מהו גיין (Gain) במסכי הקרנה ומה חשיבותו ?

כל סוג של מסך המיוצר או נמצא בשוק הינו בעל מאפיין גיין כלשהו. זוהי אולי הספציפיקציה החשובה ביותר בכל מסך הקרנה חשמלי [ ראו כאן קטלוג ומחירי מסך הקרנה חשמלי ] או כל סוג אחר. מסכי הקרנה מסוימים נחשבים לבעלי גיין נמוך וחלקם נחשבים לבעלי Gain גבוה [ כמו במסכי הקרנה ג’יסון סקרין מסדרת Black Dioamond ]. רוב מסכי ההקרנה הביתיים הם בעלי גיין נמוך, והם בעלי דירוג גיין בטווח אשר בין 1.0 ל-1.3. חלק ממסכי ההקרנה דוחי האור הסביבתי האפורים והמודרניים אף מדורגים ב-0.6 גיין בלבד. מסכי הקרנה בעלי גיין גבוה מגיעים עד ל-1.4 ואף מעבר לכך. אך מהי משמעותם של המספרים הללו כאשר אנחנו מתייחסים לחוויית הצפייה שלכם?

עדכון אחרון: 02.01.2023 כולל טיפים על התקנת המקרן


***שימו לב! אנו יבואנים של מקרני קולנוע ביתי (מכירה סיטונאית בעיקר) של מקרנים ( ראו פה מבצעי מקרנים למכירה ) ומסכי הקרנה ואביזרים.. כך שאם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לפנות אלינו ונעזור לכם בשמחה…

חייגו אלינו 050-2288600 או הגיעו אלינו וקבלו ייעוץ ללא תשלום !

Gain הוא למעשה מידת ההשתקפות של כל מסך הקרנה או משטח הקרנה. ערכו המספרי של הגיין מייצג את יחס האור אשר משתקף מן המסך בהשוואה לאור אשר משתקף מלוח מגנזיום חמצני לבן וסטנדרטי המיועד לצרכי השוואה. לפיכך, מסך עם בעל גיין בדירוג של 1.0 יחזיר אור בדיוק באותה המידה כמו לוח הרפרנס הלבן.
מסך למקרן המדורג ב-1.4 Gain יחזיר כ- 40% יותר אור מאשר הלוח הלבן, בעוד מסך אפור בעל דירוג של 0.8 יחזיר 80% מהאור שמחזיר לוח לבן.

עשוי להיות קל יותר להבין את טבעו של מאפיין הגיין על ידי חשיבה במונחים של יחסי גומלין בין הבהירות והגודל של אזור הצפייה האופטימלי. אם מדברים באופן טכני, הגיין נמדד מנקודת התצפית שבה המסך הקרנה נראה בשיא בהירותו, נקודה שהיא בדיוק ממול למסך ואנכית לו – כלומר בדיוק במרכז, ב-sweet spot. המידות שנלקחות בשלב זה ידועות כגיין שיא ב-0 מעלות לציר הצפייה. (peak gain at zero degrees viewing axis). (זהו מידע ממש חשוב!)

אם תזוזו הצדה ותצפו במסך הקרנה בזווית, מידת הבהירות של התמונה המוקרנת תפחת. הזווית בה קריאת הגיין צונחת ל-50% מערך השיא (ה-peak value) ידועה בתור זווית צפייה בחצי גיין (the half gain viewing angle). משמעות הדבר היא כי אדם אשר מביט במסך מזווית זו יראה תמונה בת מחצית הבהירות אשר תתקיים בתמונה בה יצפה אדם היושב בעמדה המרכזית ביותר.

 

בתמונה: מסך הקרנה חשמלי עם מותחנים

 

מסכי הקרנה בעלי Gain נמוך הינם בעלי זוויות צפיה רחבות יותר בעלות חצי גיין מאשר מסכים בעלי גיין גבוה. דבר זה מתרחש עקב העובדה כי מסכי הקרנה עם גיין נמוך מפזרים אור בצורה שווה יותר גם על פני טווח זוויות רחב.

מסך מקרן בעל גיין גבוה מיוצר על מנת להחזיר יותר מהאור אשר מופק על ידי המקרן באזור הקו המרכזי של נתיב ההקרנה, ופחות אור בזוויות הצפייה ה*משופעות/אלכסוניות. כך, רמת הבהירות פוחתת יותר ככל שאתם מתרחקים מאזור אפס המעלות בציר הצפייה (ה-zero degree viewing axis) וזווית הצפייה בחצי גיין (ה-half gain viewing angle) היא צרה באופן יחסי.

[ ראו פה מדריך מקיף בנושא מסכי הקרנה ]

בתמונה: מסך הקרנה קבוע

האם מסך מקרן בעל Gain גבוה הוא דבר טוב?

קל יהיה (וגם מוטעה) לקפוץ למסקנה כי מסך גיין גבוה חייב להיות עדיף על פני מסך הקרנה בעל גיין נמוך. אחרי הכול, מה יכול להיות רע בנוגע לקבלת יותר אור אשר מגיע מהמסך, מעבר לאור שמפיק המקרן? ישנם מצבים בהם גיין גבוה הוא הבחירה ההגיונית, אך ישנם גם כמה חסרונות פוטנציאליים לגיין גבוה בסביבת הקרנה של קולנוע הביתי. [ ראו כאן את המדריך המלא לבחירת מקרן קולנוע ביתי ]

 

ראשית, כפי שצוין, זה מתחיל ביחסי הגומלין שבין בהירות וזוויות צפייה. מסך בעל גיין בדירוג 1.0 מפזר אור בצורה שווה בכל הכיוונים. כתוצאה מכך, ניתן להושיב אנשים בזוויות צפייה רחבות ביחס למסך הקרנה, וכל המושבים יספקו חווית צפייה דומה ללא קשר לזווית הצפייה.

עם מסך הקרנה בעל גיין גבוה, בהירות התמונה גוברת עבור אלה אשר יושבים במרכז, וקטנה עבור אלה אשר יושבים בצדדים. עבור צופים היושבים הרחק מהמרכז, הבהירות היחסית של חלקים שונים מהתמונה עשויים להשתנות בצורה מאוד משמעותית, כך שמסך הקרנה בעל גיין גבוה עשוי לייצר מגבלות על כמות המושבים האופטימלית או המקסימלית ע”י מקרן לבית שלכם.

 

שנית, מסך הקרנה בעל גיין גבוה אינו מחזיר את הצבעים אדום, ירוק וכחול בצורה שווה באופן טיפוסי. כך, הוא יכול לייצר שינויים בצבע התמונה אשר ניתנים להבחנה כאשר זזים בקרבת המסך וצופים בו ממגוון זוויות. גם במקרה זה התמונה תיראה שונה עבור כל צופה, כתלות במיקום הישיבה שלהם.

 

שלישית, כל מסך הקרנה בעל גיין הגבוה יותר מ-1.0 כולל לפחות רמה מסוימת של hot spotting. משמעות הדבר היא, שכאשר צופים במסך ממיקום מרכזי, החלק המרכזי של התמונה יהיה בהיר יותר מאשר קצוות התמונה. במסכים בעלי גיין הפחות מ-1.3 או בעל דירוג דומה, דבר זה אינו ניתן להבחנה בקלות, אך ככל שהגיין מטפס מעל ל-1.3, דבר זה יכול להפוך להסחת דעת אמיתית.

לסיכום

למסכי מקרן בעלי גיין גבוה ישנו מקום חשוב בעולם המקרנים. מקרנים לחדרי ישיבות או מקרן בכיתות לימוד  או כל מקרום בהם אתם מעוניינים בתאורה דולקת, ורוב המושבים יכולים להיות ממוקמים בטווח החזרת האור הצר של המסך, מסכים בעלי גיין גבוה יכולים להיות מאוד אפקטיביים בהגברת בהירות התמונה בין אם מדובר במקרן רגיל או מקרן נייד. יחד עם זאת, גם וידאופיל המחפש עבור איכות התמונה האופטימלית בסביבות קולנוע ביתי לרוב יבחר במסך הקרנה בעל גיין גבוה. 

ראו עוד במרכז הידע שלנו: 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !