איך לבחור יוקללה \ יוקלילי ?

היוקללה הוא כלי המיתר המושלם. אף פעם לא מאוחר להתחיל ללמוד לנגן על יוקללה, הלמידה יחסית פשוטה, והסאונד פשוט מרגיע את כל הלחצים שיש לנו בראש. ויותר מזה, הכלי אינו יקר, אינו תופס מקום וקיימים כל כך הרבה סוגים ועיצובים שונים שכל מה שנותר לנו הוא רק לבחור. איך בוחרים יוקללה?

(לחץ כאן למבצעי יוקלילי)

גודל היוקלילי

ישנם ארבעה גדלים עיקריים של יוקללה: סופרן, קונצרט, טנור ובריטון (הקטן ביותר עד הגדול ביותר). לכל אחד מהגדלים האלה יש השפעה משמעותית על הסאונד ועל מקצועיות הנגן. לדוגמא, ליוקללה סופרן יהיה לרוב צוואר דק יותר, כך שעל הנגן להיות מקצועי יותר מאשר נגן בריטון. גוף גדול יותר של יוקללה יציג לנו צליל עוצמתי ועגול יותר . היוקללה לרוב הוא כלי סולו, ופחות מתאים לליווי. אם כי יש סוגי יוקללה שהם מוגברים ומתאימים גם לליווי. 

אז לפניכם עומדים שני לבטים לבחירת גודל היוקללה, האחד הוא רמת יכולת הנגינה שלכם, אם אתם ניגנתם בעבר על כלי מיתר אתם יכולים להתחיל מכלי יותר מאתגר, אם זה הכלי הראשון שלכם מומלץ ללכת על בטוח. לכל ארבעת הגדלים יש סאונד נעים ומלא. הלבט השני שלכם הוא העוצמה. האם אתם מנגנים בתור תחביב בבית או מתכוונים להופיע לפני אנשים עם הכלי? אם כן, יש לכם שתי אפשרויות, או לרכוש כלי עוצמתי או לרכוש כלי מוגבר.

חלקי היוקללה

אם אתם כבר מתכוונים לרכוש יוקללה, מומלץ שתדעו דבר או שניים אודות הכלי…

לפניכם הסבר קצר על חלקי היוקללה:

ראש – הראש הוא החלק הקיצוני ביותר של היוקללה, עליו יש את יתדות הכוונון. הראש מחובר לצוואר. תוכלו לראות שבין הראש לצוואר היוקללה יש מעין גשר קטן. לעיתים אם אתם רואים שיש לכם קושי בנגינה, בקשו לשייף מעט את הגשר.

כוונון יתדות – אלו הם המפתחות למעשה. מנגנונים מכוונים המחזיקים את המיתרים מתוחים. כאשר המיתרים חדשים חשוב להיות עדין עם הכוונון ולקחת בחשבון שהיוקללה תצא מכיוון לעיתים קרובות. 

צוואר – הצוואר הוא המקום עליו אנו מניחים את האצבעות. בניגוד לגיטרות אחרות, ביוקללה ישנם רק ארבעה מיתרים וכולם מניילון. הצוואר תומך בתיבת התהודה. 

גוף – הגוף למעשה הוא התוצאה של הפריטה והלחיצה על המיתרים, תיבת התהודה הופכת את הצלילים שיוצאים לעוצמתיים יותר. החור בתיבת התהודה עוזר להקרין למעשה את הפלט של היוקללה. לסוג העץ ממנו הגוף עשוי יש השפעה ישירה על איכות הצליל.

שיקולים נפוצים

לכל אדם שמגיע לבחור כלי נגינה יש שיקולים שיש לקחת בחשבון עוד לפני שהוא מגיע לחנות ממנה הוא מתכוון לרכוש את הכלי. 

תקציב – צאו מנקודת הנחה שככל שהכלי יקר הוא טוב יותר זו סתם קלישאה. המחיר אינו רלוונטי, אלא התחושה שלכם מהכלי. אפשר להוציא אלפי שקלים עבור יוקללה ובאמת להנות מאיכות ומעיצוב חדשני. אבל מצד שני, אפשר גם לרכוש יוקללה בכמה מאות שקלים ולהנות מאותה איכות. אם אתם נגנים מתחילים, אין צורך להוציא סכומי עתק. אם זו לא היוקללה הראשונה שלכם ואתם רוצים להשתדרג ליוקללה מעץ מלא או מעבודת יד תוכלו להשקיע עוד מעט כסף. זכרו לחשב בתקציב שלכם גם את האביזרים הנלווים. 

רמה – כפי שכבר ציינו, יש סוגים שונים של יוקללה, ועליכם לדעת להתאים את סוג הכלי לרמה שלכם. עבור נגנים מתחילים הבחירה הנכונה ביותר תהיה יוקללה בריטון, היא הנפוצה ביותר. אם אתם מחפשים את הכלי בעל הצלילים הגבוהים והמאתגרים יותר לכו על סופרן. רק קחו בחשבון, קושי יכול לגרום לנו לוותר מהר. אתם מכירים את עצמכם הכי טוב, בחרו בצורה אמיתית מה נכון לכם להמשך.

מיקום – מאיפה כדאי לרכוש את הכלי? אנו בטוחים שראיתם כבר לא מעט דוכנים מפוזרים בקניון ועליכם מונחות גיטרות וכלי נגינה שונים. המחירים בוודאי גרמו לכם לחשוב פעמיים אם ללכת לרכוש ממקום מקצועי. יש שתי חסרונות לרכישה מדוכנים וממקומות שאין להם התמחות בתחום כלי הנגינה. החסרון הראשון הוא שאין לכם איש מקצוע לדבר איתו, איש מקצוע שיכוון אתכם לבחירה הנכונה ביותר עבור המצב האישי שלכם, ובהתאם למה שהכי יכול לעזור לכם להשתפר. החיסרון השני הוא איכות הכלי, לרוב מדובר על מוצרים שהוזמנו דרך סין, והשווי שלהם (מבחינת איכות עץ, מיתרים וכו’) הוא מאוד נמוך. עדיף להשקיע עוד 100 שקלים ולהנות מכלי מקצועי. וכמובן, אם יש בעיה עם הכלי, אין כל כך למי לפנות.

לסיכום

יוקללה הוא כלי מיתר מדהים, יש כאלה שרואים אותו רק בתור צעצוע. אבל מי שבאמת אוהב את הסאונד של הכלי יבין שזה רחוק מלהיות צעצוע. הניידות של המוצר, הסאונד של המוצר, המחיר של המוצר, כל אלה יתרונות שיש לכלי, ובגלל זה הוא כל כך נפוץ. לפני שאתם רצים לחנות, עשו סקר קצר, חשבו מה מתאים לכם. וכאשר אתם מגיעים, אל תתביישו לנסות כמה שיותר דגמים, עד שתרגישו שלמים עם הבחירה שלכם. 

 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !