“רגע…המקרן הזה אומר שהבהירות שלו היא 1,200 לומן והמקרן הזה, שהוא קטן יותר, אומר שהבהירות שלו היא 3,000 לומן, והוא עוד זול יותר? משהו לא מסתדר. מה אני מפספס?”  [זהו משפט מפתח שאנו נשאלים ע”י לקוחות רבים שלנו ]

צרכנים המחפשים את המקרן הראשון שלהם לרוב שואפים למקרן הבהיר ביותר שהם יכולים למצוא. אך כאשר רבים מאותם צרכנים באמת בוחנים את הנושא, הם נתקלים בחידה גדולה עוד יותר: כיצד להבין את מפרטי הבהירות השונים בשוק. הסוגיה הזו נובעת מכך שחלק מהמותגים בשוק בוחרים שלא להשתמש בתקן הבהירות הבינלאומי המוכר על ידי הרוב (בהירות ANSI), אלא מפרסמים מפרטי בהירות שונים. מבין מפרטי הבהירות השונים של מקרנים בהם הצרכן עשוי להיתקל, הנפוצים ביותר הם: בהירות ANSI, בהירות LED ובהירות מקור אור.


***שימו לב! אנחנו יבואני מקרנים לסרטים ומקרנים נוספים  ( בעיקר מכירה סיטונאית ) אם אתם מחפשים קניית מקרן, או קניית מסך למקרן, אז שימו לב כי אנו מוכרים מקרנים מקוריים עם נתונים “אמיתיים” בלבד !!!     חייגו אלינו 050-2288600 או הגיעו אלינו וקבלו ייעוץ ללא תשלום !

 

למרות שכל שלושת סוגי הבהירות משתמשים ביחידה הסטנדרטית המשמשת לבהירות, לומן, ההבדלים בין ההגדרות שלהם גורמים לערכים להשתנות משמעותית. כתוצאה מכך, מקרני מותג, כגון מקרנים ממותגים של: BenQ, Xgimi, Clx, Optoma ודומים להם, המשתמשים בתקנים הבינלאומיים המוכרים, עשויים לרשום ערך בהירות של 1,000 ANSI לומן, בעוד שמקרן מתחרה (בד”כ מקרנים סיניים עם ברנד לא ידוע ולא מוכר), שיש לו את אותו ערך ANSI לומן, ישתמש ב-LED לומן במקום וירשום ערך של 2,400 לומן.

ואז נשאלת השאלה: אם כל סוגי הבהירות הללו נמדדים בלומן, מדוע הערכים שלהם כל כך שונים?

מה זה ANSI?

מכון התקנים האמריקני (ANSI) הוא גוף פרטי ללא מטרות רווח הקובע תקנים ושיטת הערכת תאימות בארצות הברית. המכון, שהוקם בשנת 1918, פועל בשיתוף פעולה הדוק עם בעלי עניין מהתעשייה והממשלה כדי לזהות ולפתח פתרונות לאומיים ועולמיים מבוססי תקנים ותאימות.

 

די לומר כי הסיבה לחוסר העקביות הזה היא שכל אחד משלושת הסוגים שהוזכרו לעיל מודד היבטים שונים בבהירות המקרן. בטבלה להלן תוכלו למצוא סיכום  מהיר של ההבדלים האלה:

 

ANSI לומן LED לומן לומן מקור אור
מקורות ANSI לומן

פותח והוגדר על ידי גוף בינלאומי מוכר, מכון התקנים האמריקני (ANSI).

LED לומן

נטען באופן עצמאי על ידי מספר קטן של מותגים.

לומן מקור אור

תקן בינלאומי מוכר.

מטרה ANSI לומן

מייצג את הבהירות הנראית בתמונה המוקרנת על מסך.

LED לומן

מחשב את הבהירות שהעין האנושית מרגישה

לומן מקור אור

מציין את הבהירות הנראית ממקור אור

היקף שימוש ANSI לומן

תקן בינלאומי מוכר המתאים לכל המקרנים.

LED לומן

רלוונטי רק עבור מקרני לד מסוימים ממספר מותגים ספציפיים.

בדרך כלל משמש לציון הבהירות ממקור האור עצמו, אבל משמש יצרנים מסוימים של מקרני LCD עם לוח בודד כדי לייצג בצורה מטעה את הבהירות הכוללת של המקרן.
שיטת חישוב ממוצע של הבהירות הנמדדת מ-9 אזורים שונים על גבי מסך ההקרנה. שיטת המדידה פותחה על ידי החברות עצמן, מה שמאפשר להן לטעון שמקרני הלד שלהן בהירים יותר לעין האנושית מאשר מקרנים מסורתיים. השיטות האלה לא אושרו על ידי אף ארגון בינלאומי. מודד ישירות את הבהירות של מקור האור.

 

כיצד להמיר יחידות שונות חזרה ל-ANSI לומן ?

ככלל, מקרן 1,000 LED לומן שווה ערך למקרן – 417 ANSI לומן (LED לומן ÷ 2.4 = ANSI לומן. שיעור ההמרה מבוסס על המספרים המפורסמים על ידי היצרן).

1,000 לומן מקור אור שווה ערך ל-60 ANSI לומן (לומן מקור אור x 0.04 עד 0.06. שיעור ההמרה המדויק תלוי ביעילות לוח ה-LCD או DLP של המקרן אצל כל יצרן מקרנים).

ניתן לראות להלן דרך מהירה להמיר את הערכים של סוג בהירות המקרן אחד לאחר:

 

המרת LED לומן ל-ANSI לומן                                                                 המרת לומן מקור אור ל-ANSI לומן

LED לומן ANSI לומן   לומן מקור אור ANSI לומן  
120 → 50 830 → 50
300 → 120 2000 → 120
480 → 200 3300 → 200
1200 → 500 8300 → 500
2400 → 1000 17000 → 1000
2880 → 1200 20000 → 1200

* באופן כללי, חלק ממותגי המקרנים המשתמשים בבהירות LED מפרסמים עלייה מעל בהירות ANSI ב-2.4 עבור בהירות LED, אך המספרים האלה הם השערות המבוססות על תנאי התאורה האידיאליים ביותר (כגון מקרן בחדר חשוך וכו..).

** בהירות מקור האור למקרן רגיל עם האופטיקה והמרת האור הטובות ביותר (כמות האור הזמינה לאחר עיבוד על ידי גלגל הצבעים, המראות והעדשות) היא לכל היותר פי 16 מבהירות ה-ANSI.

בניתוח הטבלאות, ניתן להבחין בקבוע אחד: בהירות ANSI. הסיבה לכך היא אופן הגדרת כל מדד בהירות.

בהירות ANSI: תקן הזהב למדידת בהירות

אז איזה מקרן כדאי לקנות ?

בהתבסס על ההגדרות האלה, הסיבה בגינה בהירות ANSI משמשת כסטנדרט למדידת בהירות (כפי שמוצג בטבלאות לעיל) הולכת ומתבהרת. הסיבה לכך היא שבהירות ANSI, כפי שעולה משמה, היא מדד הבהירות היחיד העושה שימוש במתודולוגיה סטנדרטית מדעית המאושרת על ידי גוף בינלאומי. זה נותן למדידות הבהירות של ANSI אמינות שאין למדדי בהירות אחרים, המסתמכים על גורמים שרירותיים (כמו האופן בו נמדד אפקט HK עבור בהירות LED) או מציגים ערך בהירות בעקיפין כדי לייצר מספרים מטעים/מנופחים (כפי שבהירות מקור האור משמיטה את ההשפעות השליליות של המרכיבים הפנימיים של מקרן על הבהירות הסופית שלו).

*** מאת: עמית שוורץ – יועץ מקרנים וציוד הקרנה.

ראו עוד במרכז הידע שלנו: 

 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !