המדריך האולטימטיבי לקניית מקרן

מקרן וידאו מודרני משמש כאמצעי תצוגה הדומה לצג טלוויזיה אך במקום להראות לכם את התמונות ישירות, הוא מקרין אותן למסך ריק, במיוחד כאשר אתם מעוניינים להציג תמונה או סרטון גדול בפני קהל גדול יותר מהטלוויזיות השטוחות הגדולות ביותר הקיימות כיום.

***שימו לב! אנו יבואנים של מקרני קולנוע ביתי (מכירה סיטונאית בעיקר) של מקרנים ומסכי הקרנה ואביזרים.. כך שאם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לפנות אלינו ונעזור לכם בשמחה…

חייגו אלינו 050-2288600 או הגיעו אלינו וקבלו ייעוץ ללא תשלום !

אך מה הוא בעצם מקרן ומה עליכם לחפש במקרן?

מה הוא מקרן? מקרן הוא מכשיר אופטי. כפי שהשם מרמז, הוא “מקרין”, כאשר בהקשר של אור ותמונות מדובר בשחזור תמונה או סדרת תמונות על משטח, כגון מסך הקרנה. הוא מאפשר להציג תמונה קטנה במלוא תפארתה על מסך ריק גדול בהרבה, כך שמספר אנשים גדול יוכל לצפות בה.

 

המקרן פועל על ידי שליחת אור דרך עדשה שקופה קטנה. עם זאת, ישנה טכנולוגיית מקרן חדשה המאפשרת להקרין את התמונה בצורה ישירה באמצעות לייזרים. מדריך זה עוסק בעיקר במקרן הווידיאו שהחליף את מקרן המצגת משנות התשעים והאלפיים.

בחירת המקרן הנכון

יש כמה סוגי מקרני וידאו לצרכנים. הנה כמה מהם. 

מקרנים לקולנוע ביתי

מקרנים לקולנוע ביתי הם מקרני וידאו שניתן להשתמש בהם בבית כחלופה למסך טלוויזיה רחב לצורך הקולנוע הביתי שלכם. תוכלו לצפות בסרטים במסך רחב וב-HD מפורט בעזרת המכשירים האלה. כמו כן, כיום הם דיגיטליים לחלוטין, כך שיש להם תאימות מלאה לנגני וידאו כגון בלו ריי או DVD. [ ראו פה מדריך מקיף לבחירת מקרן קולנוע ביתי ]

הופעתם של מקרני הווידאו הפך את הצפייה בסרטים ביתיים או מסחריים במסך גדול בהרבה מאשר המסך השטוח והסטנדרטי לקלה ופשוטה יותר. בשנות התשעים, מקרנים אנלוגיים בהפרדה תקנית (SD) היו מתחברים למכשירי ה-VCR באמצעות כבלי RCA. כיום, המקרנים הישנים הוחלפו במקרנים מודרניים בהפרדה גבוהה (HD) והחיבורים הפכו ל-HDMI. 

 

מקרן מצגות

מקרנים לשימוש עסקי ומצגות הם מקרני וידאו המשמשים לרוב למצגות וידאו או שקופיות ממחשב או מנגן וידאו. ניתן לראות אותם בכיתת לימוד, חדרי מולטימדיה, אמפיתיאטרונים או חדרי ישיבות. מקרן מצגות דומה למדי למקרנים לקולנוע ביתי, אך לעתים הם מסוגלים להקרין תמונות ברורות יותר על גבי מסכים גדולים בהרבה, כדי להתאים לקהל רחב. [ ראו מקרן לכיתה מומלץ ]

חלק מהמקרנים אינם גדולים ממקרן ביתי ואתם יכולים לחבר את המחשב הנייד שלכם כדי להציג מצגת שקופיות בעזרת חיבור USB. לחלקם יש יכולות הקרנה באיכות קולנועית. ישנם מקרנים שאף נעזרים בטכנולוגיית לייזר כדי להציג תמונות וגרפיקות Hight Fidelity.  

 

מקרנים ניידים

מקרן נייד או בעגה המקצועית “מקרן פיקו” הוא מקרן וידאו שנועד להקרין תוכן ממחשב notebook; טאבלט, מצלמה או סמארטפון. הוא קטן בהרבה ממקרני הישיבות או המצגות. הוא מיועד לשימוש אישי וביתי יותר, בדומה למחשב או מדפסת אישיים. [ ראו מבצעי מקרנים ניידים במחירים הזולים בישראל ]

מקרן הפיקו יכול להקרין תמונה על כל משטח חלק, קיר או מסך. הוא מוכר גם בשמות כגון מקרן כיס/נייד בשל גודלו הקטן. המקרן מגיע בסוגים שונים, כגון דגמים עצמאיים עם חיבורי HDMI ו-USB, מקרני פיקו USB, דגמים מוטמעים במכשיר נייד ומקרני מדיה לניגון וידאו מכרטיסי microSD.

 

מקרני הקרנה קרובה

מקרן להקרנה קרובה הוא מקרן עם היכולת למלא חלל או מסך לבנים מקרוב. במקור, נדרש מרחק מסוים כדי שמקרן יוכל להציג תמונה. ככל שהמקרן רחוק יותר, כך ההקרנה עצמה גדולה יותר. מנגד, מקרן להקרנה קרובה מקרין את התמונה קרוב למסך.

מדובר בזן חדש של מקרן המאפשר למחשב הנייד ולמקרן שלכם (השילוב הרגיל בהקרנה ניידת או מאולתרת) להישאר קרובים למסך ולהקרין את התמונה או הווידאו, מבלי להידרש להתקין אותם מאחורי הצופים. זה גם מבטל את הבעיה הידועה של אנשים שעוברים מול המקרן והצללית שלהם מופיעה על המסך.

[ ראו כאן מדריך מקיף בנושא טכנולוגיות הקרנה ומקרנים ]

 
טכנולוגיות הקרנה במקרנים

LCD (תצוגת גביש נוזלי)

מקרן תצוגת גביש נוזלי (LCD) עושה שימוש בטכנולוגיית LCD כדי להקרין נתונים, תמונות או וידאו.  מדובר במקרן וידאו פופולרי למדי גם במאה ה-21, מכיוון שזול לייצר אותו ושחזור הצבע שלו מצוין. הוא נפוץ בסמינרים, פגישות ומצגות.

מקור האור של המקרן הזה הוא נורה סטנדרטית. בנוסף, המכשיר מאפשר למקור האור להעביר את קרנות האור שלו דרך שלושה לוחות אור LCD צבעוניים. לאחר מכן, הלוחות מאפשרים לחלק מהצבעים לעבור דרכם תוך שהם חוסמים את השאר, כדי לייצר את התמונה הרצויה עם דיוק נפלא עבור מכשיר בטווח המחירים הזה.

במקרן DLP בעל שבב אחד, האור הלבן מפוצל לרכיביו האדומים, ירוקים וכחולים – ולעתים לצבעים אחרים, כולל לבן כמו בדוגמה שלהלן – אשר מוחזרים מ-DMD אחד, אחד אחרי השני. התמונות בכל צבע מהבהבות ברצף על המסך במהירות כה רבה שהעיניים שלנו ממזגות אותן יחד לכדי תמונה בצבע מלא. (מקור:Upgrade Magazine)

DLP (עיבוד אור דיגיטלי)

מקרן עיבור אור דיגיטלי (DLP) הוא מקרן המקרין קרנות אור דרך גלגל צבע, מראות משקפות ועדשה. שיטת הפעולה שלו דומה לזו של מקרן ה-LCD, כאשר הוא מאפשר לחלק מהצבעים לעבור וחוסם את השאר וכך נוצרות תמונות נעות או עומדות המוקרנות למסך.

שבב ה-DLP האחראי לפעולת מקרן ה-DLP פותח במקור על ידי חברת Texas Instruments. השבב נודע גם בשם מכשיר מיקרו מראה דיגיטלי (DMD). שבב ה-DMD או ה-DLP מבדיל את מקרן ה-DLP ממקרני ה-LCD השונים. השבב הזה, שגודלו כגודל של תא דם, אחראי על ביצוע מניפולציות באור כדי לייצר תמונות על ידי שינוי מיקומי המראה על ציר מתלים מיקרוסקופי במהירות מרהיבה של 16 מיליון מחזורים בשנייה. 

LCD OR DLP מקרןLCoS (גביש נוזלי על סיליקון)

מקרן גביש נוזלי על סיליקון (LCoS) הוא מכשיר שלרוב ניתן למצוא בהתקנות מסחריות ובקולנוע ביתי חדשניים. אם יש לכם מקרן וידאו יוקרתי בשנות ה-2010, ככל הנראה מדובר במקרן LCoS. הם ידועים ביכולת שלהם להפיק תמונות נעות ברזולוציה גבוהה או ב-HD על גבי מסך ברמה שניתן למצוא באולמות קולנוע. הם יקרים למדי, כאשר המחירים שלהם נעים בין 15,000 ש”ח ויכולים לטפס גם ל-80,000 ש”ח ואף יותר.

הסיבה ל-HD המצוין ולמחיר הגבוה שלהם היא היכולת שלהם לנגן 4K.   הם ידועים בביצועים המדויקים שלהם, רמות השחור הנהדרות, הפיקסלציה הנמוכה והצבעים החיים. הם פועלים על ידי שילוב של טכנולוגיות ה-LCD וה-DLP יחד, ובכך נוצר הטוב משני העולמות בטכנולוגיית גביש נוזלי מיקרוסקופית.

מרחק המקרן מהמסך

טכנולוגיית אור ועוצמת הארה (מפרט המקרן מוסבר)

הנה כמה מונחים, טכנולוגיות, חידושים ומפרטים מעולם המקרנים, עם הסברים כדי שתוכלו להעמיק בנושא. זה יעזור לכם לבחור את המקרן הטוב ביותר שאתם יכולים בבוא העת.

מקורות אור

מקרן צריך מקור אור כדי להקרין את התמונה או הווידאו שעליו להציג על גבי קיר או מסך לבן. כך היה עם המקרנים העתיקים שנעזרו בגיליונות צלופן וחומרים דומים כדי להקרין הודעות, מכתבים, תמונות ושקופיות על גבי גיליונות בגודל של דף. כך גם היום עם המקרנים המודרניים ביותר. כל המקרנים עושים שימוש בנורות מתכת הליד, כולל שלושת הגדולים (LCD, DLP ו-LCoS).

עם זאת, מקרני DLP בעלי שבב אחד יכולים להשתמש רק ב-⅓  מהאור הלבן של הנורות האלה, מכיוון שיש להם רק שבב אחד שמעבד את שלושת צבעי היסוד RGB מגלגל הצבעים. לכן, נורה של 3,000 לומן תוציא 1,000 לומן בלבד בצבעי RGB במקרן DLP בעל שבב אחד. תצטרכו שלושה שבבים כדי לעבד את הצבעים והלומן ב-100%.

התקנת מקרן אפסון 2

 

מקרן עם נורה סטנדרטית:

נורה סטנדרטית נחשבת בדרך כלל לנורות מתכת הליד כגון נורות HID ונורות UHD. מקורות האור הללו פועלים באמצעות נורת זכוכית בלחץ גבוה המכילה מתכת הליד (לרוב סודיום יודיד) ואדי כספית. הנורות האלה ידועות ביעילות שלהן, כאשר הן יכולות להפיק 75-100 לומן אור לבן לוואט.

אורך החיים הממוצע של הנורה הזו הוא 3,000 שעות. אורך החיים של נורת מקרן מדורגת לפי “מחצית החיים” או אורך חיי הנורה עד שהבהירות שלה היא חצי ממה שהייתה. עלות החלפת נורת מקרן ירדה באופן משמעותי לאחרונה הודות לקמעונאים מקוונים ולמסחר אלקטרוני, דרכם נמכרות נורות מקרן OEM או גנריות זולות יותר.

מקרן עם נורת לייזר:

גם טכנולוגיית הלייזר שולבה במקרנים בשל העוצמה המבוקרת שלה ודיוק התמונה. כמו כן, המונח לייזר (LASER) הוא ראשי תיבות של “הגברת אור על ידי פליטה מאולצת של קרינה”. הלייזר מעצים את חלקיקי האור בקרן ממוקדת, כפי שחור קטן של צינור מחזק ומרכז לחץ של מים.

 

הקרן הצרה הזו של קרני האור המקבילות שימושית במקרנים מכיוון שאורך הגל של הלייזר הוא זהה לזה של הצבע ולכן הם לא מפריעים אחד לשני. הדבר מאפשר לאור להגיע רחוק מבלי לאבד מחוזקו או מהחיות שלו. במקרנים, התוצאה היא תמונה טובה ואיכותיות עם ניגודיות גבוהה. בנוסף, חיי נורת המקרן הם 30,000 שעות ומעלה. כמובן, מדובר במקרנים יקרים למדי.

מקרן עם נורת לד:

גם נורות הלד ידועות באורך החיים הארוך שלהן. הן משתמשות בצבעי ה-RGB (אדום, ירוק וכחול) ולא צריכות לפצל את האור לצבעים בודדים כדי לפעול. במובן מסוים, הן דומות לתצוגות RGB. כתוצאה מהטכנולוגיה הפשוטה יותר, שחוסכת מקום, גוף המקרן קטן יותר, מה שמאפשר למקרן הלד להיות גם קל יותר ממקרני נורות סטנדרטיות.

לכן, גם מקרני כיס או פיקו נעזרים בנורות לד, כדי לחסוך במקום. מחצית החיים של נורת הלד היא בין 20,000 ל-60,000 שעות. מכיוון שהנורות האלה הן מכשיר מצב מוצק, מקרני הלד ידועים בחוזק והחוסן שלהם. הם יכולים לקבל יותר מכות ולספוג פחות נזק לעומת מקרני נורות סטנדרטיות. 

·         

מקרן עם נורה כפולה או נורות מרובות:

מקרן טיפוסי עם נורה כפולה, כשמו כן הוא, נעזר בשתי נורות ולא בנורה אחת כדי לייצר הקרנות בהירות, חדות ומדויקות יותר מאשר מקביליהם בעלי הנורה הבודדה. נוסף על כך, אם נורה אחת מתקלקלת, הנורה השנייה תעבוד קשה יותר כדי להשיג את הבהירות האופטימלית הנדרשת במכשיר שלהם עד שתחליפו את הנורה שהתקלקלה.

מקרן נורה כפולה מורכב משתי נורות סטנדרטיות או משתי נורות לד. ישנם מקרני נורות מרובות כל כך מתקדמים עד שהם יכולים לערבב ולהתאים בין סוגי נורות בתור נורות רזרביות, דבר שמכונה מקרן “היברידי”. חלק מהמקרנים ההיברידיים משתמשים בטכנולוגיות לייזר ולד יחד. המקרנים האלה משתמשים בלייזר כדי לייצר ירוקים, המגבירים את הבהירות של הקרנת הלד. הם פחות יקרים ממקרני לייזר.

בהירות \ לומנס

בהירות המקרן או עוצמת התאורה נמדדת בלומן. לומן היא יחידה של כמות האור שהנורה מסוגלת להפיק. ככל שהנורה מפיקה יותר לומן, כך המקרן בהיר יותר. על פי רוב, נורת הליד מפיקה יותר לומן מאשר נורת לד. בחזרה לדימוי הצינור והמים, לומן עבור האור מקבילה לליטרים לשנייה כשהמים זורמים מהברז.

כשאתם משתמשים במקרן, התאימו את אור החדר לבהירות המקרן. מקרן מעומעם עם 1,000 עד 1,200 לומן זקוק למקורות אור מעומעמים או לחדר חשוך ללא אור בכלל, כדי שיוכל להקרין תמונה ברורה. מקרן עם בהירות גבוהה יותר של כ-2,500 לומן או יותר נדרש כאשר אתם נמצאים באזורים בהירים וגדולים יותר, בהם אין לכם את האפשרות לעמעם את האורות. 

[ ראו פה מדריך מקיף בנושא עוצמת הארה וההבדלים בין אנסי לומס ללומנס ]

יחס ניגודיות

הניגודיות היא כמות ההבדל בין האזורים החשוכים והבהירים יותר בתמונה. ככל שהניגודיות של איכות תמונת המקרן שלכם טובה יותר, כך תוכלו לראות יותר פרטים בתמונה. הנתון מגלם גם את היחס של האור המשתקף מתמונה שחורה לחלוטין ותמונה לבנה לחלוטין. 

לכן, אם יש לכם מקרן עם יחס ניגודיות של 3000:1, המשמעות היא שהחלקים הלבנים בהירים מהתמונה השחורה פי 3000, מה שמוביל לתמונה מפורטת יותר ופחות עכורה מהמכשיר שלכם. תוכלו לראות טוב יותר תנועה בווידאו או טקסטים, גרפיקות, תמונות ומספרים בתמונה עומדת.

מקרן HDR

טווח דינמי רחב (HDR) או הדמיה בטווח דינמי רחב (HDRI) היא טכניקה המשמשת לצילום ולתצוגת תמונה או וידאו כדי לייצר הפצת אור בטווח דינמי רחב יותר ממה שניתן בטכניקות צילום או הדמיה סטנדרטיות. במילים פשוטות, זו דרך נוספת להפקת תמונות בהפרדה גבוהה.

בהקשר של מקרנים, שימוש בטכנולוגיית HDR עשוי להיות מעט מסובך. HDR בטלוויזיות דיגיטליות שונה למדי מ-HDR במקרנים. אחרי הכול, מקרנים קרובים יותר לתצוגות או מסכי קולנוע מאשר למסכי טלוויזיה. למשל, בעוד שהבהירות ב-HDR היא בהירות מוחלטת, בהירות המקרן תלויה בחומר המסך, בסביבה, בגודל ובמרחק. כדי להשיג HDR במקרן, נדרש הליך כיול.

רזולוציה מקסימלית ורזולוציה טבעית של המקרן

רזולוציה היא כמות הפיקסלים האופקיים על גבי מסך כפול כמות הפיקסלים האנכיים. מקרן HD, למשל, זקוק לרזולוציה של 1920 x 1080 כדי להיחשב HD,  בעוד שמקרן 4K מפיק 3840 x 2160. ככל שיש יותר פיקסלים, כך התמונה הדיגיטלית הסופית תהיה ברורה ומדויקת יותר.

רזולוציה טבעית היא כמות הפיקסלים בפועל בשבב ה-LCD או ה-DLP של המכשיר. רזולוציה מתייחסת לרזולוציה של התמונה המוקרנת על המסך,  כאשר הרזולוציה הטבעית פירושה הרזולוציה האמיתית של רכיב התמונה שיוקרן על ידי המקרן. 

 

יחס הממדים של תמונת המקרן

יחס הממדים של המקרן מתייחס ליחס בין הגובה לרוחב. למשל, תצוגת 4:3 מפיקה תמונה מרובעת המשויכת לרוב לטלוויזיות בהפרדה תקנית (SD) ובשפופרת קרן קתודית (CRT),  כאשר יחס ממדים של 16:9 הוא מסך מלבני המשכיר מסכי קולנוע. כאשר וידאו ב-4:3 מוקרן ממקרן 16:9, תופיע תמונה מתוחה או שיתווספו פסים שחורים תוחמים.

יחסי הממדים הנפוצים ביותר במקרני וידאו הם 16:9 (HDTV 1080p), 16:10 (WUXGA ו-WXGA) ו-4:3 (SXGA ו-XGA). מה יחס הממדים הטוב ביותר לצרכים שלכם? תלוי מה יחס הממדים של סרטוני ה-DVD או ה-BD שאתם מתכוונים לצפות בהם או של המצגות שאתם מתכוונים להציג מהמחשב הנייד שלכם. 

מרחק המקרן מהמסך

יחס הטלה \ זריקה

יחס ההטלה מבטא את רוחב התמונה כאשר תציבו את המקרן במרחק מסוים מהמסך. במילים אחרות, זהו המרחק בין המסך עליו הווידאו מוקרן לבין עדשת המקרן. למשל, יחס הטלה של 2.4:1 מתייחס למקרן שזקוק למרחק של 24 רגל (7.3 מטרים) כדי להקרין את הווידאו על גבי מסך של 10 רגל (3 מטרים).

 

כפי שציינו קודם לכן, מקרן הקרנה קרובה מאפשר לכם להקרין מקרוב למסך. מקרן רגיל, כמו אלה המשמשים באולמות קולנוע, זקוק ליחס הטלה ארוך שמגיע עד לצופים הרחוקים ביותר. יחס ההטלה וגודל המסך חשובים מכיוון שהם קובעים כמה רחוק תצטרכו להציב את המקרן מהמסך כדי לקבל תמונה בגודל מלא.

זום עדשה

זום העדשה מאפשר למקרן שלכם לייצר את התמונה על גבי מסך קטן יותר או גדול יותר מבלי להזיז את המקרן. זום עדשה עדיף מאשר זום דיגיטלי בשל הדיוק הגבוה שלו בשמירה על בהירות ופרטי התמונה. למרות שזום דיגיטלי עושה את העבודה, לרוב הוא מייצר תוצאות מפוקסלות או מעורפלות.

עדיף להשיג זום אופטי המשלב הזזה של העדשות בתוך המקרן כדי לקבל תמונה ברורה יותר, בייחוד כשמדובר בווידאו ברזולוציית HD או 4K. תכונת הזום של המקרן מסייעת במיוחד כאשר יחס ההטלה בין העדשה למסך אינו מספיק.

 Keystone Corrections והטיית עדשה

כאשר המקרן שלכם אינו מיושר עם מרכז המסך, ההקרנה תיצור “קיסטון”, או צורת מלבן זוויתית ולא מושלמת. לדוגמה, כאשר המקרן לא נמצא בקו המרכז האופקי, ייווצר עיוות קיסטון אופקי. תמונות הקיסטון האלה, או אפקט הקיסטון, מתקיים מאחר שתמונת המקרן אינה מיושרת ב-90° לשטח המסך.

 

לכן, למקרנים רבים יש תיקון קיסטון אוטומטי. התכונה הזו זמינה בשלט הרחוק של המקרן ומאפשרת למכשיר לאתר ולתקן תמונות “קיסטון” באופן אוטומטי. הדבר שונה מהטיית עדשה. התכונה הזו מאפשרת לעדשה לזוז כלפי מעלה או מטה, או שמאלה וימינה, בעזרת חוגה או מוט, כדי לתקן את חוסר היישור של ההקרנה מבלי להזיז את המקרן עצמו. 

טכנולוגיית תלת מימד

טכנולוגיית תלת מימד זמינה כיום בכל אולמות הקולנוע. כל מה שאתם צריכים זה משקפי תלת מימד ואתם יכולים לצפות בסרט שטופל בתלת מימד. הגרסה המודרנית הזו של סרטי התלת מימד האדומים כחולים הישנים פועלת פחות או יותר באותו האופן – הפיכת התמונה לתלת מימד שניתן לראות באמצעות משקפיים. 

הרעיון הוא לספק תמונה שונה לכל עין, כדי לייצר אשליה של צפייה בשלושה מימדים, בעוד שהמסך נותר שטוח. התמונות העולות אחת על השנייה גורמת למוח שלכם לראות עומק בתמונה. 

 

מקרן 4K

טכנולוגיית מקרן 4K הייתה יקרה באופן מופקע,  עד שבסוף שנת 2017, הגיחו לשוק מקרני ה-4K הראשונים שעלו פחות מ-13,000 ש”ח, כשחלקם עלו אפילו 10,000 ש”ח ופחות. כמובן, זה לא יכול להגיע בלי קאץ’. ה-4K של טלוויזיית 4K שונה מזו של מקרני 4K.

מקרן יקר עם איכות תמונה 4K אמיתית הוא בעל רזולוציה של 3840 x 2160, כאשר כל פיקסל מהווה יחידת קטנה מהתמונה. אם תביטו בתמונה דרך זכוכית מגדלת, תראו כל אחד מהפיקסלים. למקרני ה-4K ה”מזויפים” והזולים יותר יש שבבי הדמיה ברזולוציה נמוכה, המסיטה מעט כל פיקסל כך שייראה שעל המסך מופיע פיקסל אחר. הסטייה מתרחשת כל כך מהר שהעין האנושי רואה תמונה של כמעט 4K, או 3840 x 2160, שמגיעה בכלל משבב LCD 1920 x 1080!

מקרנים אלחוטיים ומתאמים

ישנם מקרנים שניתן להשתמש בהם ללא חוטים וכבלים כלל. הם יעילים במיוחד כתצוגות עבור מדיה מהאינטרנט. אתם יכולים להמיר את המקרנים החוטיים שלכם למקרנים אלחוטיים בעזרת מתאמים אלחוטיים. 

רוב מקרני הכיס הם אלחוטיים והם נשענים על אותה הטכנולוגיה הקיימת במכשירים ניידים, כדי לא להזדקק לחיבורים וחיווטים. מכשירים חוטיים מסורתיים דורשים אפליקציה וחומרה כדי לשלוח מסך מחשב או HDTV למקרן באות אלחוטית שנשלחת ממתאם.

[ ראו כאן מדריך מקיף לבחירת מקרן אלחוטי מומלץ ]

רמקולים מובנים

חלק מהמקרנים פועלים יותר כמו תצוגות וידאו או סרטים, כך שלעתים יש היגיון בכך שהמקרן ישלח את הצליל בעצמו לנגן המדיה העיקרי. הדבר קיים לרוב במקרני פיקו או כיס, כדי שיהיה לכם נגן וידאו נייד.

במקום שהצליל ייצא מרמקול המחשב שלכם או ממערכת הסאונד של הבית, תוכלו להשתמש ברמקול של המקרן כדי לנגן את הצליל. לרוב, זה דורש שלמקרן תהיה כניסת אודיו של 3.5 מ”מ או חיבור HDMI, כיוון שכך ניתן לשלוח וידאו ואודיו בכבל אחד.

 

MHL

MHL לוקחת את המדיה שלכם מהטאבלט או מהטלפון כך שאתם יכולים להציג תמונות, וידאו ומשחקים על גבי מסך גדול דרך תצוגה הדומה למקרן. לצורך כך, נדרש כבל MHL המתחבר לכניסת ה-micro-USB של הטלפון או הטאבלט שלכם. הצד השני של הכבל מתחבר לכניסת ה-HDMI של המקרן שלכם.

זה עובד גם עם תצוגות מדיה אחרות כגון HDTV או מסך מחשב עם חיבור HDMI. במילים אחרות, מדובר במעין מתאם מנייד ל-HDMI המשמש לחיבור אופטימלי של מכשירים ניידים כדי לקבל תצוגה גדולה יותר. כמו כן, לא תצטרכו כבלים או מתאמים רבים כדי שהסמאטרפון שלכם יעבוד עם המקרן.

 

נטוורקינג

דרך נוספת לשלוח תוכן למקרן שלכם היא דרך רשת. בשימושים עסקיים, זה עשוי להיות יעיל במיוחד, כאשר לעתים עולה הצורך להציג מצגות בזמן אמת. כדי לאפשר את זה, המקרן שלכם צריך להיות בעל יכולות נטוורקינג מובנות או שתוכלו להשתמש במתאם.

למשל, תוכנת נטוורקינג הפועלת עם מתאם יכולה לאפשר לכם להתחבר לעד 16 מחשבים ממקרן אחד או לחלוק את אותו המכשיר עם מציגים שונים מבלי להחליף כבלים, מכיוון שכל המחשבים הניידים והנייחים שלכם כבר יהיו מחוברים אליו. כמו כן, הדבר מאפשר גם לחלוק תמונות, שקופיות או סרטונים רבים למקרנים שונים ממחשב אחד.

 

איזה סוג של חיבור מקרן אתם צריכים?  
ישנם סוגי חיבורים רבים באמצעותם אתם יכולים לחבר את המקרן שלכם לנגן ה-DVD או הבלו ריי, למחשב הנייד, לסמאטרפון, לטאבלט וכן הלאה. הנה כמה מהנפוצים ביותר.  

מקרן 27HDMI

ממשק מולטימדיה בהבחנה גבוהה (HDMI) הוא ממשק הסטנדרט של היום לאודיו/וידאו עבור נגני HDTV ומדיה. הוא ידוע ביכולתו לשדר נתוני וידאו דיגיטליים לא דחוסים ונתוני אודיו דיגיטליים דחוסים או לא דחוסים דרך מכשיר המתאים לסטנדרט ה-HDMI, כגון מסך מחשב, DTV, HDTV, מכשיר אודיו דיגיטלי וכן (כמובן) מקרן וידאו.

 

מקרנים מודרניים רבים מכל הסוגים (מ-LCD, דרך DLP ועד LCoS) עושים שימוש בפורמט ה-HDMI כדי להפיק הקרנות ברזולוציות של HD 1080p עד 4K עם וידאו בדיוק הגבוה ביותר שמקרן יכול להפיק. אומנם לרבים מהמקרנים האלה אין אפשרות של אודיו, אך לחלקם יש רמקולים הנעזרים בהעברת A/V הניתנת באמצעות כבל HDMI.

 

VGA (D-sub 15)

חיבור ה-VGA D-plug מסוג D-sub 15 הוא החיבור הנפוץ ביותר המשמש מקרני וידאו כיום. ל-D-plug הסטנדרטי יש שתי שורות פינים במרווחים של עשירית האינץ’, כאשר בשורה אחת חסר פין, מה שיוצר חיבור בצורת D.

לחיבור ה-D-sub 15 יש שורת פינים שלישית, תוך שמירה על צורת האות D. מקרני וידאו רבים דורשים את החיבור עם ה-15 פינים כדי להגיע לתמונה בדיוק מרבי. 

 

DVI

ממשק ויזואלי דיגיטלי (DVI) הוא חיבור ה-HD המושלם למקרן לאר העובדה שלרוב המקרנים, בדומה לרוב מסכי המחשב, אין רמקולים. נכון לומר שפורמט ה-HDMI נמצא בכל מקום, אך ה-DVI הגיע קודם והוא מתאים אף יותר למקרן שקט. הוא מגיע בגרסה אנלוגית, דיגיטלית ומשולבת.

בדומה ל-HDMI, הוא משמש לחיבור מקור וידאו HD לא דחוס כגון נגן מדיה או מחשב למכשיר תצוגה, כגון מקרן. המטרה הייתה להפוך אותו לחיבור הסטנדרט לווידאו דיגיטלי, אך המפרסמים והיצרנים בחרו ב-HDMI בשל הפופולריות של ה-HDTV.

וידאו מרוכב (RCA)

ה-RCA, או חיבור הווידאו המרוכב, הוא החיבור הנפוץ בדור ה-A/V בו רזולוציית SD של 480i עד 576i על ערוץ בודד הייתה הסטנדרט. כדי לנגן וידאו מנגן VCR, מצלמת וידאו, DVD או טכנולוגיית מחשב ישנים, ייתכן שתצטרכו מקרם עם כניסת composite.

לווידאו המרוכב יש שלוש גרסאות שונות המכונות SECAM, PAL ו-NTSC.  ניתן לנגן ממכשיר וידאו מרוכב דרך מקרן HDMI באמצעות מתאם או ממיר, אך מכשירים ישנים פועלים לרוב טוב יותר אחד עם השני.

 

S-Video

S-Video הוא הסטנדרט הטוב יותר עבור RCA מרוכב, המוכר גם בשם Y/C. פורמט חיבור המקרן הזה משמש בעיקר להקרנת וידאו SD, בדומה ל-RCA. עם זאת, יש לו מספר יתרונות לעומת ה-RCA בשל היכולת שלו להפריד בין האותות הצבעוניים והשחור לבן.

הוא מפיק וידאו באיכות SD ותמונות טובות יותר עבור וידאו מרוכב, אך לא ברזולוציה גבוהה כמו פורמטי ה-HDMI.  

 

וידאו קומפוננט (YPbPr)

וידאו מרוכב, המוכר גם כ- YPbPr, הוא פורמט A/V המשתמש במרחב צבע כדי לשלוח תמונות בצורה ראויה לשלושה ערוצים, לעומת השניים של ה-S-Video והאחד של ה-RCA המרוכב. וידאו מרוכב משתמש בגרסה האנלוגית של מרחב הצבע YCbCr. YPbPr ו-YCbCr הם זהים מבחינה מספרית, כאשר הראשון מיועד לשימוש אנלוגי.

LAN:

מקרן יכול להתחבר גם לרשת מקומית (LAN). כפי שציינו בסעיף הנטוורקינג, למקרנים מסוימים יש חיבורים, מתאמים או אפליקציות המאפשרים להם להתחבר ברשת למחשבים שונים. LAN היא רשת מקומית המתפרשת על גבי אזור קטן.

לרוב, LAN מחברת מחשבים בתוך בניין למקרן אחד או יותר. 

 

USB-A

USB-A הוא כניסת אפיק טורי אוניברסלי (USB) סטנדרטי שנמצא כמעט בכל מחשב מודרני ומכשיר מהסוג הזה עוד משנת 1996. ה-USB הוא התקן התעשייתי בכל הנוגע לחיבורי חומרה בין מחשבים ועזרים המחוברים אליהם, כגון מדפסות, סורקים, טאבלטים וכמובן, מקרנים. אם אתם רוצים לחבר את המקרן שלכם למחשב, ככל הנראה הוא יזדקק לכניסת USB.

  הגרסה הנפוצה ביותר של USB-A היא USB-A 3.1. 

 

USB-B

USB מסוג B פחות נפוצה מה-USB-A וה-USB-C המפורסמות ונמצאות בכל מכשיר נייד באשר הוא. עם זאת, מקרנים רבים מצוידים בכניסת USB-B ולא USB-C בתור חלופה לכניסת ה-USB-A הסטנדרטית. צורת מחברי ה-USB-B היא ריבוע. 

 

כניסת אודיו (3.5 מ”מ)

כפי שציינו קודם, למקרנים מסוימים יש רמקולים מובנים ההופכים אותם למעין טלוויזיה או קולנוע ניידים. אתם רק צריכים קיר או מסך גדול מספיק ואתם יכולים לצפות בסרטים או לעשות בינג’ על הסדרות האהובות עליכם עם קהל גדול יותר.

בנוסף, מלבד כבלי ה-HDMI והכניסות המזרימות אודיו יחד וידאו בכבל אחד, מקרנים ישנים יותר עם רמקולים היו צריכים כניסת אודיו 3.5 מ”מ כדי לנגן את הצלילים מהווידאו יחד עם הווידאו עצמו. הכניסות האלה זמינות במערכות ישנות יותר המשתמשות בחיבורי RCA או S-Video.

 

5BNC

למרות שמדובר בפורמט חיבור A/V זניח למדי הדומה ל-SCART, זוהי יציאה הנפוצה במקרני וינטג’ רבים ובציוד רדיו וטלוויזיה. כבל ה-5BNC או ה-5-BNC מסוגל לשלוח נתונים ממכשיר אחד לאחר על ידי שידור אות חשמלית. 5BNC עושה שימוש בכבל מבודד המכונה קואקסיאלי. 

  בקצה הכבל הזה נמצאים 5 מחברי BNC זכריים בכל צד.  

סיכום  

מקרנים עשו כברת דרך מאז שהגיחו לעולם. מהקמרה אובסקורה ועד מראות הקסם הסיניות, נדרשה לא מעט התפתחות טכנולוגית עד שהאדם יכול היה להשתמש במכשיר כדי לצפות במצגות או אפילו בסרטים.

בסופו של דבר, בחירת המקרן תלויה בשימוש המיועד המסוים שלכם, במכשירים הזמינים לכם אליהם אתם אמורים להתחבר ובמחיר שנחשב סביר בעיניכם ועבור הצרכים שלכם. תנו לתקציב להגדיר את הרכישה שלכם וקנו את המקרן הטוב ביותר שהכסף שלכם יכול לקנות, בין אם מדובר במקרן לייזר DLP, במקרן כיס LCD או במקרן היברידי עם טכנולוגיית LCoS. 

 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !