בחרו את מערכת התופים האלקטרוניים הכי טובה לכם באמצעות המדריך הגדול בישראל    |    *המדריך כתוב בלשון זכר לשם הנוחות, אך מיועד לכלל המינים  | עדכני ל: 12.01.2023

סביר להניח שאתם מחפשים מערכת תופים אלקטרונית טובה, ואתם רואים מאות דגמים ולא יודעים מה לבחור.. אז עשינו לכם קצת את העבודה !!! 🙂🙂🙂

איך לבחור מערכת תופים אלקטרונית ?

תופים אלקטרוניים יכולים להוסיף תוכן וגיוון לארסנל של כל מתופף, הן בהופעות חיות והן בהקלטות אולפניות. מדריך זה יעזור לכם לבחור את מערכת התופים האלקטרונית המתאימה לצרכים שלכם – בין אם אתם מתופפים או רוצים להיות.  [ לחצו כאן למבצעי תופים אלקטרוניים מהיבואן ]

** שימו לב: אנו יבואנים של מערכות תופים אלקטרוניים ואקוסטיים, כלי נגינה, הגברה ועוד… (בעיקר מכירה סיטונאית) ומתחייבים למחיר הזול בישראל !

כיצד עובדים תופים אלקטרוניים ?

מנגנון הפעולה של תוף אלקטרוני הוא פשוט למדי. הוא מורכב ממשטח גומי או “עור” עשוי רשת מתוחה, אשר מתחתיהם שוכן חיישן. כאשר מכים במשטח, החיישן מעביר מתח חשמלי נמוך למודול (לעתים נקרא המוח). מודול זה מתרגם את ערך המתח המתקבל לכדי שיגור של צליל מסוים. זה יכול להיות צליל של תוף, מצילה, או כל דבר אחר, בהתאם לאופן בו תוכנת המודול.

המודול גם מתרגם את עוצמת המכה (velocity) לערך מספרי כך שיהיה ניתן לשחזר ארטיקולציה עדינה או חזקה ובכך לשמר את הדינמיקה הטבעית של נגינת המתופף.

פדים של מצילות ותופים אלקטרוניים עשויים להכיל מתחת לפני השטח שניים או שלושה חיישנים. זה נותן לפד אחד את היכולת להפיק יותר מצליל אחד. למשל – פד של תוף סנייר יכול להפיק גם סאונד של מכה במרכז התוף וגם סאונד של מכה בשוליים (rim shot). מצילה יכולה להעביר סאונד של מכה בפעמון, במרכז הגוף ובקצה. 

 

מעבר מתיפוף אקוסטי לתיפוף אלקטרוני

מתופפים ופרקשניסטים (נגני כלי הקשה) שאומנו באופן קלאסי כנראה יידרשו להתאים את סגנון הנגינה שלהם במספר מישורים. תיפוף אלקטרוני שונה מתיפוף אקוסטי בהיבטים רבים, אך ישנן דרכים לצמצם את הפער ולהפוך את המעבר לקל יותר. להלן 5 סוגיות מרכזיות:

נוכחות הסאונד

אחד הדברים שמוציא מתופפים אקוסטיים מהאיזון שלהם כשהם ניגשים לנגן במערכת אלקטרונית הוא העובדה שהסאונדים של הנגינה שלהם חוזרים אליהם ממקור רחוק, בין אם מדובר ביחידת רמקול מוגבר או מערכת הגברה ביתית. כאשר אנו יושבים לנגן במערכת תופים אקוסטית, הסאונד מגיע אלינו ישר לפנים ומכל עבר.

בתיפוף אלקטרוני אנו נכנסים לעולם הכלים המוגברים. בעוד שקלידנים וגיטריסטים רגילים לשמוע את הנגינה שלהם מגיעה מרמקול שלעתים רחוק בכמה מטרים או יותר, למתופף שזה עתה עבר ממערכת אקוסטית לאלקטרונית – זה יהיה חדש.

אחד הכלים שיעזרו ביותר בעניין זה הוא מערכת סאונד טובה שתחזיר תחושת “נוכחות” לנגינה. מערכת שכזו לא מוכרחה להיות חזקה בהכרח. למעשה – זוג מוניטורים קטנים ( ראו כאן רמקולים מוגברים מומלצים ) עובדים נהדר מאחר וניתן להעמיד אותם על סטנדים יחד עם יתר המערכת. 

לייטנסי Latency

MIDI מסוגל להתמודד עם כמה מאות תווים בשנייה. עדיין, אולי תחוו תגובה מעוכבת כאשר תנגנו על פד אלקטרוני. חלק מזה הינו פסיכואקוסטי (סוגיית נוכחות הסאונד שהזכרנו לעיל) אך ישנו עיכוב של מספר אלפיות שניה בין המכה לבין קבלת הסאונד. לוקח קצת זמן עד שהאוזניים מתרגלות לכך. 

 

תחושת הפד

פדים מגומי או פדים עשויים רשת (Mesh Heads) בהחלט מגיבים אחרת למקל מאשר עורות, מצילות וכלי הקשה אקוסטיים. עם זאת, לפדים מגומי יש תחושה מוכרת של פד אימונים למתופף. הם כן דורשים לבצע התאמות מסוימות בדינמיקה של הנגינה. 

תגובת הריבאונד הזהה בין פד לפד שונה ממה שחווים במערכת תופים אקוסטית, בה עור של תום אחד עשוי להיות מתוח יותר מעור של תום אחר. לעומת זאת פדים מרשת כן ניתן למתוח במידות שונות והם מציעים אפשרויות יצירתיות נוספות.

 טווח דינמי

כלי הקשה אקוסטיים יכולים להיות חרישיים כמו לחישה ומחרישים כמו ירייה. תרגום הטווח הדינמי הזה לפדים אלקטרוניים תמיד היה בעייתי. זוהי למעשה בעיית התמודדות של המודול עם האות המגיע מהחיישנים. רוב המודולים מגדירים את הטווח הדינמי לסנדרט ה-MIDI של 0 (דממה) עד 127 (עוצמה מירבית או maximum velocity). מה שמתופפים רבים לעולם לא בודקים הוא את יכולתם של רוב המודולים לכוון את עקומת הרגישות (sensitivity curve) ועקומת ה-velocity 

(velocity curve). דבר זה נותן לנו מערכת תופים הרבה יותר ניתנת לנגינה.  

טכניקת ההקשה 

עניין זה משפיע בעיקר על פרקשניטסים. אין ממש דמיון בין נגינה על תוף קונגה עם הידיים לבין הקשה על פד באמצעות מקל. נגינה ב-Guiro שונה על אחת כמה וכמה – היא כרוכה בהחלקה של מקל על פני חריצים בכלי העץ, במהירויות ועוצמות שונות. כמה מבלבל להכות בפד פעם אחת עם מקל ולשמוע דגימת צליל ארוכה של Guiro… בדיוק מסיבה זו קיימים קונטרולרים אלטרנטיביים המציעים משטחים מתאימים לנגינה עם הידיים. 

אז – תופים אלקטרוניים שונים מתופים אקוסטיים ? כמובן. כך גם לגבי מקלדות שליטה וממשקי נשיפה (כלי נשיפה אלקטרוניים). 

אך עם מספיק סבלנות וזמן הסתגלות, בתוספת הטיפים שחלקנו, אולי תרגישו שאתם מעדיפים את יתרונות מערכת התופים האלקטרונית שלכם על פני המגבלות התופים ה”אמיתיים”.

 

ההבדל בין פדים מגומי לפדים מרשת 

מאז הימים של תופי Simmons האלקטרוניים, שקדמו ל-MIDI, העיצוב השכיח ביותר של פדים היה המודל של “פד אימונים” מגומי. ואז Roland הציגו פדים מרשת  שמחקים עורות של תופים אקוסטיים. ישנם יישומים רבים גם לזה וגם לזה.

להלן סקירה זריזה של המאפיינים והאיכויות הן של פדים מגומי והן של פדים מרשת .

  

 
פדים מגומי 

חסכוני 

פדים מגומי לרוב זולים יותר מאשר פדים מרשת.

קומפקטי

אם אתם מוסיפים סאונדים אלקטרוניים למערכת האקוסטית שלכם אתם עלולים להרגיש מוגבלים מבחינת מקום. אבל פד דק יכול להיכנס במרווחים הצרים ביותר ואפילו ניתן להציב אותו ממש על השוליים (rims) של תופים אקוסטיים. מערכת קומפקטית יכולה להיכנס לדירה או אפילו לחדר השינה.

עקבי

נגנים רבים מעדיפים שבקטונרולרים שלהם יהיה זמן תגובה וזמן ריבאונד זהים כאשר הם עוברים מפד לפד. זאת בשונה מן המתחים השונים של עורות אקוסטיים, שניתן להרגיש במעבר מסנייר לתומים. כאשר משתמשים בקונטרולרים של כלי הקשה או בתופים אלקטרוניים כדי לייצר סאונדים אלטרנטיביים, כולל לופים או צלילים מתמשכים – פד מגומי לרוב יהיה מתאים יותר. העקביות בתחושה של פד מגומי היא יתרון במצבים כאלה.  

טובים יותר מאי-פעם

עד לפני מספר שנים, פדים רבים הרגישו קצת קשים והם לא נתנו את תחושת הריבאונד שמתופפים ציפו לה. אך היום פדים משופרים בעלי גומי שסונתז מחדש הינם גמישים יותר ויש להם “הקפצה” הרבה יותר טבעית של המקל.

 

פדים מרשת 

תחושה אמיתית

אם רוצים לחקות תופים – לא ניתן לנצח פדים מרשת . הם קרובים להפליא לעורות אקוסטיים בתחושה, בגמישות ובריבאונד. 

רגישות

כאשר משתמשים בהם יחד עם מודול התומך במאפיינים אלה, קונטרולרים בעלי פדים מרשת  מציעים מגוון תגובות צליל המשתנות בהתאם למיקום בו מכים. דגמים מסוימים מפיקים סאונדים שונים לגמרי בהתאם למיקום בו מכים בתוף, ובחלקם ניתן אפילו לנגן עם מברשות. 

ניתנים לכיוון

אחד היתרונות הראשונים של פדים מרשת הוא היכולת לכוון את המתח שלהם לכדי תחושת ריבאונד שמתאימה לכם. למשל, זה מאפשר לכם לכוון סנייר הדוק וקפיצי למדי, אפילו אם הסאונד שבחרתם הוא סנייר רפוי משנות ה-70, מעומעם בטירוף ולא מכוון באופן אחיד.

אז בעולם כלי ההקשה האלקטרוניים יש מקום גם לפדים מגומי וגם לעורות הרשת. כפי שאנחנו אומרים תמיד – הבחירה הטובה ביותר היא הבחירה שמתאימה לצרכים שלכם, לציפיות שלכם ולתקציב שלכם. 

טריגרים לתופים

ניתן להרכיב טריגרים על השוליים של תופים אקוסטיים כך שהם נצמדים לעורות. הם חיישנים שמשדרים את המכות למודול. הם מציעים מבחר סאונדים בלתי נדלה של תופים, כלי הקשה ואחרים. באופן זה המתופף נשאר עם התחושה המוכרת של מערכת התופים האקוסטית שלו.

באולפן, שימוש בטריגרים מאפשר להמיר את הנגינה שלכם למידע של MIDI כך שבמהלך המיקס ניתן יהיה לשנות סאונדים במידת הצורך, הן לשם תיקונים והן בשל מניעים אומנותיים. 

מכונות תופים 

בנקודת זמן זו של טכנולוגיית המוזיקה ייתכן שימי החומרה מפנים את מקומם לימי התוכנה, אך עדיין ישנו ביקוש למכונות תופים. הן מרכיב עיקרי של היפ-הופ וראפ כבר 30 שנה. הן גם מספקות את הרית’ם-סקשן למופעי יחיד ועוזרות לסינגר-סונגרייטרים שרוצים להקליט מוזיקה ולהופיע בלי ללמוד איך לתכנת תופים. שימוש פחות מוכר שלהן הוא ככלי אימון לגיטריסטים, בסיסטים וקלידנים.

 

5 יתרונות למערכת תופים אלקטרונית

קלידנים וגיטריסטים אימצו מזמן את הטכנולוגיה שאפשרה להם לקחת את המוזיקה שלהם לכיוונים חדשים. הגיע הזמן שמתופפים יזהו שיש להם את אותו הפוטנציאל. הנה כמה נקודות שמבהירות את היתרונות במערכת תופים אלקטרונית.

 

גיוון בסאונדים

אין תחליף ליכולת לבחור את הסאונדים של מערכת התופים הנכונה בסיבוב כפתור!

אם אתם מתופפים שעובדים, רוב הסיכויים שמתקשרים אליכם כדי לקבוע הופעות בכל מני סגנונות מוזיקה. הערב יכול להיות זמר פופ, מחר מזרחית, מחרתיים טריו-ג’ז וביניהם להקת קאוורים של שנות ה-80. במקום לסחוב ממקום למקום ולתחזק מספר מערכות תופים אקוסטיות, אתם יכולים לסדר מערכת אלקטרונית אחת בכל צורה שנוחה לכם ולתת את הסאונדים שמתאימים להופעה. 

נוחות בהופעה חיה

מערכת אלקטרונית יכולה לפתור הרבה מהבעיות הקשורות בהופעה חיה בין אם מדובר במועדון קטן, אודיטוריום או במות ענק. אם אתם מתבקשים לנגן חלש אתם יכולים לעשות זאת כל כך בקלות, הודות לכך שהפדים עצמם כמעט ואינם משמיעים צליל. אתם עדיין תקבלו את הסאונדים שאתם רוצים. בבמות גדולות – אתם יכולים לנגן ללא שימוש במיקרופונים, מה שאומר שאין פידבק, אין זליגות מכלים אחרים ואין סטנדים של מיקרופונים שסוגרים עליכם מכל כיוון.

גמישות בהקלטה

מערכת אלקטרונית נותנת לכם את הכוח שיש לקלידנים מאז הימים המוקדמים של שימוש ב-MIDI. המשמעות של כך היא היכולת להקליט לתוך הערוץ ולאחר מכן לערוך תווים או כלים בודדים לפי הטעם. זה מאפשר לכם להקליט בגרוב שאתם רוצים ועדיין להיות מסוגלים להזיז קצת מכה שבאה באיחור או לאזן את העוצמות (ערכי ה-Velocity) של התומים, למשל. 

החופש להתאמן

אם השכנים שלכם היו קוראים את זה, הם היו קונים לכם מערכת אלקטרונית! כל מתופף נתקל מתישהו בתלונות אם הוא מנסה להתאמן. מערכת אלקטרונית מאפשרת לכם להתאמן בווליום שקט של פד אימונים, ולשמוע את עצמכם באוזניות. יתרה מכך – לרוב הדגמים יש גם מטרונום מובנה ושירים לתרגול כך שאפשר ללוות מוזיקה של ממש. למערכות רבות יש כניסת Aux כך שניתן לחבר נגן MP3, פלאפון או מחשב ולהתאמן על השירים האהובים עליכם.

ניידות

בין אם אתם בסיבוב הופעות או מתאמנים בדירה, אי אפשר לנצח את הקומפקטיות והניידות של מערכת אלקטרונית. גם מערכת גדולה נכנסת בתיק נשיאה או שניים. המערכות הללו שוקלות פחות ותופסות פחות מקום מתופים אקוסטיים. בבית – כשסיימתם לגן – הערכה מתקפלת ונכנסת לארון.

 

נשמע הגיוני לא?

אנחנו מחזיקים מלאי גדול של מערכות תופים אלקטרוניות מתוצרת Yamaha, Roland -HXM- Meddeli

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !