***שימו לב! אנו יבואנים ומשווקים של רמקולים שקועים בלוטוס ו- מערכות סאונד ביתיות שקועות בתקרה – הכי זולים בארץ (מכירה סיטונאית בעיקר) כך שאם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לפנות אלינו ונעזור לכם בשמחה…

תוכלו ליצור איתנו קשר – טלפוני או ווצאפ ב:

050-2288600

[ראו כאן קטלוג ומבצעי רמקולים שקועים – במחירים הזולים בישראל, ישירות מהיבואן !  ]

 

 

האם רמקולים לתקרה באמת שווים את זה?

 

עבור רבים, כל התהליך של התקנת רמקולים לתקרה מרתיע למדי. רמקולים לתקרה, בשונה מרמקולי מדף או רמקולים רצפתיים, דורשים הרבה יותר עבודה, אבל אנחנו מאמינים בלב שלם שזה שווה את זה. התוצאה הסופית היא פתרון אסתטי ויפה לשמע בבית או במקום העבודה, שיכול אפילו להעלות את ערך הנכס שלכם.

מערכות רמקולי תקרה מיועדות להיות פתרון שמע קבוע שיעניק לכם סאונד אסתטי, נקי ואיכותי עוד שנים רבות קדימה. מדובר באפשרות נהדרת למי שמתכנן לבנות או לשפץ, משום שניתן לבצע את כל ההכנות הנדרשות עוד לפני שהתקרה והקירות עומדים. ברגע שהם מחווטים, קל מאוד לחבר רמקולים לתקרה למגבר, כיוון שלא תצטרכו לגשת שוב לחיווט.

רמקולים נקשרים לנו תמיד למוזיקה, אבל התקנת רמקולים לתקרה תוכל לשדרג גם את השמע של הטלוויזיה שלכם. ניתן לשלב רמקולים לתקרה במערכת סראונד כדי להוסיף עומק לכל הפיצוצים והבלגן בסרטים האהובים עליכם. מדובר במענה נהדר לצרכי השמע של המשפחה שלכם.

האם רמקולים לתקרה נשמעים לכם טוב? במדריך הזה נעבור על כל התהליך של רמקולים לתקרה, החל מבחירת הרמקולים הנכונים וכלה בחלק הטוב יותר – השימוש בהם לכל צרכי השמע שלכם!

 

איך ומדוע

נרתעים מהתהליך של התקנת רמקולים לתקרה? [ אנחנו כאן כדי לעזור. ]

התקנה בסיסית

התקנת רמקולים לתקרה אמנם דורשת תכנון מראש, אך החיווט בפועל פשוט למדי. הדבר העיקרי שצריך לשקול כשמתקינים את חיווט הרמקולים הוא האם אתם הולכים על זוג סטריאו או רמקול סטרידו בודד. רמקול סטריאו, המיועד להיות חלק מצמד, יצטרך כבל אחד בלבד, בעוד שרמקול סטריאו בודד צריך שניים. בסעיף “תנאי רמקולים לתקרה” נעבור בפירוט יותר על סוגי הרמקולים.

כבל הרמקול המומלץ לרוב ההתקנות הוא כבל רמקול 16 Gauge עם 2 ליבות. לכבל, כשמו כן הוא, יש 2 ליבות, כלומר הוא מורכב משני חוטים המוחזקים בתוך ציפוי מפלסטיק. הכבל כולל חוט אדום וחוט שחור. פשוט מחברים את החוט האדום לכניסות האדומות ברמקול ובמגבר ואז עושים את אותו הדבר עם החוט השחור בכניסות השחורות.
להתקנות שבהן הכבל יהיה ארוך מ-35 מטרים, אנו ממליצים לשדרג לכבל רמקול 14 Gauge עם 2 ליבות. הוא יתחבר בדיוק כמו ה-16 Gauge, רק שהוא מסוגל לשאת את החשמל של המגבר למרחקים ארוכים יותר.
אם אתם לא רוצים להריץ כבלים של 2 ליבות ב-2 אורכים כשאתם מתקינים רמקול סטריאו בודד, תוכלו לשדרג ולהריץ כבל אחד של 4 ליבות במקום. הכלל לגבי כבלים 16 ו-14 Gauge עדיין חל.
לרמקולים לתקרה יש מחברים עבור כל חיבור, כך שלא תצטרכו לקנות חיבורים נוספים לקצות הרמקולים.
בהתאם למגבר שלכם, ייתכן שתצטרכו לרכוש מחברי בננה או מחברים אחרים עבור חיבור הכבל. אפשר לרתך את החיווט לנקודות החיבור במגבר, אבל זה לא מאוד נפוץ או מאוד מומלץ מכיוון שזה פתרון קבוע מדי. חלק מהמגברים מגיעים עם מחברי הבננה הדרושים כדי שהחיבור יהיה יציב.

 

תמונה

התרשים לעיל מהווה הדרכה בסיסית לאופן שבו הרמקולים לתקרה יתחברו כמעט לכל מגבר (אלא אם זה מגבר Bluetooth פנימי כמו בתמונה הבאה). כמובן שאם תשתמשו בכבל רמקול של 4 ליבות עם רמקול סטריאו בודד, לא תצטרכו להריץ רמקולים בשני אורכים. החלק הקשה ביותר בכל התקנה של רמקולים לתקרה הוא בדרך כלל העברת הכבל דרך חלל התקרה. אם אתם לא בטוחים בעצמכם בתהליך הזה (שזה בסדר לחלוטין), אולי כדאי שתפנו לחשמלאי.

 

תמונה

הסידור הזה נכון לרמקולי Bluetooth המוגברים על ידי יחידה פנימית, כלומר צריך לחבר אותם לשקע חשמל בלבד. מדובר באפשרות טובה למי שלא רוצה לחתוך חורים בתקרה, כאשר הרבה פעמים ניתן לחבר את הכבלים בחזרה למעגל החשמלי של התאורה שכבר קיים כדי לחסוך עבודה. כפי שהסברנו בסעיף של “כיצד לבחור מגבר”, יש גם חסרונות לבחירה במערכות המופעלות על ידי Bluetooth ואנו ממליצים ללכת על WiFi כשזה מתאפשר. לרוב, מגבר פנימי יהיה חלש יותר מאשר מגבר חיצוני.

 

קצת על רמקולים לתקרה

איך הם מופעלים?
רמקולים לתקרה הם פסיביים, כלומר הם זקוקים למקור חשמל.
חלק מהרמקולים מגיעים עם מגבר מובנה, אבל גם אלה יצטרכו להתחבר לשקע. כלומר,

תצטרכו גישה לחלל שבתוך הקיר שלכם כדי להריץ לפחות כבל אחד (כבל חשמל) בכל התקנה שתבצעו.
אם הדבר מתאפשר מבחינה כלכלית, בחרו בדגם שידרוש מגבר חיצוני, מכיוון שכך תמיד תקבלו יותר בסים וסאונד טוב יותר.

איך שולטים בהם?
ישנן דרכים רבות בהן ניתן לשלוט ברמקולי תקרה. הדבר תלוי בעיקר באופן הגברת הרמקולים שלכם. רוב המערכות המודרניות מתחברות לרמקולים שלכם באמצעות WiFi ונשלטות בעזרת אפליקציה ייעודית. כך, אתם יכולים למקם את המגבר מחוץ לטווח הראייה. חלק ממערכות הרמקולים לתקרה נשלטות ב-Bluetooth או ב-WiFi אך אינן מתחברות באמצעות כבל רמקול. לחילופין, למערכות האלו יש מגברים פנימיים והן מופעלות על ידי שקע חשמל

שנמצא בדרך כלל בחלל התקרה. הפונקציונליות עלולה להיות מוגבלת יותר אבל זה פתרון חלופי למי שלא יכול להריץ כבל רמקול אל רמקול התקרה שלו.

איך חותכים מקום לרמקולים?
סביר להניח שאתם לא בטוחים איך לחתוך חור בגודל הנכון עבור הרמקול. למרבה המזל, רמקולים לתקרה מגיעים עם שבלונה שתעזור לכם לחתוך את החור במדויק.
את המידות (הקוטר הכולל והקוטר שיש לחתוך) תוכלו למצוא באתר היצרן או הספק שממנו קניתם את הרמקולים.

 

 

שיקולים להצבה

כמה מקום יש לכם?

הקוטרים הנפוצים ביותר לרמקולים לתקרה הם “6/6.5 ו-“8. אתם יכולים ללכת על רמקולים קטנים יותר (בקוטר של “3 למשל), אבל תצטרכו להתפשר על איכות השמע. קוטר הדגם
(“6.5, “8 למשל) מתייחס לקוטר הדרייבר של הרמקול, אך לא לקוטר של הרמקול כולו. ועדיין, ככל שהדרייבר הפנימי גדול יותר, כך היחידה גדולה יותר.
ככלל, מומלץ להשאיר רווח של לפחות 2 מטרים בין רמקול ימין לרמקול שמאל. אם החדר שלכם קטן וזה לא מתאפשר, ייתכן שעדיף לכם ללכת על רמקול סטריאו בודד שיוצב במרכז. כאשר משתמשים ביותר משני רמקולי סטריאו בחדר (4.6 ומעלה למשל), נסו לשמור על מרווח של 2-5 מטרים בין שני זוגות הסטריאו.

מה עומק התקרה?

קחו בחשבון כמה חלל יש לכם מאחורי התקרה. אם אין לכם הרבה מקום, רוב יצרני הרמקולים לתקרה מספקים גרסה “דקה במיוחד”. אבל חשוב לדעת שהדגמים האלו עלולים להפיק שמע פחות חזק בשל הדרייבר הקטן שלהם. תכונות נוספות כמו קופסאות אחוריות (Back Box) יגדילו את העומק שהרמקול שלכם יצטרך. קופסה אחורית היא מארז חיצוני שמונע דליפה של הסאונד ושניתן לרכוש ולצרף לרמקול.

 

לשם מה אתם משתמשים ברמקולים שלכם?
רמקולים לתקרה משמשים לשתי מטרות עיקריות – מוזיקה וטלוויזיה (או, כמו במקרים רבים, שניהם). אם סראונד אמור להיות חלק מהמערכת שלכם, יש להציב את הרמקולים לתקרה במקביל לטלוויזיה, מאחורי הראשים של הצופים (מאחורי הספה למשל). אם אתם לא משתמשים ברמקולי התקרה שלכם כסראונד אחוריים אבל עדיין רוצים לנגן שמע מהטלוויזיה, מומלץ בכל זאת להציב אותם במקביל לטלוויזיה כך שהפרדת הסטריאו בין הרמקול הימני לשמאלי תתאים למה שקורה על גבי המסך.

אם אתם לא מתכננים להשתמש ברמקולי התקרה שלכם עם טלוויזיה, יהיה לכם קצת יותר חופש מבחינת מיקום הרמקולים. בקצרה, אנו ממליצים לשמור על 2 מטרים לפחות בין כל רמקול כשמדובר בזוג סטריאו ולמרכז את הרמקולים סביב מרכז החלל. ניכנס קצת יותר לפרטים בהמשך המדריך.

 

איך התקרה בנויה?

רוב התקרות שטוחות והמרחק שלהן מהרצפה זהה בכל הבית. עם זאת, גם אם התקרה שלכם מקומרת או משופעת, תוכלו להתקין רמקולים לתקרה. תוכלו להתקין את התקנת רמקולים לתקרה על גבי משטח זוויתי בתנאי שיש בתקרה מספיק מקום כדי לקבע אותם. במקרים כאלו, עדיף לבחור ברמקולי תקרה עם טוויטר מתכוונן. כך, תוכלו לכוון את הסאונד אל עבר האזור העיקרי בחדר.
אם התקרה שלכם גבוהה יותר במקומות מסוימים, מומלץ לבדוק את ה-SPL המרבי של הרמקול. נדון בנושא יותר לעומק בפרק “תנאי רמקולים לתקרה”.

האם צורת החדר שלכם חריגה?

אנו מבינים שרמקולים לתקרה לא תמיד יותקנו בחדרים מרובעים לחלוטין. ייתכן שבמקרים מסוימים תצטרכו לעבור בין רמקולי סטריאו לבין רמקול סטריאו בודד באותו החדר. בפרק “מה צריך לחפש” ניכנס בזה יותר לעומק, אבל קחו בחשבון שרמקולים לתקרה צריכים להיות במרחק של לפחות 2 מטרים אחד מהשני.

 

כיצד לתכנן בהצלחה פרויקט ? [ רכישת כמות הרמקולים הנכונה ]

.

איך הם יתאימו?

לא תמיד קל להחליט היכן יש למקם את הרמקולים לתקרה בתוך החדר. בעולם מושלם, כל החדרים היו מרובעים מדויקים, אבל זאת לא ממש המציאות. כדי לעזור לכם, פירטנו כאן כמה עצות כלליות לגבי המיקום. קחו בחשבון שאלה הצעות כלליות שלא יעבדו בכל חלל וחלל.

מרווח
יש לשמור על מרווח של לפחות 2 מטרים בין הרמקולים. אם אתם חוששים שהמרווח שיש לכם קטן מדי, מומלץ ללכת על רמקול סטריאו בודד.

הצבה
ההצבה קשורה במידה רבה לשימוש המיועד של הרמקולים. כשמתקינים רמקולים לתקרה בחדר אמבטיה, כדאי לנקוט בזהירות יתרה. רמקולי תקרה רבים עמידים בפני אדים ולחות, כך שניתן להתקין אותם בחדרי אמבטיה בתנאי שהם לא מוצבים ישירות מעל האמבטיה או המקלחון. חלקם אפילו אטומים למים עם דירוג של IP66, כלומר ניתן להתקין אותם ממש מעל מקור מים.

שימוש עם טלוויזיה
בין אם הרמקולים לתקרה הם סראונד ובין אם לא, כדאי להתקין זוג סטריאו במקביל לטלוויזיה, ממש מאחורי הראשים של הצופים

 

גודל החדר

קטן מאוד
חדרים מסוימים, כמו חדרי אמבטיה ומשרדים, לא יהיו מספיק גדולים עבור שני רמקולי סטריאו. במקרה כזה, מומלץ לבחור ברמקול סטריאו בודד ולהציב אותו במרכז החדר.

קטן עד בינוני
בחדרים בגודל הזה, כל עוד יש מרחק של לפחות 2 מטרים בין הרמקולים, מערך של 2 רמקולים יעבוד מצוין בחדרי שינה ובחללים קטנים יותר או חדרי אוכל. שני רמקולי הסטריאו צריכים להיות ממוקמים באזור בו הכול קורה בחדר, באזור השולחן, הספה או המיטה למשל.

גדול
ברוב החדרים הגדולים יותר, כמו חדר אוכל במטבח פתוח או סלון גדול, 2 רמקולי סטריאו לא יספיקו. 4 רמקולי סטריאו בסידור מרובע הוא סידור נפוץ למדי. אם אתם שוקלים לבחור ב-4 רמקולים, אנחנו ממליצים לכם ללכת על 4 רמקולים בגודל של “6/6.5 או 2 רמקולים בגודל של “8, מכיוון ש-4 רמקולים של “8 הם לרוב יותר מדי בשביל התקנות ביתיות.

גדול במיוחד
חללים מסוימים, בפרט מסעדות, משרדים או חדרי לובי, דורשים רמקולים רבים. נסו לשמור על זוגות סטריאו ככל הניתן, מכיוון שהפרדת הסטריאו בין הרמקולים מייצרת סאונד נעים יותר. עם זאת, בחדרים מהסוג הזה שעשויים להיות בהם אזורים נפרדים, מומלץ ככלל אצבע לרכז זוגות סטריאו סביב רהיטים, למשל בשני קצוות של שולחן או במה שנמצאים בחלל.

בצורת L
לחדרים בצורת L, כדאי ללכת על זוג רמקולי סטריאו בכל אזור בחדר, ולא להתקין זוגות בכל פינה. אם חלק אחד בחדר קטן מדי עבור זוג סטריאו, התקינו בו רמקול סטריאו בודד ובחלק הגדול יותר תוכלו להציב זוג סטריאו.

 

הצבת הרמקולים

דיסקליימר קטן – כל ההמלצות שלנו להצבת הרמקולים מתבססות על מה שהכי מתאים לרוב ההתקנות. אם נדמה לכם שהוכניות האלו לא יעבדו עבורכם, אל תיבהלו. תמיד תוכלו להתייעץ ולקבל תוכנית מותאמת לחלל שלכם. כדי שתקבלו את הייעוץ המדויק ביותר, חשוב שיהיה כמה שיותר מידע על החדר שלכם.

השאלה האם העצה הכללית הזו מתאימה לכם תלויה גם במה שיש לכם בחדר. תכונות כמו תאורה או חלון גג עלולים להוות מכשול בהצבה הכללית הזו. נסו להתאים את הרמקולים לתקרה שלכם לתכונות האלו כמה שאתם יכולים, גם אם תצטרכו לשנות קצת את ההמלצות שלנו להצבה.

הצבת רמקולים לתקרה תלויה באזורים הכי פעילים בחדר. בדרך כלל, כדאי למקם את הרמקולים באזור הרהיטים המרכזיים של החלל, כמו הספה או שולחן האוכל.

אם אתם משתמשים ברמקולי התקרה שלכם כרמקולים אחוריים לסראונד, תצטרכו לשקול היטב את המיקום שלהם. רמקולים אחוריים לסראונד, בין אם מדובר ברמקולים שקועים לתקרה ובין אם ברמקולים רצפתיים, צריכים להיות במקביל לטלוויזיה ובאזור הספה. את רמקולי הסראונד יש להציב ממש מאחורי האזור שבו הצופים ישבו, במרחק של 2 מטרים אחד מהשני. אם מול הטלוויזיה שלכם יש יותר מספה אחת, אל תנסו לרווח את הרמקולים האחוריים שלכם לסראונד כדי שיעטפו את כל מקומות הישיבה בחדר. נסו דווקא למקד את הרמקולים האחוריים לסראונד סביב ספה אחת, עדיף לספה שנמצאת בדיוק מול הטלוויזיה שלכם. אם תנסו לרווח את הרמקולים כדי לתפוס את כל אזור הישיבה, לא תצליחו לחוות סראונד אמיתי מפני שרמקול ימין ושמאל שלכם לא יהיו מאוזנים היטב ביחס לצופים.

 

כותרת תמונה: כשאתם משתמשים ברמקולים לתקרה בתור רמקולים אחוריים לסראונד, הציבו אותם במקביל לטלוויזיה וממש מאחורי הראשים של הצופים.

 

קל למרכז את הסאונד בצורה נכונה מול שולחן אוכל או אי של מטבח. כל מה שצריך זה להציב את רמקולי התקרה שלכם בכל אחד מקצוות הרהיט כדי לוודא שכל מי שיושב סביבו יחווה את הפרדת הסטריאו הנהדרת. הכלל הזה נכון גם לספות בחדרים שבהם רמקולים שקועים לתקרה נועדו לשמש למוזיקה או לרדיו בלבד. בתרחיש כזה, רמקולי התקרה יפעלו כזוג סטריאו ולא כעורצי שמאל וימין אחוריים בסראונד, כך שתהיה לכם יותר גמישות מבחינת ההצבה שלהם.
בחדרי שינה, אנחנו ממליצים גם כאן למרכז את הרמקולים לתקרה שלכם סביב הרהיט העיקרי של החדר: המיטה, כמובן. מומלץ להתקין את הרמקולים לכיוון הקצה התחתון של המיטה, כדי שתוכנית הבוקר שלכם ברדיו לא תהיה חזקה מדי באוזניים שלכם.
לרוב, חדרי אמבטיה ושירותים הם החדרים הקטנים ביותר בבית, כך שלרוב תצטרכו להתקין בהם רמקול סטריאו בודד ולא זוג סטריאו. במקרה כזה, ישנם רמקולים שקועים לתקרה רבים שהם עמידים באדים ובלחות, כך שאין מה לדאוג ואתם יכולים להשתמש בהם בחדרי אמבטיה ושירותים כל עוד הם לא ממוקמים ישירות מעל האמבטיה עצמה או המקלחון. אם אתם רוצים להציב את רמקולי התקרה שלכם ממש מעל מקור מים, ודאו שהרמקולים שאתם רוכשים מדורגים אטומים למים (IP66). חשוב מאוד לבדוק היטב את העמידות לאדים וללחות ואת דירוג ה-IP לפני הרכישה.
לחללים פתוחים שיש בהם כמה “חדרים”, תכנון מערך רמקולים שקועים לתקרה עשוי להיות קצת יותר מורכב. נסו את הכללים הבאים כשיש לכם חלל פתוח. למשל, מרכזו זוג אחד של רמקולים לתקרה סביב ספה וזוג אחר סביב שולחן האוכל

 

כותרת תמונה: בחדר האוכל, נסו להציב את הרמקולים לתקרה מעל שני צידי השולחן כדי שכל הסועדים יקבלו את הסטריאו המיטבי.

כותרת תמונה: נסו למרכז את הרמקולים השקועים לתקרה סביב הרהיטים המרכזיים של החדר (יחידת המטבח, הספה, השולחן, המיטה וכו’).

כותרת תמונה: בחדרים קטנים כמו חדרי אמבטיה, לרוב מומלץ לבחור ברמקול סטריאו בודד ולא בזוג סטריאו. ודאו שהרמקולים לא נמצאים ישירות מעל מקלחון או אמבטיה אלא אם יש להם דירוג IP66.

 

 

תנאי רמקולים לתקרה

כשקוראים מפרטים של דגמי רמקולים שקועים לתקרה, קל ללכת לאיבוד בשפה הטכנית המסובכת. אבל כשמתחילים לפרק את זה, רוב המפרטים האלו פשוטים מאוד בסך הכול.
בסעיף הזה נבהיר מה המשמעות של המונחים הנפוצים של רמקולים שקועים לתקרה בכל הנוגע להתקנתם.

תכונות בסיסיות
חשוב לקחת בחשבון את כל המאפיינים האלו.
רמקולי סטריאו
אלה רמקולי התקרה הנפוצים ביותר. רמקולי סטריאו פירושם זוג רמקולים, כאשר האחד מספק את ערוץ השמע השמאלי והשני מפיק את הימני. כשהדבר מתאפשר, עדיף לבחור בזוג רמקולי סטריאו על פני רמקול סטריאו בודד. רמקולי סטריאו יש להציב במרחק של 2-5 מטרים אחד מהשני.
רמקול סטריאו בודד
במקרים מסוימים, לא באמת אפשרי להתקין זוג רמקולי סטריאו מפאת חוסר במקום בתקרה. זה המצב ברוב חדרי האמבטיה והשירותים ובחדרים קטנים אחרים. כדי להתגבר על המכשול הזה, נולד רמקול הסטריאו הבודד
שמציע את ערוץ שמאל וימין מרמקול אחד, חוסך מקום ופותח את האפשרות להשמיע מוזיקה בחדרים נוספים. רמקול סטריאו בודד כולל את הדרייבר של רמקול ימין ושמאל, כך שניתן להשתמש בהם גם בנפרד. בתמונה שכאן תוכלו לראות שני דרייברים פנימיים במרכז.

רמקול סטריאו בודד בדרך כלל עולים פחות מזוג רמקולי סטריאו, אך קחו בחשבון שהפרדת הסטריאו שלהם לא משתווה לזו של שני רמקולי מונו נפרדים. אנחנו ממליצים ללכת על רמקול סטריאו בודד אך ורק אם אין לכם מספיק מקום בתקרה.
קוטר החיתוך
המידה הזו ניתנת במילימטרים והיא מתייחסת לקוטר המדויק של החור העגול שצריך לחתוך בתקרה. רוב הרמקולים השקועים לתקרה מגיעים גם עם שבלונה שתעזור לכם לחתוך כמה שיותר מדויק.
קוטר הרמקול
בשונה מקוטר החיתוך, גודל הרמקול מתייחס לקוטר הדרייבר הפנימי של הרמקול (או הדרייברים הפנימיים אם אתם מתקינים רמקול סטריאו בודד). ככל שהקוטר גדול יותר, כך תקבלו סאונד חזק יותר, עם יותר בסים. לכן, עבור חדרים גדולים יותר אנו ממליצים ללכת על זוג רמקולי סטריאו בגודל של “8 או 4 רמקולי סטריאו בגודל של “6/6.5.
עומק ההרכבה
זהו המרחב שאתם צריכים בחלל התקרה שלכם, והוא עשוי להיות מרכיב קריטי עבור התקנת רמקולים בתקרה. המידה הניתנת היא העומק הדרוש שיהיה מאחורי לוח הגבס של התקרה. לעתים היא מתייחסת למשטח הרמקול ולעתים לגובה התקרה עצמה, כך שחשוב לבדוק מראש למה המידה מתייחסת.

תכונות מתקדמות
בהתקנות מסוימות, ייתכן שלא תצטרכו לקחת את כל אלה בחשבון, אבל אם אתם רוצים לבחור את הרמקולים הטובים ביותר לצרכים שלכם, כדאי שתמשיכו לקרוא.
דירוג העכבה
העכבה נמדדת ב-Ohms ומתייחסת
לעמידות של הרמקולים בכל זרם או מתח שעובר בהם (מהמגבר). ככל שדירוג העכבה נמוך יותר, כך מועבר יותר הספק מהמגבר לרמקולים. דירוג העכבה הנפוץ ביותר הוא 6-8 Ohms, כאשר רמקולים עם דירוג נמוך יותר, כמו 4 Ohms, ידרשו מגבר חזק יותר שיאפשר לנצל את מלוא הפוטנציאל שלהם.
כדי להבין טוב יותר מהי העכבה, חשבו על צינור מים. ככל שדירוג העכבה נמוך יותר, כך הצינור רחב יותר ומאפשר ליותר מים לעבור דרכו.
אלא שדירוג עכבה נמוך יותר לא בהכרח אומר סאונד טוב יותר, משום שצינור רחב יותר (עכבה נמוכה) יצליח לשאת יותר מים (שמע) רק עם משאבה חזקה יותר (מגבר).

 

 

רגישות הרמקול
רגישות הרמקולים קשורה ל-SPL המרבי (להלן). במילים פשוטות, רגישות הרמקול מתייחסת למידה שבה הרמקול ממיר את ההספק מהמגבר לאנרגיית “סאונד” אקוסטית.
רגישות הרמקול נמדדת בדציבלים (dB) הנמדדים במרחק של מטר אחד ממגבר המופעל עם וואט אחד. רגישות רמקול מוצגת באופן הבא: 88dB (1w/1m).
SPL מרבי
המונח מתייחס ל”עוצמת לחץ הקול” המרבית. ה-SPL המרבי הוא מידת הדציבלים הנמדדת במרחק של מטר אחד מהרמקול בעוצמה מרבית. המידה נלקחת כאשר הרמקולים מופעלים באמצעות מגבר סטנדרטי. ככל שה-SPL המרבי גבוה יותר, כך הרמקול חזק יותר. SPL מרבי יוצג כך:
107.4 dBA
דרישות מומלצות למגבר
הדרישה המומלצת למגבר מתייחסת לאיזה הספק מגבר הכי מתאים לרמקולים המותקנים. הדרישה המומלצת למגבר תעניק לכם טווח של הספקים שיתאימו לזוג רמקולי הסטריאו. המידה הזו נמדדת בעזרת זוג רמקולי סטריאו עם המגבר ומתייחסת

להספק המומלץ לערוץ. אם אתם מתכננים להתקין יותר מזוג רמקולים אחד עם אותו המגבר, תצטרכו שהמגבר יהיה חזק יותר ממה שמצוין.
תגובת תדרים
במונחים טכניים, תגובת התדרים מתארת את טווח השמע המרבי והמינימלי שהרמקול מסוגל להפיק. הנתון הזה נמדד בין 20Hz (הבסים הנמוכים ביותר) לבין 20kHz (הסאונד הגבוה ביותר שניתן לשמוע). המספר הנמוך ביותר בטווח מעיד על כמה בסים יש לרמקול. המספר הגבוה ביותר בטווח מעיד על הסאונד הגבוה ביותר שהרמקולים מסוגלים לייצר.

 

כיצד לבחור מגבר איזה מגבר? לאיזה שימוש?   [אל תיבהלו מהשפה הטכנית]

סוגי מגברים

בחירת המגבר הטוב ביותר לצרכים שלכם עלולה להיראות מרתיעה, בטח ובטח אם אתם חדשים בעולם התקנות האודיו. כשבוחרים מגבר, יש שני דברים עיקריים שצריך לקחת בחשבון: היעילות והליניאריות.

יעילות: זו המידה שבה המגבר ממיר את ההספק לאנרגיית סאונד. ככל שדירוג היעילות גבוה יותר, כך מומרת יותר אנרגיה לסאונד ומתבזבזת פחות אנרגיה לחום.

לינאריות: זו היכולת של המגבר לשחזר אות קלט קטן (ממקור השמע שלכם) לפלט חזק (הרמקולים) תוך שמירה על הפרטים. ככל שדירוג הלינאריות גבוה יותר, כך הפלט המוגבר יהיה נאמן יותר לקלט.
להלן מדריך מהיר לסוגי המגברים הנפוצים ביותר לפי דירוג היעילות והלינאריות שלהם:

Class A: זהו המגבר הפשוט ביותר, עם מכשיר פלט אחד. הפלט תמיד פועל, כך שאין הרבה עיוותים בצליל והלינאריות גבוהה. כתוצאה מכך, יש אובדן רב של הספק שהופך לחום ולכן היעילות של מגברים מהסוג הזה נמוכה.

Class B: למגבר כזה יש שני מכשירי פלט והוא כל הזמן מחליף ביניהם. ההחלפה מייצרת יעילות גדולה יותר משום שפחות הספק מתבזבז והופך לחום, אבל במעבר ביניהם עלולים להיווצר עיוותים בסאונד, כך שדירוג הלינאריות של המגברים האלו נמוך יותר.

Class AB: זהו עמק השווה בין מגבר Class A לבין מגבר Class B. מגברי AB מפחיתים את העיוותים שמייצרים מגברי Class B, אבל הם יעילים יותר מאשר Class A.

Class D: מגברי Class D הם היעילים ביותר והם בדרך כלל גם קטנים יותר משום שהם דורשים פחות אוורור לפיצוי על אובדן החום.
עם זאת, המשמעות של היעילות הזו היא שיש מעט התפשרות על הלינאריות, אך לא כמו במגבר Class b. Class D הוא המגבר הנפוץ ביותר ברמקולים שקועים לתקרה לבית.

 

 

כיצד לחבר מגבר
כפי שהסברנו בסעיף ה”התקנה בסיסית” לעיל, התקנת רמקולים שקועים לתקרה עם מגבר דורשת פחות כבלים ממה שאתם עשויים לחשוב.
המגברים למעשה לא מפיקים סאונד בעצמם, כך שניתן לאחסן אותם גם במקום סגור ואפילו בחדר אחר. עם זאת, קחו בחשבון שככל שהמגבר שלכם יהיה רחוק יותר, כך תצטרכו כבלי הרמקולים ארוכים יותר כדי להתחבר אליו.
מגבר חכם הנשלט על ידי WiFi מומלץ לאחסן קרוב לנתב ה-WiFi או אפילו לחבר אל הנתב עצמו כדי שהחיבור יהיה חזק ויציב.
למגברים יש לרוב שני חיבורי RCA מאחורה לתמיכה בחיבור הרמקול, בתצורה של רמקול שמאל וימין.

סביר להניח שלמגבר תהיה כניסה אחת לשמאל ואחת לימין (כלומר 4 חיבורים בסה”כ). ניתן לחבר כמה רמקולי תקרה לכל אחד מהחיבורים האלו, אבל בדקו
בכמה רמקולים המגבר שלכם יכול לתמוך לפני שאתם עושים את זה.
מגברים מובנים
חלק מרמקולי התקרה הזולים יותר מצוידים במגבר מובנה, כלומר הם דורשים חיבור לחשמל בלבד. כך או כך, זה לא מייתר את הצורך להיכנס לחלל התקרה, כך שזה לא מקל על המלאכה מהבחינה הזאת, מכיוון שכבל החשמל עדיין צריך לחזור למקור החשמל.
לרוב, האיכות של המגברים המובנים האלו נמוכה יותר והם לא מסוגלים להפיק פלט חזק מספיק, כך שמתקבל סאונד “דק”.
אם אתם מתכוונים להתחיל את התהליך של לחתוך בתקרה שלכם, אנחנו ממליצים להשקיע במגבר חיצוני טוב שיבטיח לכם תוחלת חיים ארוכה למערכת ופלט ראוי וחזק.

 

 

איך לבחור את המגבר הנכון
כשבוחרים מגבר, ישנם שלושה גורמים עיקריים שצריך לקחת בחשבון: ההספק, הפונקציונליות והגודל.
שלושת העקרונות האלו עובדים יחד וחשוב לבחור את המגבר שלכם לפי שלושתם. למשל, אין טעם לרכוש מגבר רב-עוצמה ואיכותי שלא באמת תואם לצרכי השמע בבית שלכם.

רבים שרוצים להתקין רמקולים שקועים לתקרה יכוונו לשלב רמקולים בכמה שיותר אזורים בבית, כך שנדרשים מספר מגברים. לכן, יש חשיבות רבה לחיסכון במקום ולמגברים שהם קומפקטיים ויכולים להיכנס למדף או למזנון למשל.

ההספק הוא אופן שבו מודדים את חוזק המגבר. מבחינת התקנת רמקולים שקועים לתקרה, הדבר חשוב במיוחד משום שרבים עשויים לרצות לחבר כמה זוגות רמקולים למגבר אחד.

בסעיף הזה נסביר כיצד למצוא את האיזון הנכון בין שלושת המרכיבים החשובים האלו.

 

 

ההספק
דירוג ההספק של מגבר נמדד בוואט לערוץ, כאשר ככל שיש לערוץ יותר וואט כך כמות ההספק שנשלחת לרמקול גדולה יותר.
כשחושבים על הספק המגבר, כדאי לקחת בחשבון את מספר הרמקולים לתקרה שרוצים להפעיל. ה”וואט לערוץ” שמספק המגבר שלכם יפוצל על פני מספר רמקולי תקרה, במקום לספק את ההספק המרבי לכל אחד מרמקולי התקרה המחוברים לערוץ אחד.
מגבר מגיע עם שני ערוצי הספק, שמאל וימין. מכיוון שרמקולי תקרה סטריאו פועלים כזוג, רמקול אחד יחובר לערוץ השמאל של המגבר והשני לערוץ הימין שלו, כדי לייצר זוג סטריאו של ימין ושמאל. אם אתם רוצים לחבר זוג נוסף לאותו המגבר, החיבור יתבצע באותו האופן.
כלומר, אם אתם רוצים שכל אחד מ-4 הרמקולים שלכם יפעל במלוא הקיבולת שלו, כדאי לבחור במגבר חזק יותר, עם לפחות כפול “וואט לערוץ” מהוואט המצוין ב”דרישות המומלצות למגבר” של הרמקולים. אם אתם רוצים לחבר 6 רמקולים, נסו למצוא מגבר עם לפחות פי 3 מהמידה הזו כדי שתוכלו לנצל את מלוא הפוטנציאל של הרמקולים.
ניתן להשתמש ברמקולים עם מגבר פחות חזק מהמצוין ב”וואט המומלץ לערוץ”, אבל הם יהיו שקטים יותר מהמצופה.

 

הפונקציונליות
מגברים מסורתיים תומכים בחיבור ישיר להשמעת מוזיקה דרך הרמקולים. בצורה הזו, התהליך של שינוי פלט המוזזיקה או השמע קצת ארוך יותר ומצריך החלפה ידנית של המוזיקה בכל מכשיר שאתם משתמשים בו עם המגבר שלכם (נגן דיסקים, פטיפון, נגן Mp3, תחנת עגינה לטלפון וכו’). לצורך כך, תצטרכו חיבור פיזי (RCA ל-RCA או שקע RCA 3.5 מ”מ), כלומר המגבר יצטרך לשבת ליד מקור השמע.
עם התפתחות הטכנולוגיה של “בית חכם” והטכנולוגיה האלחוטית, מגברים הנשלטים באמצעות Bluetooth ו-WiFi הולכים וצוברים פופולריות. בהתחשב בכך שהטלפונים הניידים שלנו תמיד נמצאים לידנו, ברור שכדאי לנצל את הטכנולוגיה הזו לטובתנו ולהזרים מוזיקה ישירות למגבר של רמקול התקרה. רוב המגברים הכוללים Bluetooth ו-WiFi עדיין יתמכו בחיבור קווי מנגן Mp3 או פטיפון למשל, כך שתוכלו ליהנות משני העולמות.
מבחינתנו, כאשר יש התלבטות בין WiFi לבין Bluetooth, ה-WiFi גובר. חיבור WiFi מבטיח גם פרטיות וגם הרבה פחות הפרעות. המערכת תהיה מחוברת לנתב הביתי שלכם ותבטיח שאף אחד לא יוכל להתחבר לרמקולים שלכם בלי סיסמת ה-WiFi שלכם. בנוסף, המוזיקה שלכם לא תפסיק אם תקבלו התראות בטלפון או אם תצאו מהחדר.

 

עם זאת, למגברי Bluetooth יש יתרונות משלהם. המגברים האלו בדרך כלל זולים יותר מאשר מגברים עם יכולת WiFi ומקלים על אורחים שמגיעים לבית להתחבר מבלי הצורך להתחבר ל-WiFi שלכם או להוריד אפליקציה ייעודית. להלן טבלה המשווה בין השניים:

טבלה

 

 

הגודל
כדי ליצור אזורים שונים של אודיו ולאפשר לחדרים לעבוד בנפרד אחד מהשני, תצטרכו כמה מגברים. המגברים לא חייבים להיות מול העיניים, אבל כשיש לכם כמה מגברי Class A או B, לא קל להחביא אותם.
לכן, מגברי Class D לרוב עדיפים עבור התקנת רמקולים לתקרה. המגברים האלו דורשים פחות רכיבי קירור, כך שהם קומפקטיים יותר מהמגברים המסורתיים יותר. קל יותר לתלות מגברי Class D וניתן להציב אותם במגוון מקומות בקלות.
כשאתם חושבים על הגודל, ודאו שיש למגבר שלכם מספיק עוצמת פלט עבור הרמקולים שלכם. רמקולים שקועים לתקרה בדרך כלל מקבלים פחות בסים לעומת האלטרנטיבות שלהם מפאת הגודל הקומפקטי שלהם, כך שייתכן שלא תצטרכו מגבר ממש חזק אם יש לכם זוג רמקולים אחד.

 

 

חיווט והתקנה

איך להפעיל את הכול?
אנחנו מקווים שאתם מתחילים להרגיש קצת יותר בטוחים בכל הנוגע לבחירת הרמקולים והמגבר הנכונים לכם. בסעיף הבא נדבר על איך לחבר את כל המערכת שלכם ביחד.

 

חיבורים

רמקולים לתקרה צריכים להיות מחווטים בצורה הפשוטה ביותר שניתן. כאמור, רמקולי סטריאו צריכים להתחבר בחזרה למגבר באמצעות כבל אחד, כאשר המספר הזה הופך לשניים כשמתקינים רמקול סטריאו בודד.
מבחינת חיבור הכבל, רוב הרמקולים לתקרה יגיעו עם המחברים הנחוצים לאבטחת החיווט במקומו. המחברים האלו ייראו כמו בתמונה שלהלן. תצטרכו להוציא את ציפוי הפלסטיק בקצה הכבל ולהכניס אותו בעדינות אל תוך החור. לאחר מכן, סובבו את הפלסטיק כלפי מטה כדי לאבטח את הכבל במקומו, וזה הכול – יש לכם רמקול תקרה אחד מחובר!
החיווט בצד המגבר ובצד הרמקולים לתקרה מסומנים בצבע, כך שקל לזהות איזה כבל צריך להגיע לאן (אדום לאדום, שחור לשחור). כפי שאתם יכולים לראות בכבל 2 הליבות שבתמונה, שתי הליבות הפנימיות מצופות בפלסטיק צבוע המעיד על היכן צריך לחבר את הכבל.
אפשרות נוספת לחיבור כבלים היא מחברי בננה. מחברים מהסוג הזה מתאימים למגברים שלא מגיעים עם הכניסות הנדרשות. ישנם כמה סוגי מחברי בננה וקל מאוד להשתמש בהם. אחד מהסוגים הנפוצים ביותר הוא הבורג הסגור, כמו בתמונה להלן. כדי להשתמש במחבר הבננה הזה, שחררו את החלק העליון שלו והכניסו את ליבת הכבל המפורקת דרך מרכז החלק התחתון של החיבור. הליבה החשופה מורכבת מהרבה חוטים זעירים, דחפו את הליבה כלפי מעלה כך שתהיה קצת יותר גבוהה מגובה בסיס החיבור והוציאו את החוטים החוצה כך שייווצרו שולייים סביב החלק העליון של החיבור. לאחר מכן, פשוט הבריגו את החלק העליון של החיבור בחזרה אל הבסיס, תוך שהוא סוגר על הכבלים. לבסוף, הכניסו את מחבר הבננה לכניסות ה-RCA של המגבר שלכם.
אפשרות נוספת לקבע את החיבור היא לעשות זאת באמצעות ריתוך, אך מדובר בפתרון קבוע מדי כך שהוא פחות מומלץ.

 

שאלות נפוצות
אם יש דברים שאתם עדיין לא בטוחים בהם, הנה כמה שאלות נפוצות שאנחנו שומעים הרבה כשמדובר בפרויקטים של התקנת רמקולים שקועים לתקרה.
כיצד מקבעים את הרמקולים בתקרה?
כל רמקולי התקרה שונים אחד מהשני, אבל רובם יגיעו עם כל מה שתצטרכו כדי לקבע אותם כראוי לתקרה. רוב רמקולי התקרה יתחברו עם תופסן ללוח הגבס, בין הרמקול הראשי לבין רשת הרמקול, כך שתוכלו לאבטח ולקבע אותם לתקרה בהברגת התופסן הזה.
מה אם הרמקולים שלי שקועים בקיר?
אם אתם מתקינים רמקולים בתוך חלל הקיר, התהליך זהה לזה של רמקולים שקועים לתקרה. רמקולים שקועים לקיר יגיעו עם מדריך לחיתוך שיקל עליכם. כשאתם משתמשים ברמקולים שקועים לקיר עם טלוויזיה, נסו להציב אותם משני צידי הטלוויזיה או מולה, בחלק האחורי של החדר.
מה לגבי התקנת רמקולים מחוץ לבית?
אם אתם עושים זאת, ודאו קודם כל שהרמקולים שלכם אטומים למים (בדירוג IP669) או שהם מתאימים “לכל תנאי מזג האוויר”. מומלץ להתייעץ עם חשמלאי כדי לוודא שכבל הרמקול שאתם משתמשים בו מתאים.

כמה זמן רמקולים לתקרה מחזיקים מעמד?
רמקולים לתקרה נועדו להחזיק מעמד זמן רב בשל העובדה שהם דורשים שינויים משמעותיים בבית או במשרד שלכם.
משתמשים רבים שומרים על אותם רמקולי תקרה במשך עשרות שנים! משך השימוש יהיה תלוי באיכות של הרמקולים לתקרה. לכן, מומלץ להשקיע במערכת איכותית עם ביקורות טובות ולא לחתוך חורים בתקרה ולמצוא את עצמכם מוציאים את הרמקולים שלכם זמן קצר לאחר מכן.
כמה זה יעלה?
רמקולים איכותיים לתקרה מגיעים בטווח מחירים רחב במיוחד. הזולים יותר, מטבע הדברים, מחזיקים מעמד פחות זמן והשמע שלהם ירוד יותר. רמקולים איכותיים יותר יעלו יותר, כאשר היקרים ביותר יהיו עמידים במים, כך שמומלץ לבחור בהם רק אם אתם באמת צריכים. גם טווח המחירים של מגברים רחב מאוד, אבל אם תיקחו בחשבון את ההספק שאתם צריכים ואת השימוש המיועד, תוכלו לצמצם את האפשרויות ולמצוא מגבר שישלים לכם את המערכת במחיר שלא יקרע לכם את הכיס.

 

 

 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !