מדריך קנייה לגנרטורים ניידים   |    תאריך עדכון אחרון: 02.01.2023    |  *המדריך מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות אך פונה לכלל המינים.

גנרטור נייד ( רגיל או מושתק ) הוא פתרון נהדר לאספקת חשמל במקרה ואינכם מעוניינים להשקיע בגנרטור נייח או אם אתם זקוקים לחשמל עבור פעילויות מחוץ לבית. למדו כיצד לחשב את צריכת החשמל שלכם ומצאו את הגנרטור הנייד התואם ביותר לצרכים שלכם.  [ ראו כאן מבצעים של גנרטורים מושתקים ]


תוכן העניינים

גנרטורים ניידים – הבסיס
גיבוי חשמלי באמצעות גנרטורים ניידים
גדלי גנרטורים ניידים וצריכת חשמל
מאפייני גנרטורים ניידים
טיפים לבטיחות בעבודה עם גנרטורים ניידים
שאלות ותשובות לגבי גנרטורים ניידים

גנרטורים ניידים – הבסיס

גנרטורים לחירום ניידים יכולים לספק חשמל למכשירים חיוניים ברחבי הבית, במצב של הפסקת חשמל. מחוץ לבית, גנרטור נייד קטן יכול לספק חשמל לטלוויזיות, מכשירי חשמל קטנים, כלי עבודה חשמליים ותאורה בעת לינה בשטח. ניתן להשתמש בגנרטורים ניידים בינוניים או גדולים גם באתרי בנייה לשם הפעלת כלי עבודה כגון מקדחות, מסורים, ספריי צבע ומדחסי אוויר.

*אזהרה

תמיד עקבו אחר הוראות היצרן לגבי הפעלה, תחזוקה ובטיחות בעת שימוש במוצר.


גיבוי חשמלי באמצעות גנרטורים ניידים

רוב הגנרטורים הניידים ( ובעיקר הגנרטורים מושתקים ) פועלים על בנזין או על פרופאן נוזלי, כך שבעת הפסקת חשמל ביכולתם לגבות מכשירים חיוניים כגון תאורה, מקררים ומשאבות. הוסיפו מתג העברה ידני ותוכלו לתת למערכת החשמל הביתית שלכם את מלוא ההספק של הגנרטור הנייד. זה מאפשר לכם לגבות מכשירי חשמל ביתיים בעלי חיבור קבוע.

גנרטור מושתק אינוורטר (Inverter) פועל על בנזין או פרופאן והוא יכול לעבוד באופן יעיל ושקט יותר מאשר גנרטורים מופעלי בנזין /או גנרטורים דיזל מסורתיים.

למידע נוסף קראו את המדריך הקנייה שלנו לגנרטור מושתק

רוב הגנרטורים הפועלים על בנזין זקוקים למייצב דלק, אם הם מאוחסנים עם מיכל דלק מלא. מייצב דלק מונע היווצרות חלודה, קורוזיה ושארית צמיגית ודביקה. כל אלו עלולים ליצור בעיות בעת ההתנעה ובעת פעולת המנוע. אם אינכם מתכוונים להשתמש בגנרטור לעיתים קרובות, מומלץ לרוקן את המאייד שלו, לצורך ביצועים אופטימליים. למידע נוסף קראו את הוראות ההפעלה והמלצות היצרן.

 


גנרטורים מסוימים הם בעלי מצבר שנטען באנרגיה סולארית (ראו את התמונה למעלה) וביכולתם לספק חשמל רב. גנרטורים סולאריים גדולים יכולים להפעיל מוצרי חשמל עד למשך 24 שעות, על הטענה אחת של המצבר! גנרטורים סולאריים מגיעים לטעינה מלאה באמצעות הלוחות הסולאריים שלהם לאחר כ-6 שעות, או לאחר כ-18 שעות באמצעות חיבור שקע חשמל לזרם חילופין

(זרם AC). אין פליטות רעלים או פליטות משום סוג מגנרטורים סולאריים, מה שהופך אותם לבטוחים לשימוש בתוך הבית. בנוסף, הם ניידים וחזקים מספיק לפרויקטים קטנים של בנייה, והם נהדרים לטיולי מחנאות.

עליכם לתחזק ולבדוק את הגנרטורים הניידים באופן שוטף כדי לוודא שהם אכן מוכנים למשימה. רוב היצרנים ממליצים להפעיל את הגנרטורים אחת לחודש כדי להבטיח את המשך פעילותם התקין.

אם אתם מחפשים פתרון גיבוי ארוך-טווח, שקלו להשתמש בגנרטור נייח. מדריך הקנייה שלנו לגנרטורים נייחים יעזור לכם למצוא אחד העונה על צרכיכם.

*אזהרה

אל תנסו להתקין מתג העברה בעצמכם. התקנה כזו מוכרחה להתבצע ע”י חשמלאי מוסמך בלבד, ובהתאם לתקנות ממשלתיות. הדגם הנחוץ של מתג ההעברה תלוי בעיקר בגודל הגנרטור שלכם.


גדלים של גנרטורים ניידים וצריכת חשמל שלהם

ההספק החשמלי (נמדד בוואט) שמפיק גנרטור נייד, קובע כמה ואילו מוצרי חשמל הוא יכול להפעיל. ההחלטה מהו ההספק הדרוש לנו מהווה חלק מהותי בבחירת גודל הגנרטור הנייד. כדי להעריך את צריכת החשמל המצטברת של כל המכשירים אשר ברצונכם להפעיל, ולהחליט מהו ההספק אליו יידרש הגנרטור שלכם –  השתמשו במחשבון שלנו להערכת הספק גנרטור רצוי.

 

מאפייני גנרטורים ניידים 

  • שקעים בעלי מבטח שמנתק את המעגל החשמלי במקרה עומס
  • מיכלי דלק גדולים יותר, לשם זמן הפעלה נוסף
  • מדי דלק משולבים ומדוייקים שעוזרים למנוע קטיעות בזרימת החשמל
  • חשמל בטיחותי להפעלת מחשבים וציוד אלקטרוני רגיש
  • סופגי תדרים נמוכים לצורך הפעלה שקטה
  • גלגלים וידיות נשיאה מתקפלות, לצורך ניידות קלה

טיפים לבטיחות בעבודה עם גנרטורים ניידים

לפני שאתם קוראים את הטיפים הבאים, קראו את המדריך למשתמש של הגנרטור הנייד שרכשתם. עקבו בזהירות אחר כל ההוראות והאזהרות כדי להניע ולהפעיל את הגנרטור בבטחה. אל תעגלו פינות כשזה נוגע לבטיחות. הטיפים הבאים הינם תוספת בלבד ולא נועדו להחליף את קריאת המדריך למשתמש.

פחמן חד-חמצני ואוורור

הפליטות של גנרטורים ניידים מכילות פחמן חד-חמצני –  גז רעיל וקטלני שלא ניתן לראות או להריח.
לעולם אין להפעיל גנרטור בתוך מבנה סגור ואף לא במבנה סגור למחצה כגון מוסך.
יש להשתמש בגנרטור נייד אך ורק מחוץ לבית  – הרחק מחלונות, דלתות ופתחי אוורור וכן הרחק מהרווח שבין קומת הקרקע לאדמה. יש להשתמש בגנרטור באזור מאוורר כראוי.
שימוש במאוורר או פתיחת דלתות וחלונות – אינם מספקים אוורור ראוי לפעולת הגנרטור במבנה סגור. אין להשתמש בגנרטור במבנה סגור.
התקינו בתוך המבנה גלאי פחמן חד-חמצני המופעלים באמצעות בטריות, בהתאם להוראות היצרן.

 

בנזין, תדלוק ומניעת כוויות

  • בנזין הינו חומר דליק ונפיץ במיוחד.
  • אין למלא את מיכל הדלק עד אפס מקום. תמיד יש להשאיר מקום להתרחבות הדלק.
  • אם מיכל הדלק מלא עד אפס מקום, הדלק עלול לגלוש ולהישפך על מנוע חם ולגרום לשריפה או לפיצוץ.
  • לעולם אין להוסיף דלק בעת שהגנרטור פועל או כשהוא עדיין חם. יש להמתין עד להתקררות מוחלטת של הגנרטור והמנוע לפני הוספת דלק.
  • לעולם אין לאחסן גנרטור כאשר יש דלק במיכל שלו, בסמיכות לניצוץ או להבה גלויה, אליהם יכולים להגיע אדי הבנזין.
  • אין לעשן ליד גנרטור או ליד דלק מכל סוג.
  • אין לבוא במגע עם גנרטור חם. חלקים רבים של הגנרטור חמים מספיק כדי לגרום לכוויות בשעת פעילותו וכן כאשר הוא מתקרר, לאחר כיבוי.


אזהרת התחשמלות

  • חיבור ישיר של גנרטור נייד למערכת החשמל הביתית עלול להיות קטלני. גנרטור שמחובר ישירות לחוטי החשמל הביתיים עלול להזין חזרה זרם עוצמתי לקווי החשמל המחוברים לבית, ולפצוע שכנים או עובדי תשתית.
  • אין לחבר גנרטור ישירות לחוטי החשמל הביתיים או לשקעי החשמל הביתיים.
  • בעת ההדלקה והכיבוי של הגנרטור אסור שיהיה מחובר אליו שום צרכן חשמל.
  • העמסת יתר על הגנרטור עלולה להזיק מאוד למכשירי חשמל וציוד אלקטרוני יקר ערך. אין להעמיס על הגנרטור. אין לחבר מכשירים וציוד שצריכת החשמל שלהם עולה על ההספק המרבי שנותן הגנרטור. יש לתעדף את הצרכים ולהשתמש בגנרטור נייד אך ורק להפעלת ציוד חיוני בעת הצורך.
  •  השתמשו בכבלי חשמל מתאימים. חברו לגנרטור מכשירי חשמל שונים בנפרד, באמצעות בכבלים מסיביים המיועדים לשימוש בשטח. יש להקפיד שהגידים המוליכים של הכבלים יהיו בקוטר המתאים לשאת את הזרם החשמלי. כבלים לא מתאימים יכולים ליפול קורבן לעומס יתר, להתחמם, לגרום נזק לציוד ואף לשריפה. אין להשתמש בכבלים מאריכים עם גידים חשופים או סיכוך שחוק.
  • אין להפעיל את הגנרטור בתנאי רטיבות כגון גשם או שלג.
  • הגנרטור מוכרח להיות מוארק כראוי. אם הגנרטור אינו מוארק ישנה סכנת התחשמלות. יש לבדוק ולציית לכל התקנות הממשלתיות לגבי הארקות ואמצעי הגנה מפני חישמול.

בתמונה: הארקה של גנרטור מושתק

מיקום ותפעול הגנרטור

יש להרחיק ילדים מגנרטורים ניידים בכל העת.
יש להשאיר מרווח ריק של לפחות 1.5 מטר מסביב לגנרטור בשעת פעולתו.
ניתן להשתמש בגנרטור במגוון תנאי מזג אוויר וטמפרטורה (פרט לשלג וגשם), אך יש להגן על הגנרטור מאיתני הטבע כשאינו בשימוש, כדי למנוע קצר וחלודה.
אין להפעיל גנרטור בתוך מבנה.
יש להפעיל את הגנרטור על משטח ישר בלבד, ובמקום שאינו חשוף ללחות קיצונית, עפר, לכלוך, אבק או אדים של חומרים מעודדי קורוזיה.
בדקו את הגנרטור באופן שגרתי וצרו קשר עם הסוכן המורשה הקרוב ביותר לצורך תיקון או החלפת חלקים.
תמיד נתקו את חוט ההצתה והניחו אותו כך שלא יהיה במגע עם המצת של הגנרטור. זה מונע הפעלה בלתי מתוכננת של הגנרטור בעת העברה, מיקום, כיוון או תחזוקה שלו.


שאלות ותשובות לגבי גנרטורים ניידים

מה ההבדל בין הספק (rated watts) לבין הספק מקסימלי (maximum (surge) watts)?

הספק מתאר את כמות הכוח החשמלי שיכול הגנרטור להפיק באופן מתמשך. הספק מקסימלי מתאר את כמות הכוח שהגנרטור יכול לספק ברגע קצר. מכשירי חשמל מסוימים זקוקים למתח הפעלה רגעי גבוה, רק ברגע ההדלקה, ומיד לאחר מכן הם מתייצבים על צריכה נמוכה יותר (דוגמאות לכך הן מקררים ומנועים מכל מני סוגים). מכשירים כאלו דורשים מהגנרטור הספק מקסימלי גבוה יותר.


האם אני יכול להשתמש בגנרטור נייד כגיבוי במקרה של הפסקת חשמל?

כן. יש ביכולתך לחבר מכשירי חשמל ביתיים לגנרטור נייד, אך לא תוכל לחבר את כולם בו-זמנית.

לעולם אל תחבר גנרטור לתוך שקע בבית או בית העסק. אם תרצה לחבר גנרטור נייד למערכת החשמל הביתי שלך, דאג שחשמלאי מוסמך יתקין מתג העברה ידני המאושר על-פי תקנים ממשלתיים.

מהו מתג העברה?

מתג העברה מאפשר לך לחבר גנרטור נייד למערכת החשמל הביתית באופן שמנתק אותך בבטחה מרשת החשמל הכללית. זה מנטרל כל אפשרות של הזנה חשמלית חוזרת ומסוכנת.

מהי הזנה חוזרת (Backfeeding)?

הזנה חוזרת מתרחשת כאשר גנרטור מחובר לשקע חשמל, ושולח זרם חשמלי חזרה לעבר קווי החשמל. זה יוצר סכנת חיים לכל עובד תשתית שמנסה להשיב את החשמל לקווים אלו.

האם הגנרטור הנייד צריך להיות מוארק?

כן. למען הבטיחות, על הגנרטור להיות מוארק כראוי. אם הגנרטור אינו מוארק ישנה סכנת התחשמלות. יש לבדוק ולציית לכל התקנות הממשלתיות לגבי הארקות ואמצעי הגנה מפני חישמול.

האם ניתן להפעיל גנרטור במקום סגור ולאוורר החוצה את גזי הפליטה שלו?

לא. לעולם אין להפעיל גנרטור בתוך מבנה סגור. גנרטורים ניידים תוכננו לעבוד בחוץ, היכן שיש אוורור מלא. פליטות של גנרטור, כמו פליטות של כל מנועי בנזין, מכילות פחמן חד-חמצני רעיל.

למידע נוסף עיינו בטיפים לשימוש בטוח בגנרטור נייד, המצויינים לעיל.


האם ניתן להשתמש בגנרטור במזג אוויר סוער?

ניתן להשתמש בגנרטור במגוון תנאי מזג אוויר וטמפרטורה (פרט לשלג וגשם), אך יש להגן על הגנרטור מאיתני הטבע כשאינו בשימוש, כדי למנוע קצר וחלודה. לעולם אין להפעיל גנרטור במבנה סגור.

כל כמה זמן עליי לעשות בדיקת תחזוקה שגרתית?

יש להיוועץ במדריך למשתמש מאת היצרן עבור תדירות התחזוקה המומלצת.

היכן אוכל לרכוש חלקי חילוף?

ניתן לרכוש חלקי חילוף באמצעות כל סוכן מורשה. חפשו סוכן מורשה קרוב למקום מגוריכם באתר האינטרנט של היצרן.

 

 

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !