מהו מקרן אלחוטי ?

בדרך כלל כשאומרים את צמד המילים הללו יחד, הכוונה בדרך כלל היא מקרן המסוגל לבצע הקרנה אלחוטית ע”י חיבור אלחוטי למחשב נייד או לסמארטפון, ב- 99%  מן המקרים מדובר על מכשירים בעלי מערכת הפעלה אנדרואיד בעלת תוסף Chromecast או כל עזר אחר המיועד לחיבור על מנת להקרין בצורה אלחוטית, ישנם מקרנים אלחוטיים רבים אשר טומנים בחובם את היכולת המעניינת והיעילה הזו.

ישנם כאלה מקרנים שאינם מגיעים עם מערכת הפעלה אנדרואיד, אלא עם מערכת הפעלה המוגבלת לכמה אפשרויות בסיסיות אשר אחת מהן היא הקרנה אלחוטית. 

כמו בכל מקרן, גם כאן ישנם כמה קריטריונים חשובים העוזרים לנו לקבוע את טיב המקרן על פי השימוש המיועד שלנו בו.. ציוד הקרנה אלחוטי – העתיד כבר כאן !!!

[ ראו כאן את הדירוג המלא של 6 דגמי מקרן אלחוטי מומלץ ל- 2022 ]


*** אז לפני שנתחיל, נאמר לכם כי אנו יבואנים של מקרנים אלחוטיים, ניידים, נייחים, ונטענים (מכירה סיטונאית בעיקר) מחירים הכי זולים בארץ.

לאיזה שימושים כדאי לקנות דווקא מקרן אלחוטי ?

כאמור, מקרן אלחוטי, מייתר את הצורך בשימוש של “כל מיני” כבלים כמו  כבל HDMI או כבל VGA, ולכן מקרן אלחוטי מומלץ כמעט לכל סוגי השימושים, החל ממקרן המשמש מקרן למצגות משרדי, או מקרן לגינה ולמרפסת כדי שלא נצטרך להעביר כבלים בכל הבית, וכמובן גם בתור מקרן לחדר שינה או מקרן לשימוש בסלון.

איך לבחור מקרן אלחוטי ?

כאשר אנו מחפשים מקרן אלחוטי חכם אנו רוצים להיות בטוחים שהוא מסוגל לבצע אחר המשימות המוטלות עליו, המקרן האידאלי הוא זה העומד בכמה שיותר קריטריונים אשר הצבנו לעצמנו לגבי חוויית ההקרנה האישית של כל אחד מאיתנו.

הקריטריונים המועדפים לבחירת מקרן אלחוטי איכותי 

עוצמת הארה

אחד מעמודי התווך הבסיסיים של הקרנה הוא עצמת ההארה, מקרן אלחוטי או מקרן אנדרואיד חכם ( קרא כאן בהרחבה את המדריך לבחירת מקרן אנדרואיד ) בדרך כלל מגיע עם נורה בתצורת led, נורות אלה מאריכות חיים ומאוד עמידות וחסכוניות, אך רובן ככולן סובלות משתי תופעות לוואי שכיחות, יחס ניגודיות נמוך ( עליו נרחיב בהמשך) ועצמת הארה חלשה יחסית, כאשר ברצוני ו לרכוש מקרן אלחוטי מומלץ דבר ראשון להסתכל על עצמת ההארה הנמדדת באמצעות אמת המידה ansi-lumens, עצמת ההארה של מקרני לד מתחילה ממספרים נמוכים מאוד אשר התאורה בהם אינה חזקה ומספקת כלל כמו 20, 50, וגם 100 אנסי-לומנס  וישנם כאלה אחרים המספקים כבר עצמת הארה ראויה המגיעה עד 2000-2500 אנסי- לומנס , מספרים המספקים חוויה שלמה וסוחפת בהרבה ומספקת לנו פתרון להקרנה איכותית ומוצלחת גם כאשר תנאי ההקרנה אינם אופטימליים וישנו למשל אור חיצוני סביבתי חלקי בחלל ההקרנה. 

מערכת הפעלה של מקרן אלחוטי

בדרך כלל ישנם פרמטרים חשובים יותר לבחינת הקרנה מוצלחת מאשר מערכת ההפעלה המצורפת, אך כאן, כאשר מדובר על מקרן אלחוטי, או מקרן בכל יכולות חכמות מסוימות, מערכת הפעלה באה לידי ביטוי באופן מהותי, מערכת ההפעלה היא הפקטור המשמעותי ביותר בנוגע להקרנה אלחוטית, ככל שהמערכת חזקה ועדכנית יותר כך יכולות ההקרנה האלחוטית שלה משופרות וטובות יותר ותתאפשר הקרנה אלחוטית ללא סייגים וגמגומים גם ברזולוציות גבוהות ובקצב רענון תמונה גבוה, החיבור האלחוטי מתבצע תחילה כאשר אנו מחברים את המקרן ואת המכשיר החכם, כמו סמארטפון או לפטופ לרשת האלחוטית הביתית, לאחר מכן בשני המכשירים יש לגשת אל אופציית ההקרנה האלחוטית דרך רשת ה-wifi ומשם המרחק קצר במיוחד לכדי הקרנת התוכן ממכשיר הסמארטפון ישירות אל מסך ההקרנה והמקרן עצמו, 

כדי להשתמש באופציה זו בצורה הכי טובה שיכולה להיות מומלץ להצטייד במקרן חכם הכולל chromecast המאפשר חיבור מהיר ואיכותי, כמוכן בכל מערכת אנדרואיד ישנה את האפשרות להעתיק את המסך אל מסך המקרן בקלות רבה. 

 

רזולוצייה מומלצת למקרן אלחוטי

רזולוציה הוא מושג המוכר לנו היטב מעולם הטלוויזיות והמכשירים החכמים העשירים במסכים איכותיים בימינו, ככל והרזולוציה גבוהה יותר כך התמונה תהיה חדה ואיכותית יותר, צפיפות הפיקסלים בתמונה גבוה יותר, ובכלל החוויה הכללית ממסך בעל רזולוציה גבוהה תהיה שלמה וסוחפת יותר, כיום ישנם רבים הטוענים ש- 1080p Full HD היא הרזולוציה המומלצת ברכישת מקרן, ישנם כאלה אחרים הסוברים שמקרן בעל רזולוציית 720p HD הוא מקרן מספק בהחלט, במיוחד כאשר רוב התכנים המשודרים כיום גם בחברות הכבלים הותיקות וגם בשירותי הצפייה האינטרנטיים השונים לא מתעלים מעל רזולוציה זו העומדת על 1080p 

עם זאת גם כאן זהו עניין תקציבי בהחלט, רזולוציה גבוהה במיוחד משמעותה לרוב מחיר גבוה גם כן. 

לפי הניסיון האישי שלי מקרן אלחוטי, או מקרן המסוגל לבצע משימות רבות גם בשימוש אוטונומי, מומלץ שיהיה בעל רזולוציה מינימלית העומדת על 720p המספקת תמונה והקרנה חדה להפליא ובהרבה מקרים אשר מקרן מצוייד ברזולוציה גבוהה בצירוף עצמת הארה גבוהה אנשים טועים וחושבים שמסך ההקרנה הוא בעצם מסך טלוויזיה ענק וחד, אירוע שיכול להיות  מפתיע ומשעשע. 

יחס ניגודיות

פרמטר זה של יחס הניגודיות הוא פרמטר בו ענף מקרני הלד חווה שיפור עצום בשנתיים האחרונות, תחילה כאשר הגיח לעולמינו מקרן הלד הוא היה מצוייד לרוב ביחס ניגודיות מחפיר העומד על 1:100 או 1:300 מספרים נמוכים המספקים מבט על חדות התמונה העלובה ועל היעדר אפשרות לצפות בהקרנה כלשהי אלא אם כן צופים ישירות מול המסך, סטייה לזווית כלשהי מייד תפגום בצפייה, ההקרנה תהיה עמומה והצבעים משתנים ואינם יציבים. 

כיום, כנאמר, ישנו שיפור עצום ביחס הניגודיות בו מצויידים מקרני לד אלחוטיים, וניתן למצוא כאלה בעלי יחס ניגודיות מפליא העומד על 1:30,000 ואפילו עד 1:50,0000, כאמור ישנו גבול מסוים בו עין בלתי מזוינת מבחינה בהבדל, ואם ברצונכם לרכוש מקרן לד חכם ואלחוטי, לא חייבים להגיע למספרים הגבוהים הללו, אך יש להציב סף מינימלי העומד על כ 1:7500 אשר מספק חוויה איכותית וחדות גבוהה ומעבר לכך העין האנושים הבלתי מזוינת אינה מבחינה בהבדל, אלא במצבי קיצון בלבד. 

חיי נורה

כמו שצויין בתחילה , מקרן אלחוטי מצוייד ברוב המים בנורת לד המאריכה חיים באופן ייחודי, בתחילת דרכן נורות הלד היו מסוגלות להאריך חיים עד 10,000 שעות עבודה בערך, כיום ניתן למצוא כאלו החיות חיים ארוכים בהרבה ויש כאלה המגיעות על ל100,000 שעות עבודה, כמובן זהו פרמטר שמומלץ לבחון בערבון מוגבל ולא לתת לו חשיבות יתרה, כל עוד נצטייד במקרן בעל נורת לד המאריכה חיים עד כ20,000-30,000 שעות עבודה אנחנו נמצאים בטווח הבטוח, משום ש20,000 שעות הקרנה שוות ל5 שעות הקרנה כל יום בשנה במשך 12 שנים בערך… 

כמו כל מכשיר חשמלי בהגיענו לטווח כזה של שעות עבודה הגיע הזמן להתחדש במכשיר חדש ומעודכן יותר. 

 

תוספות

למקרנים אלחוטיים או מקרנים חכמים ישנן תוספות רבות ומגוונות, מומלץ להצטייד במקרן אלחוטי הטומן בחובו את התוספות הדרושות לנו, 

 

חיבור WIFI

בתור מוניטור בעל מערכת הפעלה, מקרן אלחוטי אמור להיות מתקדם ובכל יכולות רבות, אחת מהיכולות הבסיסיות הללו היא האפשרות להתחבר ישירות אל רשת האינטרנט, אם באמצעות כבל או באמצעות חיבור אלחוטי אל רשת הWIFI, מקרן הנרכש לשם הקרנה אלחוטית חייב להיות מצוייד באפשרות חיבור לרשת האינטרנט בכל מחיר.

 

כניסת USB

אם ברצוננו להזין תוכן אל המקרן באמצעות דיסק און קי, אז חשוב להצטייד במקרן בעל כניסת usb לdata, המיועדת להזנת תוכן ישירות אל המקרן ולהפעיל את התוכן באופן מיידי וקל, ניווט בתיקיית הכונן הנייד מתבצע במקרן עצמו.

נוסף על כך לניווט איכותי ואינטואיטיבי במערכת ההפעלה של המקרן, מומלץ לרכוש בצירוף למקרן, מקלדת ועכבר אלחוטיים, גם הם מתקשרים עם המקרן באמצעות כניסת הusb אליה מכניסים את המקלט המצורף אל המקלדת והעכבר. 

תיקון תמונה אוטומטי 

במקרים רבים לא ניתן להקרין בזווית ישרה אל המסך, לשם כך ישנו פיצ’ר או תוסף הנקרא KEY STONE CORRECTION, תוסף זה מסדר לנו את עיוותי הזווית הנגרמים כתוצאה מהקרנה לא ישירה אל המסך, ברוב המקרנים ישנו תיקון תמונה אנכי, המתקן לנו את התמונה אם אנו מקרינים בזווית עליונה או תחתונה ביחס למסך, תיקון KEYSTONE אופקי, הוא כבר נדיר בהרבה ומסייע לתיקון זווית ההקרנה כאשר אנו מקרינים בזוית צידית, מצד ימין או שמאל מהמסך. 

ביחס לתנאים וההגבלות החלים עלינו בחלל ההקרנה ניתן להתאים לנו מקרן מוצלח המסוגל ל קן לנו הקרנה מזוויות לא ישרות ביחס למסך. 

קישורית Bluetooth 

קישורית בלותות’ במכשירי אנדרואיד אינה נועדה להקרנה אלחוטית, במקרנים חכמים במקרה זה מקרן אלחוטי, ישנה אופציית BLUETOOTH, אופציה זו נמצאת במקרן על מנת לחבר מקור סאונד שונה אל התוכן המוקרן ובאופן אלחוטי. 

 

מסך הקרנה למקרן אלחוטי

דבר חשוב מאוד שיש לציין, הקרנה סוחפת וראויה מתבצעת על מסך הקרנה איכותי, בעל החזר אור גבוה, מסגרת שחורה ובד אטום במאת האחוזים לאור ולהשפעות סביבתיות שונות. 

המותגים המובילים בקטגוריית מקרנים אלחוטיים

תחום המקרנים האלחוטיים הוא קטגוריה נפרדת ושונה ממקרנים רגילים. בקטגוריית מקרנים אלחוטיים לא תמצאו את החברות אותם אתם מכירים מהמקרנים הסטנדרטיים כמו BENQ אפסון או Optoma.

המותגים הבולטים והמובילים בדור החדש של מקרנים אלחוטיים הם: Xgimi , CLX ,  Mirror , ViviBright, ועוד.. אך הבולטת שבהם ללא ספק היא Xgimi.

שורה תחתונה

אחרי מעבר על כל הפרמטרים קריטריונים ועוד כמה תוספות מעניינות נוכל לגשת כל אחד ואחת מאיתנו אל החדר אליו אנו מייעדים את המקרן, לעבור על ההגבלות והיתרונות של כל חלל, ובמקביל לעבור על הרשימה של הדרישות הספציפיות אותן המקרן האלחוטי אמור לקיים ולבסוף למצוא את הנוסחה המוצלחת למקרן אלחוטי מוצלח.

 

*** מאת: עמית שוורץ – יועץ מקרנים וציוד הקרנה.

 

סקירות מקצועיות נוספות, במרכז הידע שלנו: 

 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !