* מדריך קנייה של מקרן קולנוע ביתי – הפיקו את המירב וקנו את המקרן קולנוע ביתי הטוב ביותר עבורכם !  |   **המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות אך פונה לשני המינים  

עדכון אחרון: 04.01.2023 כולל טיפים על התקנת המקרן


***שימו לב! אנו יבואנים של מקרני קולנוע ביתי (מכירה סיטונאית בעיקר) של מקרנים ומסכי הקרנה ואביזרים.. כך שאם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לפנות אלינו ונעזור לכם בשמחה…

חייגו אלינו 050-2288600 או הגיעו אלינו וקבלו ייעוץ ללא תשלום !


תמונה מוקרנת תמיד תיראה הכי טוב בחדר מעומעם או מוחשך, אך לא כולם רוצים קולנוע ביתי. ישנן אופציות אחרות.

כיצד לבחור מקרן לקולנוע הביתי?

אפילו שטלוויזיות נעשות גדולות יותר ויותר, מקרנים מתקרבים יותר לשחזור אמיתי של חווית הצפייה בקולנוע. בין אם אתם מעדיפים סרטים, ספורט או משחקי וידאו – מסך גדול יותר הוא השדרוג הכי מהותי שתוכלו לעשות. הטלוויזיה הגדולה ביותר שאנו מכירים היא 75 אינץ’ ובשנה האחרונה גם מסך 86″ החל להיות נפוץ אך מאוד יקר !!! בעוד שמסכי הקרנה יכולים להגיע ל-120 אינץ’ ומעלה.

לאחרונה, מאחר ומסכי טלויזיה ברזולוציית 4K גדלו פיזית והמחירים שלהם ירדו, אנשים שואלים אותנו אם להמשיך להשתמש במקרן או לעבור לטלוויזיה. לטעמנו, תמונה מוקרנת מקלה יותר על העיניים מאשר להסתכל דרך זכוכית. אבל זה עניין של טעם. 

לא כל אחד רוצה מקרן בחדר שינה ולא בכל חדר הגיוני להציב מקרן.

אם אתם שוקלים לקנות מקרן קולנוע ביתי, המאמר הזה מכסה את הבסיס ומפרט במה להתמקד בעת החיפוש של מקרנים ביתיים.

אנו נתמקד בעיקר במקרנים לשימוש הקולנוע הביתי, אך יש לנו מספר מקרנים לעסקים וכן מספר מקרני כיס לשימוש אישי או לנסיעות. 

*שימו לב: אם יש לכם מגבלה במיקום המקרן, או אם אתם רוצים מקרן ללא התקנה מומלץ לבחון אופציה של מקרן לייזר 4K טווח קצר

כמה עולה מקרן לקולנוע הביתי?

שימו לב ! חשוב לציין כי ישנם עוד הרבה סוגי מקרני קולנוע ביתי מומלצים ומעולים… הדגמים בטבלה הם מקרנים שעברו את הביקורת של מומחי מרכז הסאונד, והם רק לדוגמא וכמובן שיש לנו עוד עשרות דגמי מקרנים במחירים הכי זולים בארץ

סוג מקרן עוצמת הארה רזולוצייה מקסימלי מחיר ZAP לינק ומחיר עדכני 
מקרן Xgimi Horizon 5000 לומנס 3840X2160 7390 ₪ קישור למקרן
מקרן OPTOMA UHD35 3500 לומנס 3840X2160 6390 ₪ קישור למקרן
מקרן Optoma HD29he 3400 לומנס 3840X2160 6890 ₪ קישור למקרן
מקרן BENQ TK800 3000 לומנס 3840X2160 5490 ₪ קישור למקרן
מקרן EPSON TW710 3400 לומנס 1920X1080 5990 ₪ קישור למקרן
מקרן Cheerlux CL900 3200 לומנס 1920X1080 3290 ₪ קישור למקרן
מקרן Xgimi H2 4200 לומנס 1920X1080 6990 ₪ קישור למקרן
מקרן Optoma X390 3800 לומנס 1920X1080 3890 ₪ קישור למקרן
מקרן BENQ TH683 3200 לומנס 1920X1080 6390 ₪ קישור למקרן

** רק חדי עין יבחינו בין רזולוצייה של 3840X2160 לבין רזולוציית 1920X1080 שהיא Full HD.

*** למעלה מ- 97% מהשידורים והסרטים הם ברזולוציית 1920X1080. וכמובן ערוצי הטלוויזיה 12, 13 ועוד.. משדרים ברזולוצייה הזו.

שאלת המיליון דולר… מקרני קולנוע ביתי או טלוויזיות ?

שלא כמו טלוויזיה, מקרן קולנוע ביתי הוא למעשה מערכת בעלת שתי יחידות – המקרן והמסך.

מסכי הקרנה מגיעים בגדלים שונים וכן בטקסטורות המותאמות למקרנים שונים ולתאורה שונה. 

למקרנים עבור שימוש ביתי יש פחות חיבורים מאשר רוב הטלוויזיות, ולרובם אין מקלט או גישה לאינטרנט. לרוב המקרנים יש שתי כניסות HDMI, לחיבור של נגני Blu-ray, רסיברים של שידור לווין, ממירי כבלים, קונסולות משחק וסטרימרים כגון Apple TV® ו-Roku.

למעשה, לרוב בעלי המקרנים יש גם טלוויזיה אחת לפחות. חווית המקרן היא נהדרת לסרטים או לכל צפייה בה אנו רוצים לשקוע במה שקורה על המסך. אך אם אנו רוצים כמה דקות של חדשות לפני השינה – מקרן זו טרחה.

[ ראו כאן את הקטלוג, מחירון, וגדלים של:  מסכי הקרנה חשמליים לקולנוע ביתי | מסכי הקרנה קבועים לקולנוע ביתי | מסכי הקרנה מתיחה לקולנוע ביתי | מסכי הקרנה 16:9 לקולנוע ביתי ]  

האם מקרן מתאים לך ולחדר שלך?

יש כמה דברים חשובים להיות ערים אליהם אם אתם שוקלים לקנות מקרן קולנוע ביתי. לתאורה בחדר ולהרגלי הצפייה שלכם השפעה מהותית על הביצועים של המקרן. 

תאורה בחדר

בשביל הביצועים הטובים ביותר, נסו להפחית או לחסל את האור בחדר, בין אם זה אור יום או אור מלאכותי. חדרים עם מעט חלונות הם מועמדים ראויים, במיוחד אם אתם רואים בעיקר סרטים.

מקרן במרתף זה חשוך יותר מכל קולנוע, כשמכבים את האור. אם אתם מתכננים להקרין בחדר שמקבל הרבה אור טבעי, אתם תמיד יכולים להגביל את הצפייה לשעות הלילה, או שתשקלו להתקין וילונות חוסמי אור או לרכוש מקרן עם עוצמת הארה גבוהה ומספיקה לחדר מואר. [ ראו כאן את המדריך לרכישת מקרן לסלון ביתי ]

מקרנים בעלי בהירות גבוהה ומסכי הקרנה דוחי אור טבעי (ALR) יכולים לעבוד יחדיו ליצירת תמונה יפהפיה וחדה, גם כשהאורות דולקים.

 

הרבה מקרני קולנוע ביתי LCD או מקרני קולנוע ביתי DLP יכולים להפיק תמונה בהירה מאוד, שנראית טוב גם בחדרים עם קצת אור טבעי. 

ישנם מסכים מיוחדים הדוחים אור טבעי והם משתמשים לשם כך במספר שכבות ובציפוי אופטי. הם נקראים מסכי הקרנה ALR (ראשי תיבות של Ambient Light Rejectong).

 

הרגלי הצפייה שלכם

הגורם השני שיש לקחת בחשבון הוא אורך החיים של נורת המקרן. רוב המקרנים מסתמכים על נורה עם אורך חיים טיפוסי של 2,000 – 5,000 שעות, עם זאת ישנם מקרנים שיכולים להחזיק גם 15,000 שעות (לדוגמא המקרן הזה) ואף מקרנים שמגיעים גם לאורך חיי מנורה של 30,000 שעות (כמו המקרן הזה). שעות אלו מייצגות למעשה את “מחצית החיים” של הנורה – הנקודה בה הבהירות התמעטה בחצי. נורה ממשיכה לעבוד אחרי מחצית החיים שלה, אך מאבדת בהדרגה מהבהירות שלה.

כאשר מחליפים את הנורה (פעולה קלה ונוחה למשתמש, אך מומלץ לעשות זאת ע”י מעבדת מקרנים), הבהירות ואיכות התמונה חוזרות לרמת כמו-חדש. לצערנו, לא תוכלו לקפוץ לטמבוריה הקרובה בשביל נורה כזו. מקרנים אלו משתמשים בנורות לחץ גבוה מיוחדות שעולות בין 200 ל-500 דולר.

בעלי מקרני קולנוע ביתי שצופים בעיקר בסרטים ואירועים מיוחדים, מפעילים את המקרן שלהם בממוצע 8 שעות בשבוע. עבור מקרן קולנוע ביתי בעל נורת 2,000 שעות – זה אומר 4-5 שנות שימוש. אך אם אתם משתמשים במקרן שלכם בתור טלוויזיה, נניח כ-4 שעות ביום, תצטרכו להחליף נורה תוך פחות משנה וחצי.

כיצד לבחור את המקרן הכי תואם לחדר ולהרגלי הצפייה שלכם

תמונת המקרן נוצרת ע”י שבב הדמייה בעל רזולוציה גבוה. קיימות 3 טכנולוגיות הקרנה פופלריות בשוק: LCD, DLP או LCOS  (חברת Sony קוראת לטכנולוגיית ה-LCOS שלה SXRD). מקור האור הוא נורה חזקה מאוד, LED בהיר מאוד או לייזר, בדגמים יקרים יותר. 

מקרני קולנוע ביתי יקרים יותר ישיגו לרוב רזולוציה טובה יותר, עיבוד וידאו טוב יותר ויחס תמונה נכון יותר. כמו-כן העדשה שלהם תהיה לרוב איכותית יותר.

בימים אלו, כל המקרנים מהיצרנים הגדולים נראים מרשימים בהחלט. אך לכל אחד מהם חוזקות וחולשות. אין דגם אחד המהווה את הבחירה המיטבית לכלל השימושים. ניתן לקבל רושם כללי לגבי ביצועיו של מקרן ע”י השוואת שלושה פרמטרים:, רזולוציה, עוצמת ההארה וניגודיות (קונטרסט).

רזולוציה

המונח “רזולוציה” מתייחס למספר הפיקסלים על שבב ההדמיה מקצה לקצה ומלמעלה למטה.  כמעט כל המקרנים המיוצרים עבור הקולנוע הביתי הינם בחדות גבוהה (High Definition) וברזולוציית Full HD 1080P, כלומר 1080X1920 פיקסלים. אנו מחזיקים גם כמה מקרני 

4K Ultra HD ברזולוציה של 4096X2160 פיקסלים – יותר מפי 4 מאשר Full HD!

בהשוואה לרזולוציית HD, רזולוציית FHD גורמת לעצמים בכל תמונה להיראות חדים יותר. היא גם חושפת יותר פרטים ברקע, כך שהתמונה נראית יותר ריאליסטית ורב-ממדית.

 

ככל שהרזולוציה גבוה יותר, כל פיקסל נעשה קטן יותר. התוצאה של כך היא תמונה שנראית חדה וחלקה יותר. מנגנון ההתאמה המובנה (ה-Scaler) של המקרן ימיר כל אות נכנס כדי להתאים לרזולוציה בה הוא תוכנן לעבוד, תוך סיכון של הורדה באיכות כאשר מדובר במקור בעל רזולוציה גבוהה יותר.

יצרנים מסוימים מייצרים מקרני 1080P שיכולים לעבוד עם מקור וידאו ברזולוציית 4K. התמונה יכולה להתקרב לאיכותו של מקרן שתוכנן לעבוד ברזולוציית 4K (בעל רזולוציית 4K טבעית) והיא בהחלט נראית חדה יותר מאשר במקרן 1080P רגיל. 

עוצמת ההארה (בהירות)

מקרנים לשימוש קולנוע ביתי הינם בעלי בהירות של 2700-3,500 Lumens. 

לכל המקרנים יש בהירות מספקת לצפייה בסרטים בחדר מעומעם או מוחשך. בהירות גבוהה יותר תשמר את התמונה חדה וחיה בחדר עם יותר תאורה טבעית. בהירות גבוהה יותר עוזרת גם להצגת תמונה גדולה מאוד (110 אינץ’ ומעלה).

ניגודיות (קונטרסט)

יש שטוענים כי ניגודיות הינה הפרמטר החשוב ביותר באיכות התמונה. ספקטרום הקונטרסט של מקרן מודד את הפער בין הגוון הכי לבן לגוון הכי שחור שהמקרן יכול להפיק. קונטרסט גבוה יותר יכול להפיק תמונה עם צבעים כהים עמוקים יותר ופרטי צבע מעודנים יותר. 

 

קונטרסט טוב הוא קריטי למקרנים המשמשים לקולנוע הביתי. להרבה דגמים יש הגדרות שמאפשרות להפחית את הבהירות ולהגביר את הקונטרסט כדי להיטיב את הצפייה בחדר מוחשך.

מקרני 4K מסוימים הינם בעלי יכולת HDR (ראשי תיבות של High Dynamic Range). הם יכולים להפיק קונטרסט מדויק ועז יותר כאשר הם מפענחים מקורות וידאו מתוגברי HDR כמו Ultra HD, Blu-ray ותכנים משירותי סטרימינג כגון Netflix® ו- Amazon Prime Video.

מיקום המקרן עוצמת תאורה מומלצת
סלון ביתי מוחשך לפחות 3000 לומנס
סלון ביתי מואר לפחות 4000 לומנס
חדר שינה לפחות 2800 לומנס
גינה \ חצר לפחות 3800 לומנס (בשעות הערב בלבד)
מרתף לפחות 2500 לומנס

עוד כמה פרמטרים שיש לקחת בחשבון

נוסף על הסעיפים החשובים שצוינו לעיל, המאפיינים הבאים יכולים להשפיע על נוחות ההתקנה וחווית הצפייה במקרני קולנוע ביתי וחובה לשים דגש על מרחק ההקרנה, ולכן טרם רכישת מקרן קולנוע ביתי

מומלץ לבדוק מרחקי הקרנה בהתאם למגבלות שיש לכם בבית, וזאת ע”י מחשבון הקרנה באתר פרוג’קטור סנטרל או באתרי היצרן לפי הדגם בו אתם מתעניינים.


תלת מימד / 3D במקרן קולנוע ביתי

אפקטים של תלת מימד יכולים להיות מאוד משכנעים בהקרנה. מקרני קולנוע ביתי בהירים יותר משפרים את חווית ה-3D משום שמשקפי תלת-מימד מכהים את הראייה באופן ניכר. אין צורך במסך מיוחד עבור 3D, אם כי משטח בוהק יותר, בעל מקדם החזר אור גבוה יותר, יעזור לתמונת 3D להיראות בהירה וחדה.

טכנולוגיית HDMI אלחוטית חוסכת לנו כבלים ארוכים – מחברים את מקור הוידאו למשדר וזה שולח את האות למקלט אלחוטי מובנה במקרן.

שידור וידאו אלחוטי

חובבי קולנוע שרוצים לשדרג מהטלוויזיה למקרן עלולים להסס בשל ענייני התקנה ובעיקר – איך לחבר את הרכיבים השונים מבלי להריץ כבלים על הרצפה? Xgimi ו- JMGO הם החלוצים בתחום מקרנים אלחוטייםף והביאו את התשובה עם מקרנים שתומכים בשידור אלחוטי. [ קראו כאן בהרחבה על מקרן אלחוטי מומלץאיך לבחור ?  ]

הטיית עדשה

מקרנים בעלי הטיית עדשה מאפשרים לנו להזיז את התמונה המוקרנת מעלה-מטה ולצדדים מבלי להזיז את גוף המקרן. זה מאפשר חופש בהתקנה ביחס למיקום המסך.

מקרן XGIMI H2 עם אפשרויות הטיית תמונה

מקרן אנדרואיד

כיום, 2021, מומלץ לרכוש מקרן אלחוטי חכם המצוייד במערכת הפעלה אנדרואיד. זה נהדר, נוח לשימוש, וחבל שתוותרו על פונקצייה חשובה זו. ( ראו כאן את מקרני אנדרואיד המומלצים ביותר )

 

מקרן קולנוע ביתי עם מרחק הטלה קצר (UST)

מקרני קולנוע ביתי בעלי מרחק הטלה קצר (Ultra Short Throw) עוזרים לנו להנות מחווית הקרנה על מסך גדול, בחדרים בהם זה לא היה מתאפשר אחרת. התכנון של מקרנים אלה מקל על ההתקנה מאחר וניתן להציבם ממש מתחת למסך, על שולחן נמוך או על הארונית שמכילה את ציוד האודיו/וידאו.

אין צורך להריץ כבלים ארוכים ובנוסף – אין סיכוי שמישהו יעבור מול המקרן ויצל על המסך. 


עיצוב העדשה של מקרני קולנוע ביתי כאלה וזווית ההקרנה החדה מגדילים את הליקויים הכי קטנים במשטח ההקרנה. על-כן מסך קבוע איכותי בעל בד לבן או אפור עשוי לעבוד היטב ברוב החדרים. ישנם גם מסכים המתוכננים במיוחד לשימוש עם מקרני UST.

מקרני קולנוע ביתי בעלי מרחק הטלה קצר ניתנים להצבה ממש מתחת למסך. אין צורך להסתבך עם התקנה על התקרה או להריץ כבלים ארוכים בין הרכיבים השונים.

 

המקרנים הטובים ביותר לשימוש בשטח פתוח

אין יותר כיף מערב-סרט בחוץ. כדי לקבל תמונה טובה וחדה על מסך בשטח פתוח, תזדקקו למקרן בעל רזולוציית HD לפחות ובעל בהירות גבוהה. אנו ממליצים על עומצת הארה של לפחות 2,000 lumens כדי להתגבר על זיהום האור מבחוץ. מקרנים מבוססי DLP הם בעלי הבהירות הגבוהה ביותר ולכן הם עובדים נהדר בחוץ. מתוכם ניתן למצוא כאלה גם בעלי מרחק הטלה קצר. 

טיפים להצבת המקרן

רוב האנשים משתמשים במקרן קולנוע ביתי לצורך סרטים, משחקי ספורט וכד’. אם זו התוכנית שלכם – האופציה הפשוטה ביותר היא להציב את המקרן על שולחן או משטח ישר כלשהו. אתם יכולים להחביא אותו בארון כשאינו בשימוש. 

זכרו: לרוב המקרנים אין יכולת להשמיע סאונד, (מלבד דגמים מסויימים כמו המקרן הזה) אז כדי לראות סרט ב-Blu-ray אתם צריכים לחבר את יציאת הוידאו של הנגן אל המקרן, ואת יציאת האודיו לרסיבר של מערכת הסטריאו. והצטיידו ברמקולים למקרן.

אם כבר מדברים על סאונד – אם אתם מתכננים להציב את המקרן קרוב אליכם – חפשו דגם בעל מאוורר שקט.

אם אתם כן מחפשים קולנוע ביתי או אם אתם רוצים שהמקרן יהיה מחוץ להישג ידם של ילדים קטנים – תוכלו להתקינו על התקרה. זה נקי ואסתטי אך דורש קצת יכולות “עשה זאת בעצמך”.

יש אצלנו מתקני תלייה לתקרה עבור רוב המקרנים כך שהחלק הזה די פשוט. אולם המקרן זקוק גם לחיבור חשמל וגם לחיבור מקור הוידאו. זו אינה בעיה בבית בשלבי בנייה או שיפוץ. ההתקנה טריקית יותר בחדר גמור (במיוחד כזה שאינו בעל תקרה צפה). 

 

 

ניתן להטות את תמונת המקרן מעלה לצורך הצבה על שולחן או מטה לצורך התקנה על תקרה. שימו לב שלצורך התקנה על התקרה לרוב הופכים את המקרן. 

 

כפי שניתן לראות מהאיור למעלה, תמונת המקרן אינה עוקבת אחר העדשה בקו ישר. התמונה חורגת במקצת כדי לאפשר הצבה שולחנית או התקנה בתקרה. 

 

איך להתקין את המקרן ? מבט מהיר בסוגיות התקנה 

כשאתם משווים מאפיינים וביצועים של מקרני קולנוע ביתי, קחו בחשבון מספר שיקולים: ראשית, חשבו מהו גודל התמונה שתרצו להקרין, גם בהערכה גסה. זה משפיע על המרחק בין המקרן למסך.

בכל מקרן, התמונה גדלה ככל שמציבים אותו רחוק יותר מהמסך. אך למקרנים שונים יש “יחסי הטלה שונים”, הווה אומר – היחס בין מרחק המקרן מהמסך לרוחב התמונה המתקבלת.

מקרן בעל עדשת הטלה קצרה מקרין תמונה גדולה יותר במרחק נתון מהמסך. זו בחירה חכמה לחדרים קטנים בהם המקרן יהיה קרוב יחסית למסך. מקרנים בעלי מרחק הטלה ארוך טובים יותר להתקנה על התקרה, מאחורי הצופים, בחדרים גדולים יותר.

התקנת המקרן על התקרה מסלקת אותו מהדרך. התקנה זו, בה המקרן ממוקם מאחורי הצופה, אופיינית למקרנים בעלי מרחק הטלה ארוך.

אם המקרן שלכם יותקן על התקרה, יש לוודא שהעדשה שלו מקבילה למסך. זה עוזר לתמונה להיכנס למסגרת המסך באופן מדויק. אם המסך והמקרן אינם מקבילים זה לזה, מתקבלת תמונה בצורת טרפז במקום מלבן. למשל- התמונה תהיה רחבה יותר מלמעלה או מאחד הצדדים.

 

למזלנו יש שתי דרכים לסדר את התמונה גם אם ההצבה של המקרן אינה מדויקת ב100%: 

הטיית העדשה ותיקון זווית (Keystone Correction). הטייה עדינה של העדשה בתוך המקרן מאפשרת לפצות על מקרן שאינו מקביל בדיוק למסך.

תיקון זווית מסדר את התמונה באמצעות עיבוד פנימי שעלול קצת להוריד מאיכותה. כמעט כל המקרנים מציעים תיקון זווית אך רק חלקם מציעים הטייה של העדשה.

דבר אחרון – שימו לב שהנורות הבהירות והחזקות של המקרנים פולטות המון חום. 

היכן שתשימו את המקרן – השאירו סביבו מרחב פנוי כדי להבטיח אוורור ראוי. 

לא לשכוח מהמסך הקרנה !

כדי להשיג מכל מקרן קולנוע ביתי את התמונה המיטבית יש להשיג מסך התואם היטב את סוג המקרן והחדר. 

למידע נוסף על כך בדקו את המדריך שלנו לקניית מסך הקרנה.


 

ראו עוד במרכז הידע שלנו: 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !