקרנים יכולים להפיק תמונות מצוינות – עם זאת, מערכות אלו נוטות להיות די מגושמות בהשוואה לטלוויזיות LCD ופלזמה שטוחות. באופן מסורתי נעשה שימוש במקרני CRT ב-RPT, אך לאחרונה המקרנים שבהם נעשה שימוש הם DLP, LCD או LCoS.

 

Refresh Rate קצב ריענון

קצב הרענון של טלוויזיה הוא מספר הפעמים בשנייה שהתמונה ‘מצוירת מחדש’. ככל שתמונה תצויר מהר יותר; כל תנועה תיראה חלקה יותר לעין האנושית ויהיה לה פחות הבהוב. נתון זה יהיה מעט שונה ברחבי העולם בגלל הבדלים טכניים. באזור PAL, לתמונת טלוויזיה משולבת יש קצב פריימים של 25 פריימים לשנייה – וכל פריים מצויר בשני מעברים. לכן, אומרים שקצב הרענון הוא 50 הרץ (2X25).

בצפון אמריקה קצב הפריימים הוא 29.97 פריימים לשנייה – כך שקצב הרענון הסטנדרטי הוא 59.94Hz (29.97 x 2). קצבי הרענון הללו מקורם בשימוש בתמונות סריקה משולבות – אך הם נשמרו כסטנדרט כאשר החלו להשתמש בתמונות סריקה מתקדמת. טלוויזיות חדשות יותר הגדילו את קצב הרענון ל-100/120 הרץ. יש הטוענים לקצבי ריענון גבוהים אף יותר באמצעות עיבוד אותות דיגיטלי.

קראו עוד: הבנת שיעורי ריענון הטלוויזיה.

 

RMS (Root Mean Square) מדד סטטיסטי.

הכוונה למשהו שמשתנה לאורך זמן לדוגמא: השימוש במגברים כדי לקבל ערך משמעותי לתפוקת ההספק בוואט. ערכי ה-RMS של המתח והוואט מוכפלים כדי לקבל ערך ממוצע של הספק. חשוב לעבוד עם ערך הספק ממוצע, ולא עם ערך שיא, מכיוון שזה אומר לנו יותר על ביצועי המגבר בעולם האמיתי.

קראו עוד: הסבר על דירוגי הספק של מגבר וריסבר AV .

 

 

S

SACD (Super Audio Compact Disc) סופר אודיו קומפקט דיסק.

פורמט אודיו ברזולוציה גבוהה שפותח על ידי סוני ופיליפס ונועד לשפר את איכות האודיו של תקליטור מסורתי. SACD הוא דיסק בצפיפות גבוהה כמו DVD, ועם קצב דגימה גבוה בהרבה מתקליטור מסורתי. זה מביא להקלטות עם תגובת תדרים רחבה יותר וטווח דינמי גדול יותר. הוא תומך גם באודיו רב-ערוצי כמו גם בסטריאו.

 

SCART

מחבר 21 פינים המשמש לחיבור ציוד אודיו-ויזואלי. 21 הפינים מאפשרים למחבר SCART להעביר אותות אודיו ווידאו אנלוגיים דרך אותו כבל. הוא משמש בעיקר לחיבור בין טלוויזיות, נגני DVD ומכשירי וידאו. חיבור אנלוגי סטנדרטי באירופה, אך בשימוש נדיר בצפון אמריקה.

קראו עוד: חיבורי SCART וכבלים.

 

 

SDR (Standard Dynamic Range) טווח דינמי סטנדרטי.

לסרטון SDR אין טווח דינמי גדול כמו וידאו HDR. באופן דומה, טלוויזיית SDR אינה יכולה להציג את הבהירות המוגברת, יחס הניגודיות וטווח הצבעים הנדרשים להצגת וידאו HDR.

 

(Standard Definition Television) SDTV טלוויזיה סטנדרטית.

SDTV היא כל שידור טלוויזיה עם רזולוציה נמוכה יותר מאשר טלוויזיה בהגדרה משופרת (EDTV) או טלוויזיה בחדות גבוהה (HDTV). בהתאם למקום מגוריכם, לכל פריים של אות וידאו בחדות סטנדרטית יש 480 (צפון אמריקה) או 576 (אירופה) קווי מידע אנכיים גלויים. לכן, ייתכן שתראה שידור SDTV המתואר כ-480i (480 קווים, שלובים) או 576i (576 קווים, משולבים). EDTV ו-HDTV מייצרים תמונה חדה יותר מ-SDTV.

 

 Soundbar מקרן קול (סאונדבר).

זהו בר עם מספר רמקולים המיועד להצבה לאורך הקצה הקדמי של מסך טלוויזיה. הרעיון הוא להחליף את רמקולי הטלוויזיה ולקבל צליל טוב יותר מבלי להתקין רסיבר AV ורמקולים מקיפים מורכבים יותר. מקרן הקול ישתמש לעתים קרובות בטכניקות עיבוד אודיו כדי לחקות את האפקט של צליל היקפי, מבלי להזדקק לרמקולים נוספים ברחבי החדר. לרוב מדובר ברמקול פעיל, מה שאומר שניתן לחבר אותו ישירות ליציאת האודיו של טלוויזיה.

קראו עוד: מקרני הקול הטובים ביותר עבור הטלוויזיה והקולנוע הביתי.

 

Speaker Sensitivity – רגישות הרמקולים.

ידוע גם בשם יעילות הרמקולים. רמקול נשלח ברמת ספק קבועה (וואט), ורמת הצליל המתקבלת נמדדת כדי לתת את היעילות של אותו רמקול. רמקול פחות יעיל ידרוש יותר כוח כדי להישמע חזק כמו רמקול יעיל יותר. רגישות הרמקולים יכולה לנוע בין כ-85db (לא יעיל) לכ-100db (יעיל).

קראו עוד: הבנת רגישות ויעילות הרמקולים.

 

Stereoscopy סטריאוסקופיה

זה מתייחס לכל טכניקה שמתעדת מידע חזותי תלת מימדי. טכניקות אלו מאפשרות יצירת תמונות תלת מימדיות של טלוויזיה בעלות אשליה של עומק. הרעיון הבסיסי הוא שגרסה קצת שונה של תמונה מועברת לכל עין, והמוח יוצר תמונה תלת מימדית אחת.

 

SUHD

מונח המשמש את סמסונג לתיוג טלוויזיות 4K LED מתקדמות. למרות שהשם עשוי לרמוז על טלוויזיה ברזולוציה גבוהה יותר – זה לא אומר כלום במונחים של UHD. הרזולוציה של המסך זהה לכל טלוויזיית 4K אחרת – 3840X  2160.

 

סופר UHD

מונח המשמש את LG כדי לתייג את טלוויזיות ה-LED 4K היוקרתיות שלה. כמו ב-SUHD, הטלוויזיות הללו הן ברזולוציית 4K סטנדרטית. הכוונה היא לטכנולוגיה שאמורה לשפר את הצבעים.

 

 

Surround Sound קול היקפי

שכפול אודיו באמצעות מערכת רב-ערוצית. רוב האודיו שאנו שומעים מטלוויזיה או רדיו הוא סטריאו, כלומר האודיו מופק כדי להישמע טוב משני רמקולים לפניכם. מערכת קול מקיפה בקולנוע ובבית באה כדי להוסיף תחושת מרחב וכיוון לאודיו. לדוגמה, מערכת סראונד 5.1 משתמשת בשישה רמקולים. שמאל וימין קדמיים (שזה המקביל לרמקולי הסטריאו שלכם), מרכז קדמי (לדיאלוג), היקפי שמאל וימין (מאחוריכם!) וסאבוופר (לבס). למערכת מקיפה 7.1 יש שני רמקולים נוספים מאחור.

קראו עוד: מדריך להגדרת קול היקפי.

 

Subwoofer סאבוופר (בס נמוך).

רמקול שנועד לשחזר תדרי בס נמוכים. זה נקרא לעתים קרובות רק משנה. סאבוופר בדרך כלל מחובר לרסיבר AV כחלק ממערכת רמקולים מקיפים. אבל, אתם יכולים גם פשוט להשתמש באחד מהם עם מגבר סטריאו להאזנה למוזיקה. אם יש לכם רמקול המוקדש רק לשחזור התדרים הנמוכים – או רצועת LFE – אתם יכולים לקבל ביצועי בס הרבה יותר טובים בחדר. הרמקולים ההיקפיים עשויים גם להישמע טוב יותר מכיוון שהם לא צריכים לנסות לשחזר את הקצה הנמוך מאוד. (זה שמעצבן את השכנים).

קראו עוד: כיצד לחבר סאבוופר.

 

S-Video

סוג של רכיב וידאו אנלוגי. אות הווידאו מפוצל לשני חלקים נפרדים ולרוב מחובר עם כבל מיני-DIN בעל 4 פינים. S-Video נותן לכם איכות טובה יותר מאשר וידאו מורכב.

קראו עוד: הסבר על כבל S-Video ומחברים.

 

T

TOSLINK

ראו חיבור שמע אופטי.

 

Transducer מַתמֵר

מכשיר שהופך סוג אחד של אנרגיה לאחר. רמקול הוא מתמר אלקטרו אקוסטי שכן הוא הופך אנרגיה חשמלית לקול.

 

Tuner כַּונָן

בטכנולוגיה אודיו-ויזואלית, טיונר הוא מכשיר המקבל שידורי RF (תדר-רדיו). התדרים השונים הללו מומרים לאחר מכן לתדר קבוע עבור היציאה. במקרה של רדיו, הוא יוכל לכוון את התדרים של שידורי רדיו אודיו (FM/AM או DAB). לאחר קבלת אות זה מועבר לתצורת מגבר/רמקול כדי להפוך את אות הרדיו לנשמע. הטלוויזיה יכולה לכוון את התדרים של שידורי טלוויזיה ולהמיר אותם לצליל ותמונה. אתם יכולים להשיג מקלטים אנלוגיים לקליטת שידורים אנלוגיים – או בימינו, טיונר דיגיטלי הופך נפוץ יותר לקליטת שידורים דיגיטליים.

 

Tweeter טוויטר

רמקול שנועד לשחזר תדרים גבוהים – בדרך כלל באזור של 2 קילו-הרץ עד 20 קילו-הרץ. לרמקול מדף ספרים טיפוסי יהיו שני דרייברים של רמקולים – טוויטר עבור התדרים הגבוהים, וופר עבור התדרים הנמוכים.

 

 

U

Ultra HD

סטנדרט חדש של וידאו ברזולוציה גבוהה שיש לו יותר פרטים מאשר וידאו בחדות גבוהה. וידאו Ultra HD כולל וידאו 4K ו-8K. ידוע גם בשם 4K, 8K, Ultra High Definition, Ultra HD 4K, Ultra HD 8K, UHDTV, SUHD ועוד רבים. עלייה בצפיפות הפיקסלים אינה השיפור היחיד בסרטון UHD. ההתקן מאפשר גם טווח דינמי מוגדל (שחורים כהים יותר ולבנים בהירים יותר) וטווח צבעים רחב יותר (צבעים רבים יותר).

 

Upconverting – המרה משופרת.

שינוי אות וידאו מסוג אחד לאחר – או ליתר דיוק, מאות וידאו ‘איכות נמוכה’ לאות וידאו ‘איכות יותר’. לדוגמה, אם יש לנו נגן DVD המחובר לרסיבר AV עם חיבור רכיב אנלוגי, אבל אנחנו רוצים שריסבר ה-AV יפלוט לתצוגה באמצעות HDMI. במקרה זה, ריסבר ה-AV יצטרך להמיר את אות הכניסה של הרכיב האנלוגי לאות יציאה של HDMI דיגיטלי. ריסבר ה-AV יצטרך להמיר, גם אם הכניסה היא S-Video והיציאה הנדרשת הוא רכיב וידאו. ריסברים AV זולים יותר עשויים שלא לאפשר המרה כלשהי של סוגי וידאו. לדגמים היקרים יותר צריכות להיות יותר אפשרויות.

 

UPnP ((Universal Plug and play חיבור אוניברסלי.

קבוצה של רשת פרוטוקולים המאפשרת למכשירים ברשת ביתית לשתף נתונים זה עם זה. במונחים של בידור ביתי, זה אומר שמכשיר תצוגה כמו טלוויזיה יכול להציג תמונות או להפעיל סרטים המאוחסנים במקום אחר ברשת – כמו במחשב או NAS (אחסון מחובר ברשת). זה מתבלבל בקלות עם DLNA. תקן הסמכת DLNA משתמש בחלקים מפרוטוקול UPnP – אך הוא מציב מגבלות מחמירות יותר על סוגי קבצי המדיה שבהם הוא תומך.

 

Upscaling העלאת קנה מידה.

הגדלת הרזולוציה של אות וידאו ברזולוציה נמוכה לרזולוציה גבוהה יותר.         סקולר וידאו משמש להמרת אותות וידאו מרזולוציה אחת לאחרת. לדוגמה, נגן DVD יכול להפעיל סרט SD (480 שורות של  NTSC 576 של שורות PAL) ולשפר את התמונה ל-720 (או 1080) קווים אנכיים כדי להתאים לרזולוציה של צג HD. טכניקה זו יכולה לגרום לתקליטורי DVD סטנדרטיים להיראות הרבה יותר טוב בטלוויזיה או במקרן בחדות גבוהה. בדוגמה זו, קנה המידה של הווידאו יכול להתבצע על ידי נגן ה-DVD או הטלוויזיה/מקרן – והתוצאות הטובות ביותר יהיו תלויות באיזה מכשיר יש את קנה המידה הטוב ביותר. לעתים קרובות הטלוויזיה תהיה בעלת קנה מידה טוב יותר מכיוון שהמטרה העיקרית שלה היא להציג וידאו. תהליך זה מכונה לפעמים ‘המרה למעלה’.

 

V

VESA (Video Electronics Standards Association) איגוד התקנים של וידאו אלקטרוניקה.

עמותה שהוקמה בשנת 1989 על ידי מספר יצרני תצוגות וידאו. מטרתם הייתה לקבוע סטנדרטים מסוימים בתעשייה כדי לאפשר תכונות משותפות בין מכשירים. לדוגמה, דפוסי חורים תואמי VESA מגדירים את גודל החורים הסטנדרטיים על תושבות הקיר לטלוויזיה ובחלק האחורי של הטלוויזיות השטוחות.

קראו עוד: מדריך לתלייה על הקיר הטוב ביותר לטלוויזיה: מדריך סקירות וקנייה.

 

מחבר VGA

חיבור המעביר אותות וידאו אנלוגיים. יציאה זו נמצאת בדרך כלל במכשירים כחיבור 15 פינים מסוג D. הוא משמש בעיקר במחשבים ומקרנים – אך הם עדיין מסופקים בחלק מהמסכים השטוחים לחיבור מחשבים ניידים.

קראו עוד: מחבר וכבל VGA.

 

 

VRR (Variable Refresh Rate) קצב ריענון משתנה.

חלק ממפרט HDMI 2.1. מסך התומך ב-VRR יכול לסנכרן את קצב הרענון שלו עם היציאה של כרטיס מסך מחשב. זה שימושי במיוחד עבור גיימרים. זה אומר שאין התנגשות בין קצב הרענון של המשחק שאתם משחקים והמסך שבו אתם משתמשים. התוצאה היא חווית משחק חלקה ללא קריעת מסך. זה יכול גם להפחית את צריכת החשמל. דוגמאות הן NVIDIA G-SYNC ו-AMD FreeSync. גם הכרטיס הגרפי וגם המסך יצטרכו לתמוך באותה גרסה של VRR.

 

W

Wide Color Gamut סולם צבעים רחב.

סולם צבעים מתייחס למספר הצבעים השונים שמכשיר יכול להראות. מכשיר זה עשוי להיות טלוויזיה או מקרן. במהלך השנים, היו תקנים של סולם צבעים שונים עבור טלוויזיות. תקנים אלה התפתחו בהדרגה עם הטכנולוגיה, למשל. ההקדמה של טלוויזיית HD ו-UHD. מפרט 4K Ultra HD הציג תקן חדש בשם BT.2020. חלק מהתקן החדש הזה כלל תצוגה של צבעים נוספים. תקן צבע משופר זה מכונה לעתים קרובות סולם הצבעים הרחב.

 

Widescreen מסך רחב.

לתמונה עם מסך רחב יש יחס רוחב-גובה רחב וקצר יותר מהסטנדרט המקורי של יחס רוחב-גובה של 4:3 (1.33:1). בדרך כלל, אנו מתכוונים ליחס רוחב-גובה של 16:9 (1.78:1) כאשר אנו מדברים על מסך רחב, שכן זהו הגודל הסטנדרטי עבור טלוויזיות עם מסך שטוח. עם זאת, סרטים מצולמים באופן מסורתי עם גודל תמונה רחב עוד יותר, כגון 1.85:1 או 2.39:1. זו הסיבה שאנו מקבלים פסים שחורים בחלק העליון והתחתון של סרט בטלוויזיה 16:9 שלנו – מכיוון שהסרט המקורי צולם עם יחס רוחב-גובה רחב יותר ממה שהטלוויזיה שלנו יכולה להראות.

קראו עוד: יחסי רוחב-גובה של טלוויזיה מוסברים.

 

Woofer וופר

רמקול שנועד לשחזר תדרים נמוכים – בדרך כלל באזור של 40 הרץ עד 1 קילו-הרץ. רמקול מדף ספרים טיפוסי עשוי לכלול שני דרייברים לרמקולים – וופר עבור התדרים הנמוכים, וטוויטר עבור התדרים הגבוהים.

 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !