מיקום והתקנה של רמקולים שקועי-קיר ושקועי-תקרה לקולנוע הביתי או למוזיקה

מתכננים מערכת רמקולים שקועים בקיר או רמקולים שקועים לתקרה בבית ? התקנה עצמית יכולה להיות חוויה מתגמלת שגם חוסכת לכם כסף. המדריך הזה יעזור לכם להתחיל.

ניתן לכם כמה טיפים היכן למקם את הרמקולים השקועים. אחר-כך נבחן התקנה טיפוסית. 


***שימו לב! אנו יבואנים של רמקולים שקועים (מכירה סיטונאית בעיקר, לחץ כאן למחירון ומבצעי רמקולים שקועים) כך שאם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לפנות אלינו ונעזור לכם בשמחה…

חייגו אלינו 050-2288600 או הגיעו אלינו וקבלו ייעוץ ללא תשלום 😉😉😉 !


 

בתמונה: 6 רמקולים הממוקמים היטב ממלאים חדרים גדולים או סלון במוזיקת רקע נעימה.

 

אם אתם עדיין מחפשים את הרמקולים והציוד המשלים ולא מבינים מה לבחור.. – קראו את המדריך שלנו לבחירת רמקולים שקועי-קיר ושקועי-תקרה.

מיקום הרמקולים

חשוב שתהיה לכם תכנית ברורה לפני תחילת ההתקנה. רמקולים שקועים טובים במיקום האידיאלי שלהם עשויים להישמע טוב יותר מאשר רמקולים מצויינים במקומות הלא נכונים. (ראו כאן את 4 רמקולים שקועים המומלצים ל- 2021 )

 

פיזור האידיאלי והנכון של הרמקולים

לקבלת סאונד בצורה מאוזנת ונכונה, מומלץ למקם את הרמקולים השקועים ע”פ סדר סימטרי, כלומר אם לדוגמא מדובר ברמקולים שקועים לסלון בגודל 30 מטר (6X5), אזי נכון לשים 6 רמקולים, כאשר כל זוג רחוק אחד מהשני בכ-2 מטרים.

 

מיקום רמקולים שקועי-תקרה עבור מוזיקת רקע 

מתכננים מערכת שייעודה העיקרי הוא מוזיקת רקע? חשוב לכוון לסאונד מאוזן במרחב שלכם. עדיף שיהיו יותר מדי רמקולים מאשר מעט מדי. אם הרמקולים רחוקים מדי זה מזה, המוזיקה שלכם תנוגן בחלקים מסוימים של החדר חזק מדי ובחלקים אחרים חלש מדי. 

 

השתמשו בשני זוגות רמקולים שקועים לצורך סאונד מאוזן בחדרים גדולים יותר. אנו ממליצים להתקין רמקולים שקועי קיר / תקרה לפחות 45-60 ס”מ מקיר סמוך או מתקרה סמוכה.

 

מיקום של רמקול סטריאו

לפעמים אנו רוצים מוזיקה מלמעלה אבל בחדר ישנו מקום לרמקול שקוע אחד בלבד. הפתרון? רמקול סטריאו שמנגן גם את ערוץ ימין וגם את ערוץ שמאל של המוזיקה.

 

 

דוגמאות לרמקול סטריאו 

רמקול סטריאו הוא דרך נהדרת להוסיף מוזיקת רקע לחלל קטן. ייתכן שתרצו מספר רמקולי-סטריאו במסדרון או בחדר שצורתו משונה ואינה מתאימה לזוג רמקולים L-R.

 

רמקול סטריאו הממוקם במרכז התקרה הוא דבר נהדר לחדר האמבטיה. (ראו כאן את המדריך לבחירת רמקול שקוע למקלחת )  רמקול זה מפיק את שני ערוצי המוזיקה ממקום אחד. 

 

רוצים מוזיקת רקע במסדרון צר וארוך? התקינו רמקול סטריאו סמוך לכל קצה כדי לקבל סאונד מאוזן לכל אורך המסדרון.

 

התקנת רמקולים שקועי-קיר בחלל ייעודי להאזנה למוזיקה

אתם יוצרים חלל בו ישיבה והאזנה למוזיקה זה העניין העיקרי? רמקולים שקועי-קיר הממוקמים בגובה האוזניים משחזרים את חווית הסאונד של הופעה חיה.


נסו למקם את הרמקולים כך שהמרחק ביניהם זהה למרחק של כל רמקול מנקודת הישיבה העיקרית שלכם (ה-Sweet Spot). זה נותן סאונד מאוזן וממוקד.

מתקינים חדר האזנה למוזיקה? בשביל הסאונד האולטימטיבי – התקינו את הרמקולים שלכם בגובה האוזניים כך שהמרחק ביניהם זהה למרחק של כל רמקול מנקודת הישיבה המרכזית שלכם.

 

מיקום רמקולים לצורך הקולנוע הביתי

הקולנוע הביתי שלכם הולך להיות בסלון? או האם הוא הולך להיות בחדר המשמש רק לצפייה בסרטים ובמשחקי ספורט?  ( ראו כאן את המדריך לבחירת מקרן לבית )


המיקום האידיאלי של רמקולים שקועי-קיר בשני החדרים הללו די דומה. הגובה של רמקול שמאל ורמקול ימין עשוי להשתנות בהתאם לפעילות המתרחשת בחדר.

 

מיקום רמקולים בחדר רב-שימושי

נניח שאתם מארחים בסלון שלכם ואתם רוצים להשמיע מוזיקה לאורחים. במקרה כזה תרצו את הרמקולים שקועי-הקיר הקדמיים והאחוריים, בערך בגובה האוזניים שלכם כאשר אתם עומדים. מיקום גבוה זה מיטיב מאוד עם המוזיקה כאשר אנשים מתהלכים בחדר. זו גם חווית סאונד-אפקטס עוטפת כאשר צופים בסרט. 

מפתה להתקין את הרמקולים שקועי-הקיר בצמוד לטלוויזיה, מסיבות אסתטיות. אך המערכת שלכם תישמע טוב יותר אם הרמקולים הקדמיים יהיו מפוזרים. אם אתם יכולים – מקמו את הרמקול הקדמי-ימני והקדמי-שמאלי כך שהמרחק ביניהם זהה למרחק של כל אחד מהם מהמקום בו אתם צופים בסרט. זה ייתן לכם תמונת-סאונד רב-ממדית ורחבה, המדמה אולם קולנוע או אולם קונצרטים.

 

בחדר רב-שימושי אתם תרצו את הרמקולים שקועי-הקיר הקדמיים והאחוריים שלכם – בגובה האוזניים בעמידה.

 

מיקום רמקולים במקלחת או שרותים

מאוד מומלץ להתקין רמקול שקוע תקרה במקלחת או בשרותים, ככה תעבירו את הזמן בהנאה תוך הפגת השעמום במשימה שחוזרת על

עצמה מידי יום… כך תהיו גם זמרי מקלחת…😉

פתרון מאוד מומלץ לחדרים כאלו הוא לקנות רמקול שקוע עם בלוטוס.

 

מיקום רמקולים בחדר המשמש כקולנוע ביתי

לצורך מיקום הרמקולים בחדר המיועד לקולנוע ביתי, עקבו אחר אותן הנחיות, פרט לגובה הרמקולים. 

מאחר ואינכם משתמשים בחדר לשום דבר פרט לצפייה בסרטים, אתם תרצו כל רמקול בגובה האוזניים (או מעט גבוה יותר) במצב ישיבה. זה נותן את חווית הסראונד הטובה ביותר.  

בונים קולנוע ביתי? בשביל הסאונד הטוב ביותר – התקינו את הרמקולים שקועי-הקיר שלכם בגובה האוזניים בישיבה.

 

מיקום הרמקול הקדמי-אמצעי.

הדיאלוג ברור וקל יותר להבנה כאשר הרמקול הקדמי-אמצעי (אשר מקבל את ערוץ הסאונד האמצעי) נמצא בגובה האוזניים בישיבה. עם זאת, הטלוויזיה נראית הכי טוב כשהקו האמצעי שלה הוא בגובה העיניים בישיבה.  

בחירת מיקום הרמקול הקדמי-אמצעי ביחס לטלוויזיה דורשת איזון בין שני שיקולים אלו.

החליטו מה הגובה של כל אחד בנפרד לפני שאתם מתקינים אותם. שימוש בקרטון הגזור בצורה ובגודל של כל אחד עשוי מאוד לעזור להחלטה. 

ברוב ההתקנות, הרמקול הקדמי-אמצעי הולך מתחת לטלוויזיה. נסו להשאיר מרווח של לפחות 5-10 ס”מ בין הקצה העליון של הרמקול הקדמי-אמצעי לבין תחתית הטלוויזיה. זה מונע מהטלוויזיה לחסום חלק מהסאונד של רמקול זה.

 

מיקום הרמקולים הסובבים

אם אתם משתמשים ברמקולים אחוריים, מקמו אותם מול קדמת החדר, כפי שמופיע באיור לעיל.

אם אתם משתמשים ברמקולים צדדיים – מקמו אותם זה מול זה. אם הטוויטרים של הרמקולים שלכם ניתנים להטייה – הטו אותם לעבר מקום הישיבה שלכם.

הרמקולים הסובבים שלכם צריכים להיות מרוחקים זה מזה בערך באותו מרחק בין הרמקול הקדמי-ימני לרמקול הקדמי-שמאלי. אנו ממליצים להתקין רמקולים שקועי-קיר/תקרה במרחק מינימלי של כ-45-60 ס”מ מכל קיר צמוד או תקרה צמודה.

 

 

מיקום רמקולים עליונים ®Dolby Atmos או DTS:X™

מתכננים להשתמש ברמקולים עליונים לצורך אפקטים מיוחדים? עבור מערכת Atmos, דולבי ממליצים להשתמש בארבעה רמקולים שקועי-תקרה. זוג אחד ממוקם לפני מקום הישיבה שלכם וזוג נוסף ממוקם מאחורי מקום הישיבה. אם המערכת שלכם יכולה להכיל רק זוג אחד של רמקולים, מקמו אותם מעל מקום הישיבה שלכם ומעט קדימה ביחס אליו.

אל תדאגו אם מיקום הרמקולים שלכם אינו מושלם. מערכת הכיול האוטומטי של רסיבר ה-Atmos תעזור לכוון את הסאונד. היוועצו במדריך של דולבי כדי לצלול לעומק המיקום וההתקנה של רמקולי מערכת Atmos. 

http://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/index.html

 

 

מוסיפים למערכת זוג ערוצים עבור רמקולים שקועי-תקרה? מקמו את הרמקולים קצת קדימה ביחס למקום הישיבה כדי לקבל אפקטים עוטפים וסוחפים.

 

 

לקראת ההתקנה 

בשביל התקנה חלקה חשוב לוודא שיש לנו את כל הכלים הנחוצים לעבודה. לפניכם רשימה של כלים המשמשים התקנה טיפוסית. בדקו את ההוראות המצורפות לרמקולים שקניתם כדי לדעת אם יש צורך במשהו נוסף. חשוב גם למדוד את עובי הקיר ולוודא שהוא מתאים לרמקולים. יש לוודא שהקיר בחדר הינו קיר חלול ונוח לעבודה כגון קיר גבס או עץ. קירות בטון או בלוקים עלולים להיות קשים מאוד להתקנה עצמית ודורשים איש מקצוע.  [ ראו כאן את המדריך לגבי התקנה של רמקולים שקועים בקיר בטון ]

 

  1. מסור/כרסם לקיר גבס
  2. סכין יפנית
  3. חושף חוטים
  4. פלס
  5. גלאי מתכות וכבלי חשמל (סורק קירות)
  6. מברג או מברגה חשמלית
  7. מסקינגטייפ
  8. עפרון
  9. סרט מדידה
  10. מקדחה וראשי קידוח
  11. שואב אבק
     

חשוב שתשתמשו בכבל-רמקול המיועד להשחלה בקירות, בעל מעטפת PVC העומדת בתקן הבינלאומי UL של בטיחות למקרה שריפה (חסינות לאש). חפשו את התווית CL2 או CL3 על גבי מעטפת הכבל.

אם החלטת להתקין את הרמקולים השקועים בקיר בטון, מומלץ להשתמש עם קופסאות ביטון . לחץ כאן למידע נוסף אודות קופסאות ביטון לרמקולים שקועים.

 

וודאו את מיקומי הרמקולים שלכם ע”י שימוש בגלאי מתכות

אחרי שסימנתם את מיקומי הרמקולים שלכם, וודאו שיש מספיק מקום בתוך הקיר או התקרה כדי להכיל אותם. 

זהו כל מכשול פוטנציאלי מאחורי הקיר או התקרה. השתמשו בגלאי מתכות איכותי שיכול לגלות צינורות מתכת, חוטי חשמל ומכשולים נוספים.

 

מתקינים לבדכם? שווה להשקיע בגלאי מתכות איכותי שיכול לגלות מכשולים מאחורי הקירות שלכם.

 

בצעו בדיקה יסודית מאחורי הקירות

נסו לגשש כמיטב יכולתכם מבלי לעשות חור בקיר. בדקו אם אתם יכולים לאתר היכן עוברים מוטות תומכים והיכן המרווחים ביניהם.

אתם מחפשים מקומות בקיר שהינם ריקים מצינורות ומכבלי חשמל. ייתכן שלא תדעו בוודאות מה נמצא מאחורי הקיר עד שתעשו חור גישוש קטן. סביר שתזדקקו למידה של ניסוי וטעייה ועל כן תאלצו בהמשך לאטום כמה חורים כאלה.

 

התחילו עם חור גישוש

בחדר גמור תצטרכו לעשות חור גישוש לכל מיקום שסימנתם כדי להבין אם הוא יעבוד. זה מאפשר לכם לחקור את החלל מאחורי הקיר/תקרה ולוודא שאין שם מכשולים.

לפני שתתחילו, פתחו את לוח החשמל הראשי והורידו את המפסקים הרלוונטיים לאזורים בהם תעבדו, כדי למנוע התחשמלות. לאחר מכן קדחו חור קטן במרכז המיקום שסימנתם עבור הרמקול. קדחו בזהירות כדי לא לחורר בטעות צינור מים או צינור חשמל.

חור גישוש מאפשר לנו לוודא שאין הפתעות מאחורי הקיר.

 

חקרו את האזור

הכניסו חוט ברזל קשיח (כמו זה של קולב בגדים) לתוך חור הגישוש. ניתן לעטוף אותו בכמה ליפופים של סרט בידוד או איזולירבנד לשם הגנה מפני חוטי חשמל חשופים.

השתמשו בחוט הברזל כדי לסרוק את השטח מאחורי הקיר בצורה מעגלית, בהתאם לממדי מארז הרמקול שלכם.

 

וודאו את המיקום של *כל* הרמקולים שלכם לפני שאתם חותכים בגבס

אל תתחילו לחתוך בגבס לפני שקדחתם חורי גישוש בכל המיקומים הרצויים ובדקתם את כולם.

אם אחד המיקומים שסימנתם אינו מסתדר – מאוד ייתכן שתרצו להזיז בעקבותיו גם מיקום נוסף.

 

השתמשו בשבלונות קשיחות כדי לסמן את מיקומי הרמקולים ולהקל על החיתוך.

שבלונות קשיחות מאוד מועילות אם מבצעים את ההתקנה בחדר שנמצא בתהליך בנייה או שיפוץ, כאשר לוח הגבס החיצוני הוסר. השבלונות הללו ממוקמות בין שני מוטות תומכים ומקלות משמעותית על מלאכת החיתוך בגבס.

שבלונות קשיחות מאפשרות לכם לסמן בקלות היכן ייכנס כל רמקול לפני שהקיר מוצב. בנוסף הן מעניקות לרמקול אחיזה בטוחה ויציבה בין שני מוטות תומכים.

 

שמרו את הסאונד איפה שאתם רוצים אותו

ייתכן שיהיה חדר סמוך לחדר בו נמצאים הרמקולים שלכם. שקלו להשתמש ברמקולים שקועי-קיר/תקרה בעלי מארז הגנה שמגביל את זליגת הסאונד לחללים הסמוכים.

מארזים שכאלו משפרים את תגובת הבאס מאחר והם אוטמים את סביבת הרמקול. כמו-כן הם מגנים על הרמקול מפני אבק ולכלוך.

 

 

מתקינים את הרמקולים!

חותכים את הגבס ומעמידים את הרמקולים

ניתן לראות הדגמה מפורטת וסרטונים של תהליך ההתקנה ב- YouTube.

 

היזהרו מאבק

חיתוך בגבס וטיח מייצר כמות נאה של אבק. כסו רהיטים קרובים לפני תחילת העבודה. אדם נוסף שיעבור עם שואב אבק מתחת למסור הגבס במהלך העבודה עשוי להועיל מאוד לצמצום ענני האבק.

 

קירות לייסטים וטיח 

אם בבית שלכם יש קירות/תקרה מלייסטים וטיח ביניהם, ההתקנה עלולה להיות מסובכת יותר. טיח נוטה להיסדק ולהתפורר ביתר קלות, לכן עליכם להתכונן לעשות קצת תיקונים.

העברת כבלים בתוך הקירות עלולה להיות מאתגרת במיוחד. ייתכן ויהיה מומלץ לפרוס אותם מחוץ לקיר ולהסתירם באמצעות שטיח, ארוניות וכל ריהוט מתאים. 

 

התקנה רמקולים שקועים בתקרה אקוסטית

התקנת רמקולים שקועים בתקרה אקוסטית שונה מהתקנה בקיר גבס רגיל. פאנלים מחומר מוקצף של תקרה אקוסטית לרוב אינם חזקים מספיק כדי לשאת את המשקל של רמקולים שקועי-תקרה. 

חזקו את המיקום בו יותקן רמקול שקוע תקרה באמצעות חתיכת דיקט גדולה מעל הפאנל של התקרה האקוסטית. הציבו את הדיקט מעל הרשת התומכת של התקרה כך שלא יכביד על הפאנל עצמו. חתכו את צורת הרמקול גם בפאנל וגם בחתיכת הדיקט.

אם הפאנלים של התקרה האקוסטית איכותיים וחזקים מספיק, תוכלו לחתוך דרכם ישירות ללא צורך בדיקט או תומך נוסף.

 

כוונון סופי של הרמקולים

מרגע שהרמקולים שלכם מותקנים, אתם יכולים לעשות כיוונים עדינים וסופיים. אם לרמקולים שלכם יש טוויטרים הניתנים להטייה, הטו אותם לעבר מקום הישיבה שלכם לפני שאתם מתקינים את רשת ההגנה של הרמקול (ה-Grill). 

חפשו כפתורי בקרת קול על הרמקולים. אם הרמקול נמצא במרחק 30 ס”מ או פחות מפינה (רצוי להימנע מכך אך ייתכן ואין ברירה בחדר קטן), הנמיכו את תדרי הבס ע”י כיוון כפתור הבס למינוס או ל-Cut. אם אין בחדר מספיק רהיטים מרופדים שיכולים לספוג סאונד, כוונו את כפתורי ה-Treble למינוס או Cut.

למדו כאן עוד על טיפול אקוסטי בחדרים

 

עצות מהמומחים בכל הקשור למערכת סאונד לבית … או בכל מה שקשור אל מקרני קולנוע ביתי…  פנו אלינו או כנסו למרכז הידע שלנו. 

 

*המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות אך פונה לשני המינים

מעוניינים שמומחה ממרכז הסאונד יחזור אליכם ?

מלאו את הטופס הבא ומומחה מטעם מרכז הסאונד ישוב אליכם בהקדם !