יש הרבה מערכי ציוד DJ ושונים שכולם תלויים במקום שאתם נמצאים בו, למשל חתונות או מועדונים. אבל הכרת היסודות הבסיסיים תהפוך אתכם לדיג’יים טובים יותר. לכן, במדריך זה, נדבר על יסודות מערך ה-DJ כדי שתוכלו להתחיל לעבוד תוך זמן קצר!

[ ראו כאן קטלוג ומחירון קונטרולר DJ – במחירים הזולים בישראל ]


מהו קונטרולר DJ?

לפני שתראו איך להגדיר קונטרולר DJ ולשלב אותו עם הציוד שלכם, תחילה עליכם לדעת מה זה ואיך זה עובד.
חלק מקונטרולרים ל-DJ מאפשרים לכם להזרים שירים באמצעות מכשיר חיצוני כגון טאבלט, כונן קשיח חיצוני או ויניל. חלקם יכולים אפילו להזרים דרך Wi-Fi! עם זאת, ככל הנראה הסוג הנפוץ ביותר של קונטרולר DJ הוא כזה שדורש מחשב ותוכנת DJ, כגון Serato או Rekordbox, כדי להפעיל את הקונטרולר.


קונטרולר DJ – מדריך למתחילים: מה לחפש וכיצד להשתמש בהם:

חלקי הקונטרולר ל-DJ

אמנם יש הרבה קונטרולרים ל-DJ שונים בחוץ, אך כולם חולקים שני חלקים עיקריים: המיקסר והפלטה. התצורה והתכונות שלהם יכולים להיות שונים זה מזה, אבל אנחנו נסקור את היסודות שאתם צריכים כדי לצאת לדרך. ברגע שתרגישו בנוח עם הקונטרולר שלכם, תוכלו לעיין במדריך למשתמש כדי להתעמק בתכונות הייחודיות יותר!

מיקסר
המיקסר, הממוקם באמצע קונטרולר ה-DJ, הוא המקום שבו תכווננו הגדרות כגון EQ, עוצמת הרצועה וה-Crossfader כמו כן, אתם יכולים לשלוט בכניסות ויציאות האודיו השונות, כגון האוזניות, ה-Main; ה-Boothmixes ולעתים אפילו לעבוד עם בקרת תוכנה! הנה כמה עצות בסיסיות כשאתם עובדים עם המיקסר:
• השמיעו שיר והגדירו את הפיידר של הערוץ שלכם, המכונה גם “up fader”, ל-0. ב-0, אין הנחתה או הגברה, כך שיש לכם קצת מקום להנמיך או להגביר מאוחר יותר בזמן שאתם ממקססים.
• הגבירו את ה-gain שלכם, הממוקם בחלק העליון של הפיידר של הערוץ, כך שאתם חותכים ממש בקושי את החלק הכי חזק של השיר, ואז החזירו אותו קצת. הגדר את ה-Main Out שלכם בדיוק כמו הערוץ כך שהוא יהיה ממש לפני Clipping. אתם לא רוצים אורות אדומים.
• העוצמות של שני הערוצים צריכה להיות עקבית אחת עם השנייה. כך, הביצועים בזמן שאתם מבצעים Crossfading, זה יישמע טבעי.
• השאירו את כפתורי ה-EQ שלכם בשעה 12 וכבו את האפקטים עד שתצטרכו אותם.
• ודאו שהסליידר של ה-crossfader שלכם נמצא בדיוק, בדיוק במרכז! אם הוא נמצא שמאלה או ימינה עד הסוף, לא תקבלו אות מהרצועה השנייה.
• הזיזו והתאימו ה-crossfader כדי למצוא את האיזון הנכון בין מעבר לחיתוך של העוצמה. אתם תגלו שתזוזה מהירה יותר תהיה דומה לשימוש במתג הפעלה/כיבוי. כך, דיג’יים של סקרצ’ינג עושים את הקסם שלהם. מצד שני, תזוזות עדינות יותר מאפשרות מעברים חלקים יותר, מה שנפוץ בעיקר בטכנו, האוס ושאר סגנונות שהמיקס בין הרצועות ארוך יותר.
• אל תרגישו חובה להשתמש בהכל, במיוחד כשאתם רק נכנסים לעניינים. דיג’יים רבים לא משתמשים ב-Crossfader שלהם בכלל ובוחרים להשתמש בפיידרים כדי להכניס רצועות. ברוב קונסולות השידור של תחנות הרדיו אין בכלל קרוספיידר, והרבה מהמיקסרים של דיג’יים מקצועיים הם מיקסרים סיבוביים ללא קרוספיידר.
• איפוק הוא מיומנות בפני עצמו, ולמרות שיש הנאה גדולה באפקטים ופילטרים והם מאפשרים לכם לשים את החותמת שלכם על המיקסים, אתם עשויים לגלות שהכלים החדשים שלכם בכלל מסווים וממסכים את שתי הרצועות!

איך להשתמש ב-headphones cue
השימוש ב-headphones cue הוא כנראה אחד הדברים הראשונים והחשובים ביותר שצריך ללמוד כשאתם מתחילים לתקלט. זה מאפשר לכם להאזין לרצועה הבאה בזמן שהקהל שומע רק את השיר שמתנגן כרגע. זוהי פונקציה קריטית כאשר אתם צריכים להגדיר cues, לכוונן את הקצב ולהתאים את נקודות ההתחלה והסיום. שימוש ב-headphones cue יכול להרים או להפיל הופעה. אין דבר גרוע יותר מאשר להיות מוכנים עם השיר המושלם הבא, ושבסוף הוא ייפול ברגע הלא נכון! גם headphones cue הם קלים להתקנה. עקבו אחר השלבים הבאים כדי לעשות זאת.
יש בדרך כלל שתי דרכים שבהן cues פועלים. מותגים מסוימים מאפשרים להגדיר מספר רצועות קדימה, בעוד שאחרים מאפשרים שרק ערוץ אחד יעמוד בתור בכל פעם. לשניהם יש יתרונות, אבל טוב לדעת עם מה אתם עובדים.

1. הורידו את העוצמה של הערוץ בשיר שאתם עומדים להכניס, ולאחר מכן לחצו על כפתור ה-cue של הערוץ באזור המיקסר.
2. בצעו את ההתאמות הנחוצות, כגון הטמפו ונקודות ה-cue.
3. אם בשיר שכבר מתנגן יש הרבה תופים ובשיר שאתם עומדים להכניס יש יותר שירה, אתם יכולים למשל לבטל את הנמוכים והגבוהים כדי להיפטר מהקיק ומהמצילות בשיר שאתם מכניסים, כך שהוא יישב טוב יותר כאשר תשלבו אותו.
4. לאחר שהכול מוגדר, הזיזו את הפיידר (או ה-knob) של הערוץ הזה באיטיות לעוצמה הנכונה, מעל הרצועה ממנה אתם עוברים.
5. אתם יכולים להשתמש בפיידר של הערוץ או בקרוספיידר כדי לעבור לרצועה השנייה. הכל עניין של העדפה, אז תרגלו את כל הדרכים ותראו מה נשמע לכם הכי טוב.

פלטה
פלטות DJ הן כמו קונטרולר ל-DAW מכיוון שהם המקום שבו מתבצעות פעולות כמו שליטה ב-Transport והוספת Cues לרצועה. שם, אתם תעבדו עם הרצועות הבודדות. בהתאם לקונטרולר שלכם, אתם  יכולים להתאים באופן זמני או קבוע את הטמפו של השיר כך שהוא יוכל להסתנכרן כראוי ןלייצר מעבר חלק. לקונטרולרים מודרניים ל-DJ יש גם פדים ליד הפלטות, אליהם תוכלו להקצות פונקציות שונות לשליטה.
הפלטות בקונטרולרים ל-DJ לרוב משרתות שתי מטרות: הסליידר ליד הפלטה נועד בדרך כלל לשליטה בגובה הצליל, והכפתור בצד מיועד לשליטה ב-Browser.
• אל תתבלבלו עם לחצן ה-Cue במיקסר, לחצן ה-Cue הממוקם על הדק יקבע בדרך כלל נקודות cue ברצועה.
• נקודות cue הן סמנים שאתם מציבים בנקודה מסוימת בשיר, בהם אתם יכולים להשתמש כנקודת התחלה. סביר להניח שתרצו נקודת cue ממש בתחילת השיר כדי שתוכל לקפוץ לשם באופן מידי.
• אולי תרצו גם נקודת cue בתחילת הפזמון הראשון ואולי בקטע אינסטרומנטלי מעניין, כמו הגשר. אבל אם אתם מפספסים את הסימן, לרוב יהיה לכם מקש SHIFT שתוכלו להחזיק וללחוץ שוב כדי למחוק את נקודת ה-cue שיצרתם.
• מלבד נקודות cue, ניתן להשתמש בפדים, הממוקמים בדרך כלל מתחת לפלטה, בדרכים רבות. אם לקונטרולר ה-DJ שלכם יש את התכונה הזו, אתם יכולים להפעיל תופים או דגימות של Synth, להקצות פדים מסוימים כדי להפעיל או להכניס ללופ נקודות cue מסוימות, והרשימה עוד ארוכה!
• הקפידו לבדוק את המדריך למשתמש כדי לראות אילו פונקציות יש לפדים של קונטרולר ה-DJ שלכם וכיצד להגדיר אותם.

 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !