איך לבחור חצוצרה למתחילים?

הפעם הראשונה שאנו ניגשים לכלי הנגינה יכולה להיות מאוד מרגשת, ההתמדה מאתגרת מאי פעם. לרוב, נגנים מתחילים יהיו צעירים בגילם, ויש לכך שלל יתרונות. האתגרים העיקריים עבור נגני חצוצרה מתחילים יבואו לידי ביטוי בבחירת כלי נוח ותמיכה בעת הנשיפה. איך בוחרים את החצוצרה המתאימה לנו?

( רוצים לקנות חצוצרה ? אנו יבואנים של חצוצרות, לחץ כאן למבצעי חצוצרה לקנייה)

התאמה = התמדה

הדבר החשוב ביותר הוא לבחור את הכלי המתאים לגודל שלכם. בעת הרכישה יש לוודא שאכן הכלי נוח, יש מגוון כל כך רחב של דגמים כך שבטוח תמצאו כלי שמתאים לכם. יש חוקים מסוימים לבחירת גודל הכלי בהתאם לגודל הפיזי שלכם. רק במקום מקצועי ואמין המתמחה בכלי נגינה תקבלו שירות יעיל ונכון לבחירת הדגם המתאים. במקרה בו בחרתם כלי שלא מתאים לכם, סביר להניח שלא תצליחו להתמיד בנגינה לאורך זמן, כשאין נוחות אין חשק לנגן. לגבי הפייה, כאן הבחירה אינה קריטית כיוון שניתן להחליף פייה במחיר די נמוך בכל פעם. נגלה לכם סוד, רוב נגני החצוצרה מחליפים לפחות שתיים או שלוש פיות לפני שהם מגיעים לפייה הנוחה להם. 

בתמונה: מימין – שימוש לא נכון בכלי. משמאל – שימוש וישיבה נכונים.

 

קצת על חצוצרות

לפני שאתם מגיעים לחנות כלי הנגינה כדאי שתדעו דבר או שניים על הכלי אותו אתם מתכוונים לרכוש (זה עדיף מאשר להנהן ולחייך בכל פעם שאיש המקצוע בחנות מזכיר מונח שאין לכם שמץ לגביו). 

אז בראש ובראשונה חשוב שתדעו שיש כל מיני סוגים שונים של חצוצרות. סוגי החצוצרות מתחלקים לפי מפתחות לרוב ולפי הייחוד שלהן. המפתחות הקיימים בחצוצרות הם: Bb (הנפוצה ביותר), חצוצרות בדו, מי במול, חצוצרות פיקולו       (Bb/A), חצוצרות באס ועוד. מלבד לכך, יש עיצובים מיוחדים וגדלים שונים כמו: חצוצרות כיס חצוצרות בעלות פיתולי צינורות רבים וצפופים, גודל זעיר של חצוצרה, מנעד משתנה. ההבדל היחיד הוא מבחינה חיצונית. חצוצרות ישרות – סוג חצוצרות המופיע בטקסים לרוב, מתאים לנגינת תרועות. חצוצרה זו בעלת שסתום בודד – חצוצרה ישרה ללא פיתולים. 

כמו כן, יש עוד סוגים כמו חצוצרת Shew Horn, Firebird ועוד.

 

חלקי החצוצרה

 

  • פעמון – החלק האחראי על התהודה. גודל הפעמון משתנה לפי סוג החצוצרה ולפי המפתח שלה. חוזק הצליל נקבע לפי גודל הפעמון.
  • צינורות – אם לא הבהרנו זאת עד עכשיו, רוב סוגי החצוצרות ניתנות לפירוק והרכבה באופן מאוד פשוט ונוח. אתם לא צריכים להיסחב עם כל הגודל הזה. הצינורות ניתנים לפירוק, השימוש העיקרי שלהם הוא לכוון את החצוצרה בהתאמה לכלים אחרים כדי לייצר הרמוניה.
  • פייה – זה החלק דרכו נושפים לתוך החצוצרה. רוב הפיות שתמצאו היום בשוק הן פיות פלסטיק, או פיות 7C. הפייה משתנה בהתאם לסוג החצוצרה וסוג הנגינה – הפייה אינה מחוברת לחצוצרה באופן קבוע והיא ניתנת להחלפה.
  • שסתומים – כדי לקבל את הצלילים הגבוהים הנגן צריך ללחוץ על השסתומים, ברוב החצוצרות ישנם שלושה שסתומים הנמצאים על גוף הכלי. ככל שהאוויר עובר דרך ארוכה יותר לפעמון ככה הצליל יהיה נמוך יותר ולהפך.

 

שמירה ואחזקה

מזל טוב, רכשתם את החצוצרה הראשונה שלכם. אנחנו בטוחים שבשבועות הקרובים אתם הולכים לנגן לא מעט זמן. אבל בחיים כמו בחיים, לאט לאט אנחנו פחות ופחות ננגן כמו בשיא ההתרגשות של ההתחלה, וזה בסדר. מה שחשוב הוא להמשיך לשמור על טיב המוצר, אמנם מדובר על החצוצרה הראשונה שלכם, וסביר להניח שהיא לא תהיה חצוצרה שנגנים מקצוענים מנגנים בה. אבל בכל זאת, החצוצרה היא כלי שדורש אחזקה נכונה. תוכלו לרכוש אביזרים לשמירה על הכלי כמו שמנים, מברשת לניקוי הצינורות, סטנד לחצוצרה בתום השימוש וכמובן תוכלו לרכוש נרתיק קשיח ועמיד. חשוב לא להשאיר את החצוצרה לאורך זמן מחוץ לנרתיק ללא שימוש, וכמובן חשוב להשאיר אותה במקום מוצל. ככל שתשמרו על הכלי שלכם באופן מוקפד יותר כך תהנו לנגן בה יותר ויותר.

מסקנות

החצוצרה היא אחד מכלי הנשיפה האהובים ביותר. ככל שמתחילים לנגן בגיל צעיר יותר ככה הסיכוי להתמיד הוא גבוה יותר. זכרו, רכישת החצוצרה וההתמדה מותנת בבחירה נכונה של מוצר אמין וטוב. אין צורך להוציא סכומי עתק כל להנות מכלי שיכול לשמש אתכם לשנים ארוכות. כל מה שעליכם לעשות הוא מעין סקר שוק קטן עבור חנות כלי נגינה מומלצת, ועל חברות המתאימות למתחילים. אם יש לכם מורה לנגינה, מומלץ להתייעץ איתו. חשוב להתאים את סוג הכלי ואת גודל הכלי לגודל הפיזי שלכם. חשוב לקרוא טיפה על הכלי לפני שמגיעים, אם תגיעו ללא כל ידע, סביר להניח והבחירה שלכם לא תהיה מושכלת כפי שיכלה להיות. אין לנו ספק שאתם תהנו מהחצוצרה, וכמובן שגם השכנים.

מאת: אמיר פלג – מורה לחצוצרה

 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !