איך לבחור גיטרה אקוסטית? המדריך המלא

רכישת גיטרה אקוסטית היא חוויה מאתגרת ומהנה. מהנה כמו כל רכישה של כלי חדש, ההתרגשות ההתחלתית, השמירה על הכלי, הנגינה היומיומית. מאתגרת מכיוון שיש היצע כל כך רחב של גיטרות אקוסטיות, הרבה יותר מאשר גיטרות קלאסיות או חשמליות. יצרני הגיטרות האקוסטיות משתמשים במגוון רחב של אלמנטים הקשורים לעץ, חומרה ועיצוב, ישנם גורמים ותכונות שונות שיש לקחת בחשבון. ריכזנו לפניכם ארבעה אזורים עיקריים שתרצו לקחת בחשבון לפני שאתם רוכשים את הגיטרה הבאה שלכם.

מטרה ותקציב

לפני שאתה מתחיל לדפדף בין שמות מותגים שונים או סגנונות גוף, שקול למה אתה מתכוון להשתמש בגיטרה, ומהו הסכום המקסימלי שאתה יכול להשקיע על רכישת הגיטרה והאביזרים הנלווים לה. בחירת התקציב מותנת כמובן בשימוש שלכם מהגיטרה. האם הגיטרה האקוסטית שאתה רוצה לרכוש היא למטרת תחביב? האם אתה מתכוון להופיע עם הגיטרה? אם השימוש העיקרי שלכם מהגיטרה יהיה ברחבת הבית, ולעיתים עם חברים, התקציב לא צריך להיות גבוה כמו שהיה יכול להיות אם הגיטרה הייתה למטרת הופעות חיות. בתקציב על כל נגן לזכור להכליל את האביזרים הנלווים לגיטרה, בין היתר: נרתיק, סט מיתרים נוסף, מפרטים, טיונר, סטנד – אלו הם האביזרים העיקריים שאתם צריכים. 

 

רמת מיומנות – חובבנית או מתקדמת

אם אתה נגן מתחיל שמחפש כלי ללמוד עליו, ייתכן ולא תרצה להשקיע סכומים גבוהים מדי בגיטרה אקוסטית. השקעה רצינית צריכה להעשות רק אחרי שאתם בטוחים לגבי “התחביב” הזה. אם אתם כבר מנגנים תקופה ארוכה, ובחרתם זה עתה לעבור לגיטרה אקוסטית תוכלו להשקיע סכום גבוה יותר. הודות לטכניקות ייצור מודרניות, יש מבחר רחב של גיטרות אקוסטיות בנויות היטב, נשמעות נהדר, והמחירים נוחים לכל כיס. ההבדל בין גיטרה אקוסטית למתחילים ולמקצוענים בא לידי ביטוי בסוג העץ בדרך הכלל ובאם זו עבודת יד או לא.

 

עיצוב הגיטרה

העיצוב הוא אחד הגורמים החשובים ביותר בבחירת גיטרה אקוסטית. יש הבדל ניכר בין הצלילים של העצים השונים, השכבות השונות ומבנה תיבת התהודה. את ההבדל לא ניתן לתאר במילים, אלה על ידי תחושה. כאשר אתם מגיעים מגיעים לחנות סאונד והגברה נסו עיצובים שונים. כמו כן, ככל שהגיטרה כבדה יותר זה מסמל על עץ איכותי יותר (בדרך כלל). עץ אשוח, מהגוני וסמפל אלו הם עצים נפוצים וטובים עבור גיטרות אקוסטיות. יש גיטרות אקוסטיות עם גוף המזכיר את הגיטרה הקלאסית ומצד שני יש גיטרות אקוסטיות עם עיצוב שונה, מעין בור בחלק של לוח האצבעות לקראת תיבת התהודה, הבור נוצר עבור נגנים מקצועיים ועבור סולואים גבוהים.

הרגשה אישית של אחיזת הגיטרה

אם נדבר בכנות, בסופו של דבר זה לא משנה מאיזה עץ עשויה הגיטרה האקוסטית, והאם היא עשויה עבודת יד או לא. בסופו של דבר, לא משנה כמה איכותית הגיטרה תהיה, אם היא לא מרגישה לכם נכון, כנראה שהיא לא מתאימה לכם. אין פשרות במוזיקה כאשר זה מגיע להרגשה אישית. עליכם לוודא לפני שאתם בוחרים את הגיטרה, שהיא מגיבה לצורה שאתם מנגנים, בין אם אתם עומדים או יושבים. נוחות זה שם המשחק. תבואו לחנות עם ציפיות מוגדרות, הבינו כיצד אתם מתכננים להשתמש בגיטרה שלכם. הבנה בסיסית של אופן הפעולה של גיטרות אקוסטיות יכול לחסוך לכם הרבה זמן וחששות. כאשר אתם בחנות, נסו כמה שיותר גיטרות שונות, עד שתרגישו בטוחים עם הבחירה שלכם. 

סוגי עצים

חשוב לדעת את הבסיס של סוגי העצים הנכונים לגיטרות אקוסטיות, אחרת תעמדו מול המפרט הטכני של הגיטרה ללא כל ידע בנושא.

ארז – ארז הוא עץ רק המייצר גוון בהיר. יש לו תגובה מהירה, והוא נפוץ בעיקר בחלק העליון של גיטרות קלאסיות. הוא משמש גם לצדדים ולגב הגיטרה.

קוקובולו – עץ טרופי קשה, עץ מקסיקני המשמש גם הוא לצידי ולגב הגיטרה. עץ זה מעניק לגיטרה צליל בהיר וחזק.

הובנה – עץ שפחות מתאים לגיטרות אקוסטיות, הוא יותר מצוי בגיטרות קלאסיות או יוקללה. עץ זה מעניק תחושה חלקלקה ונוחה, משמש בעיקר כשכבה אחרונה.

מהגוני – מהגוני הוא עץ צפוף, המעניק שיעור תגובה איטי, ולכן הוא לרוב לא ישמש כשכבה עליונה. מהגוני מפיק צליל חזק. עץ מהגוני נפוץ בהרבה מהגיטרות האקוסטיות.

גרנדילו – עץ נדיר יחסית, הוא חלק ממשפחת עץ סיסם, אבל צפוף יותר. הוא משמש לצדדים ולגב של גיטרות אקוסטיות איכותיות. הצלילים אותם מייצר העץ הם גבוהים וחזקים.

מייפל – עץ בעל תהודה חזקה ההופכת אותו נהדר עבור להקות ואנשי מקצועי. גיטרות העשויות מייפל משמשות את הנגנים באופן מעולה עבור ליווי. 

רוזווד – אחד העצים הפופולריים עבור גיטרות אקוסטיות, הוא עץ מסורתי ברזילאי. העץ זכה להערכה על גווניו העשירים והמורכבים שנשארים ברורים גם אחרי שנים של נגינה. הצלילים אותם מייצר העץ הם עמוקים וחזקים.

סאפל – עץ אפריקני המזכיר באופי שלו את העץ המהוגני. הוא עמיד יותר וחזק יותר מאשר הרבה סוגי עצים אחרים. עץ זה נפוץ בקרב גיטרות קלאסיות מסורתיות וגיטרות אקוסטיות.

 

לסיכום

בחירת הגיטרה האקוסטיות זה החלק הכי פחות מאתגר בנגינה, הבחירה צריכה בסופו של דבר להעשות לפי ההרגשה הפנימית שלכם. אנו חושבים שהבעיה העיקרית היא התמדה, ללא התמדה בנגינה לא תוכלו להשתפר. עולם הנגינה זה עולם מאוד קשה, ובכל פעם שאתם עוזבים את הגיטרה לשבוע, היא שוכחת אותכם לשבועיים. התמדה זה שם המשחק, גם אם זה 15 דקות ביום. בגלל זה, אם זו הגיטרה הראשונה שלכם, מומלץ לבחור בגיטרה שאינה יקרה מדי (לדוגמא הגיטרה אקוסטית הזו). ראו שאתם מתמידים ורק אז בחרו גיטרה מקצועית יותר.

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !