איך להשתמש בקונטרולר DJ – משחק ילדים!

מדריך למתחילים על מהו קונטרולר DJ, איך הוא עובד, ההתקנה שלו וכיצד להשתמש בו.

דיג’יים גורמים לעבודה שלהם להיראות כל כך חיננית, והכל הודות לציוד שלהם, כלומר הקונטרולרים. עם זאת, אם אי פעם נתקלתם בקונטרולר כזה, אתם יודעים יודע שזה מכשיר מאיים למדי. הוא מגיע עם המון כפתורים ופקדים, ורק זה מספיק כדי להבריח אנשים מהמכשיר הזה.

אלא שאת הנחושים באמת, הדבר היחיד שעוצר הוא שהם לא יודעים איך להשתמש בקונטרולר DJ עם המחשב שלהם.
אחרת, הם היו קונים אחד בהקדם האפשרי ועושים בו שימוש ראוי.
אם אתם בין אותם בודדים הנחושים באמת, הכתבה הזו תעניק לכם תובנות לגבי יכולות המכשיר וכיצד תוכלו להשתמש בו לטובתכם.

 

< ראו כאן קטלוג ומחירון קונטרולר DJ – במחיר הכי זול בישראל  >

מה זה קונטרולר DJ?

כדי להבין את קונטרולר ה-DJ ואת מה שהוא עושה, צריך להבין קודם את תוכנת ה-DJ. בין תוכנות ה-DJ הקיימות ניתן למצוא את Ableton Live, Serato DJ pro, Atomix VirtualDJ Pro ועוד. למעשה, תוכנה מהסוג זה מאפשרת לכם לשלב רצועות שונות כדי ליצור חלופות ממוקססות באמצעות המקלדת ומשטח העכבר שלכם כפקדים שלכם. מכיוון שהמקלדת והעכבר לא ממש מיועדים לשימוש כזה, זה מקשה על השליטה בתוכנה. כאן נכנס קונטרולר ה-DJ.

לקונטרולרים ל-DJ יש פקדים ייעודיים שלעיתים ניתן למפות אותם בהתאם להעדפות שלכם כדי להקל על השימוש בתוכנת ה-DJ. מבחינה טכנית, הם לא עושים את המיקס לאודיו. זו העבודה של המחשב ותוכנת ה-DJ. עם זאת, הם כן נותנים למחשב הנחיות כיצד לעשות זאת.

 

כמו כן, מאפיין נפוץ בקונטרולרים מודרניים ל-DJ הוא שהם מגיעים עם כרטיס קול מובנה. לכך מתווספים ה-Outputs המקלים על תצוגה מקדימה של האודיו והרצועות הממוקססות לפני שהם מנותבים החוצה אל הקהל דרך ה-Output הראשי.

במקור, מערך ה”Deejaying” כלל קונסולת מיקסינג שנמצאת בין שני דקים. אלא שעם קונטרולר ה-DJ המודרני, אתם לרוב מקבלים את אותם הדברים מובנים במכשיר אחד. בנוסף, מכשירים בעבר לקחו על עצמם את משימת עיבוד הצלילים הממוקססים. בעידן המודרני, התוכנה נושאת באחריות הזו, מה שמאפשר לקונטרולרים להיות קטנים וקומפקטיים מתמיד.

היתרונות של קונטרולרים ל-DJ

הקונטרולרים ל-DJ, המהווים שיפור להגדרות ה-Deejaying הישנות, מגיעים עם כמה יתרונות, ביניהם:

מחיר סביר

אם הייתם רוצים לנסות להשתמש במערך ישן/מסורתי יותר, הייתם צריכים לקנות לפחות שני דקים ומיקסר. כמו כן, לאור האופן שבו אנו ניגשים לקבצי מוזיקה בעידן המודרני, עדיין תזדקקו למחשב כמאגר עבור השירים והצלילים שאתם מקססים ביום יום. זה בנוסף לכונני הדיסק און קי בהם תשתמשו כדי לטעון את השירים לדקים שלכם.

כשמשווים את זה לכך שאתם רק צריכים לקנות קונטרולר ומחשב, תגלו שהמערך של קונטרולר ה-DJ הוא הרבה יותר זול. היום אפשר אפילו להשיג קונטרולר DJ בפחות מ-1,500 ש”ח. ה-Pioneer DDJ-200 הוא, על פי הביקורות, דוגמה מצוינת לכמה קונטרולרים ל-DJ יכולים להתאים לכל כיס.

ניידות

כשלומדים להשתמש בקונטרולר DJ עם Trakto או FL Studio, חשוב להבין שהפקת הסאונד והעיבוד שלו נעשים על ידי המחשב. למחשבים של היום יש יכולת חישוב מספקת כדי לבצע את העבודה ולהישאר קומפקטייים בגודלם. הודות לכך, הקונטרולר לא צריך הרבה רכיבים חשמליים מובנים כדי לבצע את עבודתו. כתוצאה מכך, גם הקונטרולים החדשים ל-DJ הולכים וקטנים, מה שהופך את המערך כולו לנייד יותר.

התאמה לצרכים מודרניים

זהו תוצר נוסף של האינטגרציה עם תוכנת DJ. חשוב לציין שנראה כי התוכנה קלה יותר לפיתוח בהשוואה לחומרה, כאשר לא נדרש שימוש בחומרי גלם. כך, גרסאות חדשות ומשופרות של אפליקציות DJ יוצאות באופן קבוע, וכמובן, יש להן יכולות, תכונות ופונקציות חדשות. המשתמשים, מצידם, מעדכנים את האפליקציות הישנות שלהם וכך הם יכולים להשתמש בתכונות החדשות עם החומרה הישנה שיש להם.

אם הייתם משתמשים בטכנולוגיה ישנה יותר, CDJ למשל, יכולת ההסתגלות הזו הייתה הולכת ויורדת מכיוון שהיו נדרשים עדכוני קושחה, שהם נדירים בלשון המעטה.

קלות שימוש

יתרון נוסף הוא קלות השימוש שבאה לידי ביטוי בכמה אופנים ברגע שמתחילים להשתמש בקונטרולר DJ. דוגמה אחת לכך היא הגישה הקלה לספריית המוזיקה שלכם. סביר להניח שכל רצועה שבה אתם משתמשים מאוחסנת בכונן הקשיח של המחשב האישי שלכם. כתוצאה מכך, מציאת רצועות ספציפיות נעשית קלה מתמיד.
זכרו שיש לכם את תכונת החיפוש במחשב שלכם, בה אתם יכולים להכניס מילות מפתח ולקבל תוצאות.

תכונת ה”מיון” היא הרחבה נוספת של זה, שלא לדבר על המסך הגדול והעכבר שיש לכם. בנוסף, כדי לבצע מיקס או רמיקס כראוי בין רצועות, אתם צריכים לשמוע אותם בתצוגה מקדימה. גם זה נעשה קל יותר בהשוואה למערכים המסורתיים. אין צורך אפילו לטעון את הרצועות על אחד מהדקים שלכם, דבר שהיה הכרחי במערכת CDJ או DDJ. במקום זאת, אתם נעזרים בעכבר כדי לנגן קטעים מהשירים לפני שאתם מעלים אותם לדקים שלכם.

לאחר מכן, הקלטת סשני הדיג’יינג שלכם אינה קשה כמו שהייתה בעבר. כל מה שאתם צריכים זה מחשב, ולאפליקציות הדיג’יינג יש תכונת הקלטה מובנית. כל מה שאתם צריכים לעשות זה ללחוץ על כפתור ההקלטה לפני שאתם מתחילים את הסט שלכם.

הדבר האחרון שמראה כי הקונטרולרים ל-DJ קלים לשימוש הוא פונקציונליות ה-Plug-and-Play. זה נובע בחלקו מהשילוב עם תוכנת הדיג’יינג הזמינה. כדי שהשניים יעבדו יחד, אתם רק צריכים לחבר את המחשב והקונטרולר שלכם בעזרת כבל USB.

כיצד עובד קונטרולר DJ – יסודות

המונח “מקלדת ייעודית” הוא תיאור מתאים לקונטרולר DJ. כל תפקידו הוא לתת סט הוראות לתוכנת ה-DJ הפועלת על המחשב. לדוגמה, לחיצה על כפתור ההפעלה/השהיה בחומרת קונטרולר ה-DJ היא בדיוק כמו לרחף מעל אותו הכפתור בתוכנה וללחוץ עליו עם העכבר. אלא שהאופציה הראשונה קלה, מהירה ואינטואיטיבית בהרבה.

פטיפונים ישנים יותר פעלו באופן עצמאי, כאשר הם נעזרו במעגלים חשמליים כדי להתאים את האודיו. הם כללו דוושות ופקדים שייצרו אפקטים. בנוסף, ניתן היה בעזרתם להתאים את תגובת התדרים ואת השמעת השיר. קונטרולרים מודרניים, לעומת זאת, משתמשים באותות בינאריים כדי לתקשר עם המחשב שלכם.

המחשב ותוכנת ה-DJ יוצרים את האפקטים ומתאימים את השמעת השיר על פי ההוראות. רוב הקונטרולרים ל-DJ צריכים להיות מחוברים למחשב שלכם באמצעות USB כדי לעבוד, אם כי יש יוצאים מן הכלל. יתרה מזאת, הדיג’יי נדרש למפות את הכפתורים והפיידרים השונים כדי להפוך את המכשיר לאינטואיטיבי יותר.
עם זאת, רוב הקונטרולרים החדשים מגיעים עם פקדים שנקבעו מראש ונוסו, נבדקו והוכחו כאינטואטיביים למדי. כמו כן, ככל שקונטרולר ה-DJ שלכם גדול יותר, כך סביר שיהיו לכם יותר פקדים וכפתורים.

בנוסף, קונטרולרים מודרניים רבים ל-DJ מגיעים עם כרטיס קול מובנה. כרטיס הקול המובנה מאפשר להזין את השמע אל הקונטרולר מהמחשב באמצעות כבל USB. כתוצאה מכך, המשתמש מקבל יותר שליטה על עוצמות השמע היוצאות ליציאות השונות, כולל למערכת ההגברה.

הגדרת קונטרולר DJ

הגדרת קונטרולר DJ היא משימה קלה למדי. ראשית, עליכם לחבר את המחשב ואת הקונטרולר לשקעים. אחרי הכל, כדי שתוכלו להשתמש במכשירים, תצטרכו להדליק אותם. בנוסף, אתם מחברים את הקונטרולר אל המחשב באמצעות כבל ה-USB המצורף.

לאחר מכן, אתם פותחים את תוכנת ה-DJ במחשב שלכם. רוב התוכנות יזהו אוטומטית את החיבור עם הקונטרולר. חלקן עשויות לדרוש קלט ידני נוסף ובחירה של המכשיר שבו אתם משתמשים ברגע שהתוכנה נפתחת.

לאחר מכן תוכלו למפות חלק מהפקדים שלכם אם זו ההפעלה הראשונה. כאשר אין לכם את האפשרות הזו, תוכלו לקרוא את המדריך בו מפורט על מה מיועדים לחצנים מסוימים וכיצד להשתמש בהם. חלק מזה נכסה בסעיף למטה.

 

סביר להניח שתצטרכו לחבר את יציאות הקונטרולר למערכת ההגברה או אל רמקולים מוגברים או בידורית ניידת. לפעמים ייתכן שיהיה צורך לנתב את החיבור הזה דרך מיקסר חיצוני, בהתאם להגדרות שלכם.

דיג’יים אחרים מחברים את האוזניות שלהם לאחת מהיציאות של הקונטרולר כדי שתהיה להם תצוגה מקדימה. כעת, קונטרולר ה-DJ שלכם מוגדר ומוכן לשימוש.

פקדים

בין אם אתם לומדים כיצד להשתמש בקונטרולר DJ עם Serato, Traktor או FL studio, פריסת הכפתורים והתפקודים שלהם במכשיר יהיו זהים ככל הנראה. להלן הפקדים שתפגשו:

נגן/השהה (Play/Pause)
בדיוק כפי שהשם מרמז, הכפתור הזה ינגן או ישהה את הרצועה שבחרתם.

Cue
כפתור ה-Cue משמש לרוב לסימון נקודת התחלה בשיר או ברצועה. רוב הדיג’יים משתמשים בכפתור הזה ברצועה שהם לא מנגנים כדי לשלוט במיקום שבו השיר מתחיל כאשר הם מבצעים מעבר (Transition). לאחר מכן, אם תלחצו על כפתור ה-Cue בפעם השנייה, השיר יתחיל בסימון ה-Cue.

בנוסף, השיר ימשיך לפעול רק כל עוד האצבע שלכם נשארת על הכפתור, אם כי אתם יכולים גם ללחוץ על כפתור ההפעלה כדי לבצע הפעלה רציפה. בסוף, לא תרצו ללחוץ על כפתור ה-Cue בזמן השמעת רצועה כיוון שזה ישהה אותה.

Hot Cue
כפתור ה-hot cue דומה לכפתור ה-cue בכך שהוא מסמן קטעים מסוימים בשיר, כך שתוכלו לקפוץ אליהם בקלות בכל עת. חשוב לציין שאתם יכולים לסמן מספר נקודות בשיר, והמכשיר והתוכנה יזכרו אותן עבורכם.

סנכרון (Sync)
אחד היסודות של דיג’יינג הוא שאתם עוברים טוב יותר מרצועה אחת לאחרת כאשר יש להם BPM או טמפו דומה. על ידי לחיצה על כפתור הסנכרון, אתם מסנכרנים את ה-BPM של השיר בערוץ השני כך שיתאים לזה שמתנגן כעת, וכך המעבר נעשה חלק יותר.

Auto loop
זהו עוד כפתור שתפקידו ברור כבר מהשם. הכפתור ישמש אתכם כדי ליצור לופ של אזור מסוים שבו קטע מהשיר ימשיך לחזור על עצמו עד שתכבו אותו. עדיף להשתמש בו כדי ליצור לופים מהירים.

Manual loop
לחצן ה-Manual loop כמעט זהה ל-Auto Loop, אך הוא זקוק לקלט נוסף מכם. בדרך כלל, אתם משתמשים בפדים הזמינים כדי לקבוע היכן הלופ מתחיל ונגמר. אתם יכולים גם לשחק איתו אם אתם לא מרוצים מהתוצאה.

סמפלר (Sampler)
כפתור זה משמש להשמעת אפקטים קצרים שנטענו על תוכנת ה-DJ שלכם. בין השאר אתם יכולים להכניס את שם הדיג’יי או פרטי הקשר שלכם.

Shift
לחלק מהלחצנים במכשיר יש שתי פונקציות. עם זאת, כאשר אתם לחוצים עליהם, אתם מפעילים רק את הפונקציה הראשונה ומוותרים על השנייה. כאן נכנס לחצן ה-Shift. אם תלחצו גם על לחצן ה-Shift וגם על הלחצן עם שתי הפונקציות, הפונקציה השנייה תופעל.

לדוגמה, ללחצן ה-Cue עשויה להיות גם פונקציית הרצה לאחור. אם תלחצו רק על הכפתור הזה, זה ייצור Cue בדיוק כפי שתואר לעיל. עם זאת, אם תלחצו על הכפתורים Shift + Cue, הפונקציה המשנית, במקרה הזה הרצה אחורה, תופעל.

פלטה ממונעת

שליטה נוספת שחלק מהדיג’יים אוהבים בקונטרולרים שלהם היא הפלטה הממונעת. היא דומה לפטיפון הויניל הישן, כאשר היא מסתובבת בזמן שרצועה מתנגנת ואף נותנת לכם פונקציונליות דומה. האפשרויות האלה שפלטות מהסוג הזה מציעות הופכות אותן לקונטרולרים הטובים ביותר לסקרצ’ינג (Scratching) עבור דיג’יים. בעזרת החומרה הזאת, אתם יכולים להשהות את השיר, להאט אותו ועוד.

מסך
קונטרולרים מתקדמים יותר ל-DJ לרוב יגיעו עם מסך שעשוי לכלול מספר פונקציות, כאשר לעתים יהיו לו יכולות מגע.


טיפים למקסוס מוזיקה ע”י קונטרולר לתקליטן

לבסוף, הנה כמה טיפים שידריכו אתכם כשאתם מתחילים למקסס.

  • הקפידו לטעון תמיד את השירים שאתם מנגנים בדקים 1 ו-2. זה יעניק לכם שליטה טובה יותר על הרצועה, במיוחד אם יש לכם פלטת DJ ממונעת. עבור סקרצ’ים, לופים וצלילים היקפיים אחרים, אתם יכולים לטעון אותם לדקים אחרים בתוכנה שלכם.
  • התחילו בפשטות, בעיקר בעת הוספת אפקטים וסקרצ’ים, ולאחר מכן בנו בהדרגה את המורכבות של המיקס שלכם.
  • לבסוף, נסו להיות חסכנים עם האפקטים שלכם. אם הם יישמעו כל שתי דקות, זה עשוי להוריד את איכות המיקס והמוזיקה.
  • מחשבות אחרונות
    אי אפשר להבין ביום אחד איך להשתמש בקונטרולר DJ. לוקח זמן, לא רק להכיר את הפקדים, אלא גם ללמוד איך להשתמש בהם ביעילות. אתם צריכים לבנות את כישורי המיקס שלכם לאורך זמן, וזה יכול לקרות רק בעזרת תרגול. אתם יכולים לבדוק את הדיג’יים האהובים עליכם ולבחון איך הם מבצעים מעברים, אפקטים והיבטים אחרים של המיקסים שאתם אוהבים. לאחר מכן, תנסו לחקות אותם תוך כדי שאתם מתחילים לבנות את הזהות שלכם כדיג’יי.

כתב: עמית פרץ – DJ ויוצר מוסיקה אלקטרונית

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !