מערכי DJ

לא לגמרי ברור היכן התחיל הדיג’יינג. רבים טוענים להיות הראשונים שמקססו שני תקליטים יחד.

  1. מבוא

ברוכים הבאים למדריך המקוון שלנו למערכי דיג’יי.

מקור הדיג’יי מעורפל למדי. רבים טוענים להיות הראשונים שמקססו שני תקליטים יחד. לא משנה מי באמת היה הממציא, יסודות הדיג’יינג נותרו זהים מהרגע הראשון – המערך הבסיסי דורש שני מקורות סאונד, מכשיר שימזג ביניהם ודרך לבצע תצוגה מקדימה של השיר הבא בצורה פרטית.

למרות שהמערך המינימלי והסטנדרטי לדיג’יי הוא פשוט שני דקים ומיקסר, ישנן וריאציות רבות ולא תמיד ברור מה אתם צריכים כדי להשיג את המערך שאתם רוצים – המאמר הזה יקל עליכם לבחור את הציוד הראשון שלכם.

  1. יסודות

בניגוד לדיג’יינג מסורתי, דיג’יינג דיגיטלי מתייחס לביצועים בהם נעשה שימוש ברצועות וקבצים דיגיטליים. הפורמטים הנפוצים ביותר הם WAV, FLAC, MP3 ו-AAC, המשמשים כתחליף או כתוספת למדיה מסורתית יותר, כגון תקליטורי CD וויניל.

מחשב עם הרבה אחסון הוא בדרך כלל הלב של מערך הדיג’יינג הדיגיטלי. מהמחשב הזה, ניתן להפעיל את פורמטי הקבצים הנ”ל. כל עוד הותקנה תוכנת דיג’יינג, ניתן להפעיל קבצים בכל הפורמטים הנפוצים. רשימות השמעה דיגיטליות הן אפוא תחליף חכם למארזים המסורבלים המלאים בתקליטורים או ויניל. בנוסף, תוכנה כזו מציעה לעתים קרובות מגוון רחב של תכונות נוספות, כגון אפקטי אודיו בזמן אמת, דקים וירטואלים ודסקים רבי ערוצים למיקסינג.

Traktor, Serato DJ, Virtual DJ, Ultramixer ו-Deckadence של Image-Line של Native Intrsument הן כמה תוכנות DJ ידועות.

כדי שהקהל יוכל לשמוע את הסאונד, המחשב צריך לשלוח את האותות אל מערכת הגברה חיצונית. הדבר נעשה באמצעות כרטיס קול, המכונה כיום ממשק השמע (Audio Interface).

למרות שניתן לשלוט ברוב תכונות התוכנה ישירות מהמחשב, מערכי DJ דיגיטליים רבים כוללים קונטרולר חיצוני המאפשר לדיג’יי לשלוט בתוכנה בצורה נוחה יותר, עם אפשרויות שליטה רבות יותר לעתים. במקרים רבים, קונטרולרים אלו מגיעים עם ממשק שמע מובנה.

בהתאם להיקף הפונקציות שלהם, קונטרולרים ל-DJ עשויים להיות מחולקים לקבוצות הבאות:

  • לפטופ
  • קונטרולר
  • מיקסר DJ
  • נגן CD
  • פטיפון
  • PA
  • תאורה

 

  1. קונטרולר DJ

קונטרולרים לדיג’יי מאפשרים לרוב שליטה אינטואיטיבית יותר הודות למימד המגע הנוסף שהם מציעים. הם מספקים שימוש “מעשי” שדומה יותר למודל הדיג’יי הקלאסי, בניגוד לשימוש המבוסס תוכנה בלבד.

יתרון נוסף הוא שקונטרולרים עכשוויים רבים כבר מגיעים עם ממשק שמע מובנה, כך שמערך עם מחשב נייד, למשל, מקבל שדרוג ישיר בשני רכיבים.

חלוקה לפי פונקציות

ניתן לחלק את הקונטרולרים ל-DJ הקיימים בשוק לפי מגוון הפונקציות שהם מציעים.

קונטרולר DJ

את מגוון הפונקציות הקיימות ניתן לחלק ל-4 קבוצות שונות של פקדים:

  • ניהול קבצי אודיו (“Browsing Control“)
  • נגינת קבצי אודיו (“Playback“ ו-“Timecode Control“)
  • מקסוס בין קבצי אודיו (“Mixing Control“)
  • שינוי קבצי אודיו על ידי הוספת אפקטים (“Effect Control”)

Browsing Control

הקונטרולר כולל אזור המיועד לניווט בין רשימות השמעה ותיקיות וכן לטעינת הרצועות.

Browsing Control

הפקדים האופייניים הם:

  • כפתור בחירה
  • מקשי ניווט
  • כפתורי טעינה

Playback Control

בזמן השמעת הרצועות, אתם יכולים להריץ קדימה וארוחה, לעשות סקרצ’ים ולשנות את המהירות (פיץ’). פונקציית הסנכרון מאפשרת למשתמש לסנכרן את מהירות ההשמעה של שני הנגנים A>B. הגדרת Cues בתוך רצועה מקלה על מציאת נקודות שנבחרו מראש.

Playback Control

הפקדים האופייניים הם:

  • Jog Wheel (הרצה קדימה/אחורה, סקרצ’)
  • פליי/Cue (נקודות Cue)
  • Pitch Bend (העלאה/הורדת מהירות)
  • טמפו
  • סנכרון (Sync)
  • Keylock

Timecode Control

בקרת Timecode מאפשרת טכניקות קלאסיות המוכרות מפטיפונים ונגני CD עם קבצי אודיו דיגיטליים, כגון backspinning, beatmatching או סקרצ’ינג.

הדבר נעשה באמצעות CD או וינילים מיוחדים ל-Timecode, בהם ניתן להשתמש ישירות עם פטיפונים ונגני CD קונבנציונליים.

באמצעות ממשק, אות ה-Timecode שולט ב:

  • מהירות
  • מיקום בשיר
  • קדימה
  • אחורה

פעילות ה-Timecode

Mixing Control

קונטרולרים רבים כוללים מיקסר DJ מובנה. מכשירים מסוימים (עם ממשק שמע מובנה) יכולים לפעול גם ללא חיבור למחשב.

Mixing Control

הפקדים האופייניים הם:

  • פקד חיתוך/הגברה סיבובי
  • פיידרים אנכיים לערוצים
  • 3 פקדי EQ סיבוביים לכל ערוץ
  • מפתח האזנה בתצוגה מקדימה לכל ערוץ
  • בקרת עוצמת הקול לפני האזנה
  • קרוספיידר אופקי
  • פקד סיבובי למאסטר

פקדי אפקטים

אפקטים הם התבלינים של העולם המוזיקלי. החל מפילטרים דרך Kill EQs ועד לדגימות: השמיים הם הגבול. מבחינת תכונות, אתם מקבלים את מה ששילמתם עבורו.

פקדי אפקטים

הפקדים האופייניים הם:

  • פקדים סיבוביים אינסופיים
  • פקדים סיבוביים אינסופיים מדורגים
  • כפתורים

 

  1. מערכי מחשב

מערך מחשב פשוט

מערך המחשב הפשוט הוא הגרסה הבסיסית של מערך דיג’יינג דיגיטלי. המערך דורש רק מחשב עם כרטיס קול, תוכנת דיג’יינג וכבל שמע כדי להתחבר למערכת הסאונד. אין צורך בכבל עם שידור אלחוטי.

מערך מחשב פשוט

 

משמש לעתים קרובות עבור:

  • שידור אינטרנט
  • מוזיקת רקע בברים, בתי קפה וכולי.

מערך מחשב מורחב

אם נדרשת איכות צליל טובה יותר, ניתן להרחיב את מערך המחשב הפשוט באמצעות ממשק שמע חיצוני. מכיוון שקונטרולרים רבים גם ככה מגיעים עם כרטיסי קול מהשורה הראשונה, מומלץ לשקול ברצינות לשדרג מיד למערך של קונטרולר.

מערך מחשב מורחב

משמש לעתים קרובות עבור:

  • הופעות חיות בהן נדרשת איכות צליל גבוהה יותר
  • שידור אינטרנט עם איכות סטרימינג משופרת

 

  1. מערכי קונטרולר

מערך קונטרולר פשוט

אם אתם רוצים מגוון רחב יותר של פונקציות, תוכלו להשיג זאת על ידי שילוב קונטרולר במערך שלכם.

סוג הקונטרולר שתבחרו (all-in-one, קונטרולר דק וכולי) ייקבע על פי המטרה לשמה אתם משתמשים בו והדרישות של אותה מטרה.

מערך קונטרולר פשוט עם ממשק שמע מובנה

מערך קונטרולר פשוט ללא ממשק שמע מובנה

מערך קונטרולר מורחב

השלב הבא בהרחבת מערך הקונטרולר הוא שילוב של מקורות סאונד נוספים בנתיב האות. כך, ניתן להשמיע רצועות גם מנגני CD או פטיפונים. הדבר לא רק מייתר את הצורך לבצע דיגיטציה לרצועות שעדיין לא נמצאות בדיסק הקשיח, אלא גם מציע גמישות רבה (למשל, אתם יכולים להשמיע בקלות רצועות שהלקוחות הביאו איתם).

מערך קונטרולר מורחב

  1. מערכים היברידיים

מערך היברידי הוא מערך DJ דיגיטלי שהורחב על ידי מיקסר DJ אנלוגי, מיקסר פנימי למחשב או מיקסר סאונד רגיל.

מערך היברידי פשוט

מערך היברידי פשוט

עבור המערך הזה, האות של כל מקור סאונד או דק בודדים מנותב דרך ממשק שמע רב-ערוצי למיקסר DJ רב-ערוצי. האותות זמינים בנפרד במיקסר וניתן למקסס אותם בדומה למערכים רב-ערוציים קלאסיים.

מיקסר פנימי

מיקסר חיצוני

במיקסר המחשב הפנימי, אות השמע מחושב ומופק במחשב. השיטה הזו מונעת אובדן איכות, אך גם דורשת משאבי מחשב רבים. מיקסינג חיצוני מתרחש במיקסר חיצוני, כשהאיכות תלויה במכשיר. לא נדרשים משאבים מהמחשב.

מערך היברידי מורחב

בדומה למערך קונטרולר מורחב, ניתן להרחיב מערכים היברידיים על ידי מקורות שמע נוספים, כגון נגני CD או פטיפונים.

מערך כזה מאחד את היתרונות של המערך ההיברידי (מיקסינג רב-ערוצי אנלוגי) ושל מערך קונטרולר מורחב (בין היתר, שימוש ברצועות שלא נמצאות ברשימת ההשמעה שלכם).

מערך היברידי מורחב

  1. מערכי Timecode

מערך Timecode Control

המערך הזה, הכולל קונטרולר נוסף המיועד ל-Timecode, מאפשר טכניקות קלאסיות שדיג’יים משתמשים בהן זה מכבר עם נגני CD ופטיפונים, כגון Backspinning, Beatmatching או סקרצ’ינג עבור קבצי סאונד דיגיטליים.

הדבר נעשה באמצעות דיסקים מיוחדים ל-Timecode (וינילים או CD), שנגני CD או פטיפונים רגילים יכולים לנגן לאחור.

מערך Timecode Control

מערך Timecode Control מורחב

בהתאם לשימוש המיועד ולהעדפות האישיות, ניתן להרחיב כל אחד מהמערכים שהוצגו כאן עם קונטרולרים נוספים. בפועל, הרחבות אלה משמשות לעתים קרובות עבור אפקטים או שליטה בתכונות לופינג, למשל.

 

  1. סיכום

ללא קשר לסגנון המוזיקה או לקהל המיועד, דיג’יי חייב לשלוט בכלי המקצוע שלו. דיג’יי מנוסה ומתורגל יכול להתאים את עצמו למערכת שהוא לא מכיר ועדיין להופיע כמיטב יכולתו בתנאים קשים. היכולת הזו נובעת מהכרת מערכי הדיג’יי השונים וכיצד כל רכיב בודד קשור לאחרים. אם אתם מכירים היטב את הטכנולוגיה שלכם, תוכלו לאתר בעיה ולתקן או לעקוף אותה במהירות.

זכרו שאומנם כל מערך עשוי להיראות שונה, אך הוא תמיד יהיה מורכב מאותן אבני יסוד. חשבו מה אתם רוצים להשיג וכיצד אולי תרצו להרחיב את המערכת שלכם בעתיד, והשתמשו במידע שבמדריך הזה כדי לבנות את המערך האידיאלי במסגרת התקציב שלכם.

תודה שקראתם, ועכשיו קדימה – למקסס!


כתב: שי כהן – DJ ויוצר.


 

[ ראו כאן קונטרולרים מומלצים 2022 ]

[ ראו כאן מדריך כיצד לבחור ציוד הגברה מקצועי ]

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !